2012. december 15., szombat

Space-disco: A Star Wars láz zenei mellékvágánya

Amikor egy film inspirálta a zenét, és nem fordítva
A Pure Trance Fanatic törlésével jó néhány értékes cikk jutott az örök felejtés sorsára. A múltkor azonban egy apró szerencse folytán google reader-rel meg tudtam nyitni a teljes cikkarchívumot. Még jó, hogy feliratkoztam a saját blogomra rendszeres olvasóként (nemcsak egoista, de hasznos is)! Szóval a stílusirányzatokat bemutató írásaim közül az eddig az éterben keringő space disco-ról szóló összegzésemre vagyok a legbüszkébb, mivel szerintem kellőképp sikerült kimerítenem zenei példákkal megtámogatva, hogy mi a kutya füle is volt az űrdiszkó, és milyen hatással volt az akkori generáció ízlésére. Vigyázat, egy igen hosszú olvasmány következik!

Az ún. space-disco az 1970-es évek eurodisco zenéjének egyik variációja volt, ami 1977 és 1979 között élte fénykorát. A stílus eredetét a tudományos-fantasztikum témaköréhez kötik (világűr, robotok, jövő), a számok címében, a borítóterveken, szövegekben a sci-fi erősen jelen volt. A futurisztikus hangzást légies szinti játékkal, űrbéli effektekkel valamint arpeggiator-futamokkal érték el. Népszerűségében nagy szerepet játszott a Csillagok háborúja című 1977-es film világsikere: szociológusok szerint a diszkózene a jelen problémái elől való menekülés egyik formájának tekinthető, a space-disco pedig a jelen helyett a jövő felé irányította a figyelmet.
Az űrsiklóban is a space disco bömbölt
Persze e zenei irányzattól eleve nem volt elvárható a különösebben magvas szöveg: a space-disco számos felvételének szövege a hagyományos diszkó slágerek szövegeinek csacskaságait helyezte át „űrmiliő”-be. Természetesen a space-disco-n belül is születtek instrumentális, illetve vokális felvételek. Az amerikai Meco például a klasszikus Star Wars-trilógia mindhárom részének John Williams által komponált zenéjét diszkósította, de a sci-fi műfaj más klasszikusainak ('Superman', 'Star Trek', 'Harmadik típusú találkozások') zenéjét is feldolgozták, nem is szólva egyéb filmzenékről (pl. 'Óz, a csodák csodája'). A francia Space repertoárján instrumentális és vokális darabok egyaránt szerepeltek, a legismertebb a ’Magic Fly’. Számos előadó van, aki csupán alkalmilag hódolt a space-disco divatjának: például a francia Sheila & B. Devotion (’Spacer’), az angol Sarah Brightman (’I Lost My Heart To A Starship Trooper’; ’Love In A UFO’), a német Boney M. (’Nightflight To Venus’) vagy az akkoriban az NSZK-ban dolgozó angol Dee D. Jackson, aki első nagylemezét (’Cosmic Curves’) teljes egészében a space-disco jegyében készítette. A francia szintetizátor-mágus, Cerrone egyes felvételeit ugyancsak a space-discohoz sorolják, nem beszélve az ún. egy slágeres előadók (pl. Universal Energy ’Universal Energy’ (https://www.youtube.com/watch?v=zChSOgZLeHg), Supersempfft ’Out Of Time (http://www.youtube.com/watch?v=TN-phL083oI), Honey ’Superman, Superman’ (http://www.youtube.com/watch?v=7E5q3XJxvZw)  stb.) tevékenységéről. Még a magyar Szűcs Judith is beállt a space-disco képviselői közé az ’Űrdiszkó’ (http://www.youtube.com/watch?v=Be4BzGsx4NM) című sláger erejéig. Az irányzat egyik legnépszerűbb sztárja azonban az osztrák Ganymed volt.

Az űrruházat új piacra talált
A diszkókban ekkor használtak először lézerfényt illetve további fényeffekteket. A futurista hatás az előadók kinézetét is meghatározta: a glam rockból kölcsönözött extravagáns elemeket ötvözték a számos korabeli space-sorozatból látott űrviselettel.
A space-disco sound egyébként sokat merített az underground diszkóból, a korai Detroit technoból és Italo disco-ból. Nagyon népszerű volt Franciaországban és Németország egyes részein. Németországi elterjedésében nagy szerepe volt a 'Musikladen' nevű zenés showműsornak, amit az NDR sugárzott. A ZDF 'Disco'-ja is hasonlóan space-disco előadókat látott vendégül. A stílus Németországból továbbterjedt Olaszországba, Görögországba, hatott az Italo disco szcénára. Dee D. Jackson révén a stílus Latin Amerikába is eljutott (Brazília, Argentína) a hangzás. A space-disco olyan további stílusokra volt hatással, mint a P-Funk (Chic), a canadian disco (Trans X, Lime), italo disco (Koto, Laserdance), vagy éppen a '90-es évek közepén beleerősítő french house (Daft Punk, Cassius, Etienne De Crecy).

Néhány meghatározó space disco szám:

Boney M ’Nightfly to Venus’ (http://www.youtube.com/watch?v=syQkX6Kk_vs)
Az eurodisco hangzás meghatározó bandájának harmadik albumának címadó dala a ’Nightfly to Venus’. Frank Farian bevállalt egy kis space-disco kalandozást (noha a 10 számos LP-n olyan dalokat találunk, mint a ’Brown girl in the ring’ és a ’Rivers of Babylon’). Természetesen kilövés előtti visszaszámlálással kezdünk, máshogy ugyanis nem juthatnák el a távoli Vénuszra. Egy kis törzsi dobolás, majd egy kis női hangon történő ’Nightflight to Venus’ skandálás. A gitározás is beindul, majd egy torzított robothang halandzsázik valamint, az utazáshoz társul egy orgona és egy légies szinti is. Kellemes, mérsékelten slágeres.

Sheila & B. Devotion ’Spacer’ (http://www.youtube.com/watch?v=bJ_LLwQ7Pck)
Ebben a számban erősen benne van az amerikai diszkó bandának, a Chic-nek a keze. Amikor felcsendül az elő taktus, egyből belénk hasít a felismerés: te ez nem az Alcazar ’Crying at the discotheque’-je, csak más vokállal? De de, csak ez előbb volt cirka húsz évvel. Az alap szépen kidolgozott, a funky hangulat fokozására még egy kis gitárszólót is bedobnak (kb ennyiben, na meg a szövegében tér el az említett Alcazar változat). Klasszikus.

Cerrone ’Supernature’ (http://www.youtube.com/watch?v=0BwcI1O-EHQ)
A francia szintetizátormágus epikus, 18 és fél perces alkotása a ’Supernature’, olyan mintha egy Giorgio Moroder számot hallgatnánk végtelenítve. A basszus és a szintihangok nagyon hasonlítanak, viszont azt kell mondjam a vokál itt erősebb, mint a bajszos olasz számai esetén. Folyamatosan épül a track, abszolút nincs megállás. 13 perctől átvált chill out-ba, ahonnan gyakorlatilag gravitációmentesen lebegünk a záró taktusig.

Droids ’The Force’ (http://www.youtube.com/watch?v=MzDsPRSRC3s)
Igazi oldskool elektrós beütésű baseline-nal startolunk, majd egy csellószerű hang nyomatja a fődallamot. Középtájban feltörünk valamilyen űrhajót, legalábbis erre utalnak a sípoló, csipogó hangok. Rafkós szerzemény, hiszen ott feszül benne végig az energia, vigyázni kell vele, jó kis darab ez is.

Meco ’Star Wars: Title Theme’ (http://www.youtube.com/watch?v=XFBzRqdWN2w)
Már régen is léteztek pihent agyú producerek, akik más tollaival ékeskedve tettek népszerűségre szert. Ilyen Meco is, aki gyakorlatilag a 'Csillagok háborújának' fő tételeit átdiszkósította. Kíváncsi vagyok rá, hogy a jó öreg John Williams mit szólt a boogie-woogie-hoz? Egyébként a zeneszerző iránti tisztelet érződik a szám megszólalásán (ellentétben a mai feldolgozások esetén), hiszen profin hangszerelték a cuccot, ami a Star Wars taktusok nélkül önmagában is fergeteges diszkó szörnyeteg lenne.

Automat ’Droid’ (http://www.youtube.com/watch?v=3FyjPxkxaq8)
Olyan sejtelmes hangokkal indulunk, mint anno a Kraftwerk féle ’Radioactivity’ (legalábbis ami a ’Minimum Maximum’ című dupla live válogatás cd-n található), aztán bejön egy szinti téma, ami abszolút felpörgeti a hallgatót. Ha jobban a dal mögé nézek nem kimondottan az a funky alapú diszkó track, de ettől még le lehet izzadni tőle táncoláskor. Egy kicsit elvont, de azért még hallgatható.

Space ’Magic Fly’ (http://www.youtube.com/watch?v=P_ukfGAd8T4)
Ez is tipikusan egy olyan szám, amit senkinek sem kell bemutatni, hiszen az ezredforduló környékén újra ez folyt a csapból Andry Nalin jóvoltából. Bugyborékolásra emlékeztető hangszínnel érkezik a dallam, valamint az aláfestő szintik is szépen dolgoznak, igazi szállós hangulatot teremtenek: súlytalanok vagyunk, lebegünk, időnként beverjük a fejünket egy-egy bárányfelhőbe, de ez szerencsére túlélhető.

Dee D. Jackson ’Automatic Lover’ (http://www.youtube.com/watch?v=bTFCwKvlKZo)
Az angol származású, de egy időre Németországban tanyát verő Dee D. Jackson Giorgio Moroder-rel közösen jegyzet száma valódi telitalálat, amit ma az igényes pop kategóriába sorolhatunk. Egy idegesítő dolgot azért felfedeztem: nem kéne ez a folytonos ’I'm your automatic lover’ férfimormogás. A darabot Michael Cretu is remixelte (az Enigma szíve és lelke), ám ez a verzió nem volt túl sikeres, mert a vokált minimálra kurtította, míg az 'Automatic lover' rigmus túlburjánzott benne.

Mr. Moroder, a nagy kreátor
Giorgio Moroder ’The chase’ (http://www.youtube.com/watch?v=Akyx5iu_z8Y)
Eme örökzöldet Moroder 1978-ban Alan Parker ’Éjféli expressz’ című felkavaró drámájának kísérőzenéjeként komponálta. Munkájáért többek között Oscar- és Golden Globe-díjat vehetett át. A film a török igazságszolgáltatást bírálta egy kábítószer-csempészésért elítélt amerikai fiatalember megtörtént esetén keresztül. A zene a film nélkül is megállja a helyét, különleges megszólalása és dallamvitele miatt számos producer készített belőle saját változatot.

Giorgio Moroder ’From Here To Eternity’ (http://www.youtube.com/watch?v=30hr7DyAuAY)
Igazi kétarcú szerzemény. Az 1977-es ’From here to eternity’ monoton basszusával valódi klubhimnusz hatását kelti, ám a váltáskor könnyed pop cuccá szelídül. Én ezt a részt egyszerűen mellőztem volna, no de másképp gondolkoztak akkoriban, meg másra is gerjedtek (nem úgy, mint a mai teljesen automatizált világban). Felejthetetlen, kihagyhatatlan klasszikus minden szempontból.

Ganymed ’We Like You (The Way You Like Us)’ (http://www.youtube.com/watch?v=HhfN6uU8z7k&feature=related)
Hogy az osztákok se szürke egerek zeneileg arra ékes bizonyíték a Ganymed nevű banda, amely a space-disco éra egyik legelismertebb csapata volt. Később csak Falco tudta hazájukban túlszárnyalni a népszerűségüket (csak érdekességképpen Falco is basszusgitározott egy rövid ideig a bandában). Itt is valami géphanggal startolunk, majd iszonyat húzos funky cuccot kapunk az arcunkba, a szintik is ügyesen dolgoznak, a női és férfi vokál váltogatása sem egy rossz húzás. Abszolút nemzetközi szintű produkció, nem is értem ezt még miért nem remixelte meg senki...

és a többiek...
Rockets – Space Rock (http://www.youtube.com/watch?v=0mJxYxyPCyw)
Universal Robot Band – Space Disco (http://www.youtube.com/watch?v=Zeo7ikUaTdk)
Space Project – Conquest of the Stars (http://www.youtube.com/watch?v=E3knneTWtgk)
Chromium – Fly on UFO (http://www.youtube.com/watch?v=fvq_oiG6g48)
Sarah Brightman – (I Lost My Heart To a) Starship Trooper (http://www.youtube.com/watch?v=1wwilCs4Jqg)
Amanda Lear – Black Holes (http://www.youtube.com/watch?v=-TEoVVs4EMI)
Laurie Marshall – Disco Spaceship (http://www.youtube.com/watch?v=OTBGh9y3BRI)
Ganymed – Saturn (http://www.youtube.com/watch?v=APGza2cboGE)
Mistral – Starship 109 (http://www.youtube.com/watch?v=v1M55Ux6oUQ)
Giorgio Moroder – Battlestar Galactica (http://www.youtube.com/watch?v=FCZo5QaMANA)
Plastic Bertrand – Tout Petit La Planete (http://www.youtube.com/watch?v=866Jzm6bahM)
Player One – Space Invaders (http://www.youtube.com/watch?v=D0dup-9wvQc)
Sylvia Love – Extraterrestrial Lover (http://www.youtube.com/watch?v=UAG2QX9TvTM)
Kano – I’m Ready [Edit] (http://www.youtube.com/watch?v=_LvTpjK-MEY)
RAH Band – Clouds Across the Moon (http://www.youtube.com/watch?v=V4R97AeM6IE)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...