2010. november 30., kedd

AZ EDM fehér foltja a fekete kontinens, Afrika

A közelmúltban egyik progressive mixével Sys adta a mostani cikkhez az ihletet. Abban az egyvelegben ott figyelt két írtózatosan eltalált Culoe De Song szám is. A Dél-Afrikai Köztársaságból származó fiatalember (a képen) ma az afrikai elektronikus tánczene legelismertebb neve. Egyáltalán van-e konkurenciája? Ezt szeretném áttekinteni a következő írásban.
Ugyebár ódákat zengünk arról, hogy az internet elterjedésével az EDM is elveszítette UK-központúságát, azaz az anno zenei perifériának tartott országokból is szépszámban érkeznek korszak -és stílusalkotó dolgok. Egy kontinens azonban mintha kimaradt volna az elektronikus forradalomból és ez Afrika (na meg az Anktartisz - a szerk). Sajnos nem sok infóm van arról, hogy milyen a partiélet a fekete kontinensen, de egy biztos Egyiptom és Dél-Afrika Köztársaságot kivéve nincs számottevő felvevőpiac erre a típusú zenére. Azt azért hangsúlyoznunk kell, hogy ez nem a zenei igénytelenségből ered, hanem mert az itt élők legalább 80 százalékának minden nap harc az életben maradásért. Az infrastruktúra is hagy némi kívánivalót maga után, szóval sok helyen még az aszfaltos út is luxusnak számít, nemhogy a mobilinternet. Az egyetlen zenével is társítható dolog, ami bármiféle technikai kütyü nélkül is élvezhető az a törzsi kultúra. Ebből pedig akad bőven, hiszen a kontinensen több száz törzs él a mai napig és örzi történelmét zenébe ágyazva. Azon előadók, akik Afrikából indultak és világhírnévre tettek szert is ezt a törzsi, rituális, ősi erővel felvértezett vonalat építették zenéikbe.

Négy előadó neve jutott eszembe, akik bár nem elektronikus vonalon, de megalapozták az afrikai zene hírnevét. Mindenképp elsőnek említeném meg a guineai születésű Mory Kanté-t, aki a 'Yeke yeke'-vel az első afrikai szuperslágert adta a világnak. Az 1988-as original mix mellett a klubokban leginkább a szám Hardfloor verziója ütött 1995-ből. Ez az a zene, ami a mai napig, ha előkerül classics bulikon a közönség megőrül rá, illetve a felújított verziókban (szinte minden évben jön ki újabb átirata) újra meg újra hódító útjára indul. Mory-t nevezhetnék egyszámos előadónak, azonban ez balgaság lenne, hiszen igazán terebélyes életmű van a háta mögött. Arról már nem tehet, hogy a világ ezen felén csak a 'Yeke yeke'-t kajálta a nép.

Kortársa a Maliból származó Salif Keita (született 1949-ben) is nemzetközileg jegyzett afro-pop énekes (ne ijjedjetek meg a kép láttán, albinó a szentem), akit Afrika arany torkaként becéznek, nem oktalanul. Tőle is ha másra nem is, de egy számra mindenki emlékszik, ez pedig a 'Madan', ami 2003-ban Exotic Disco Mix-ben tartolt a nagyobb klubokban. Az egyedi ízzel bíró vokálhoz kellemesen lüktető funky-s hátteret álmodott meg a verziót készítő francia house tálentum Martin Solveig. Nem ez volt azonban Salif egyetlen találkozása az elektronikus tánczenével, ugyanis a 'Moffou' című számára is készültek kimondottan táncikáltatós átiratok (ebből is volt Exotic Disco Mix). Azért egy jó ideje már azon mosolygok, hogy mi lenne, ha mondjuk Salif Keita számokat lehetne karaokee bulikon előadni. Na abból lenne ám a bábeli zűrzavar!

Bár Londonban született (1962-ben), de nigériai gyökerekkel rendelkezik Olufela Olufemi Anikulapo Kuti aka Femi Kuti, szaxofonvirtuóz. Az ő munkásságán már jobban érződik a világiasabb háttér, a metropoliszok örökös nyugtalansága. Femi tudatosan remixeltette zenéit ismert dj-kkel, producerekkel, hogy az a klubokon keresztül eljusson olyanokhoz is, akik alapjában nem tartoznak a rajongói közé. Azért nem árult zsákbamacskát, hiszen a Barclay-nál és a Talkin Loud-nál is jelent meg lemeze. Jómagam két meghatározó momentumot tudok tőle megemlíteni, az egyik a 'Beng Beng Beng' című száma, amiből egy bődületesen latinos csipőrázós Boris D'Lugosch átirat készült. A másik must have korong tőle a 'Shoki Remixed', ahol olyan nevek jammelnek vele közösen, mint Ashley Beedle, Nuyorican Soul, Mateo & Matos és Kerri Chandler.

Az említett emberek közül a legnagyobb sikert és legtöbb eladott lemezt kétségtelenül a nigériai születésű Alban Nwapa aka Dr. Alban tudhatja a magáénak, aki később mint fogorvos és zenész Svédországban csinált karriert. Afrikai gyökereit ő sem tudta és nem is akarta meghazudtolni, első LP-jét stílszerűen 1990-ben 'Hello Africa' címmel jelentette meg, emellett 1996-ban kihozott 'Born in Africa'-ban is a fekete kontinensre referált. Alban az euro disco korszak egyik kulcsfigurája volt, s olyan darabokat köszönhetünk neki, mint a 'Look who's talking', a 'Sing Hallelujah', az 'It's my life'. Ha Afrikának kellene reklámarcot választani, én ő rá tenném a voksom, hiszen bár ultrakommerszek a zenéi, viszont mint elfogadott előadó tudna hírverést csinálni afrikai zenésztársainak.

Culoe De Song a jelen és jövő nagy reménysége
Visszatérve a jelenhez Culolethu Zulu aka Culoe De Song viheti tovább az afrikai zenei hagyományokat. 2007-ben mint üstökös tűnt fel '100 Zulu Warriors' című számával, majd később olyan neveknek készített remixeket, mint Rocco, Manoo, Black Coffe. 2009-ben a német Innervisions label csapatát erősíti, ahol többek között Ame, Dixon és Henrik Schwarz is tevékenykedik. Kétségtelenül fordulópont volt a karrierjében, hogy részt vehetett a Red Bull Music Academy rendezvényen Barcelonában, s elkápráztathatta a Club Macarena és a Fellini közönségét egyedi hangzásával. Zenéje szűk keresztmetszetét adja az afrikai kontinens vibráló, sokszínű életének, úgy szenvedéseinek, mint örömeinek egyaránt. Mindezt kivétel nélkül mély atmoszférájú, lassú house alapokra heggeszti tribal elemekkel fűszerezve. Egy szónak is száz a vége, remélem Afrikában is egyre több dj-nek, producernek lesz lehetősége kitörni a szűk keretek közül és megmutatni a világnak, hogy náluk is értik, szeretik a zenét.

Afrikai EDM-fellegvárak és egyéb érdekességek
Afrika egyik turistaközpontja Egyiptom, ahol rendkívül nagy népszerűségnek örvend a trance stílus, ami nagyban köszönhető az Aly & Fila duónak. A srácok kiadója a 'Future Sound Of Egypt' több helybéli producert is alkalmaz, mint például Mohamed Ragab-ot, Philippe El Sisi-t és Brave-et. Csak említés szintjén egy afrikai metropolisz nevéről két nagysikerű sorozat aktuális darabját is elkeresztelték. Így ott van a Global Underground Cape Town mixe (GU016), amit Dave Seaman követett el, illetve trance stílusban nem szabad elfelejteni Richard Rurand 'In Search Of Sunrise 8 - Cape Town'-ját is.
A franciák igencsak szívükön viselték az afrikai zene sorsát, legalább is ezt sejteti a tucatnyi gall producer (Bob Sinclar, David Guetta, Joachim Garraud, Dj Gregory, Martin Solveig, Yves Lerock, Darryl D'Bonneau) által létrehozott formáció, az 'Africanism'. Ismertebb zenéik: 'Bisou Sucré', 'Tourment D'amour', 'Viel ou la', 'Summer moon'.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...