A frankfurti bázisú dj és producer Oliver Lieb 1969-ben született, 1988 óta aktív alakja és formálója az elektronikus tánczenei szcénának. Az elmúlt 20 évben Oliver több, mint 250 single-t adott ki, emellett olyan neveknek remixelt, mint Faithless, Moby, Snap, Yello, Human League, Mory Kante, Utah Saints, csak, hogy párat említsünk a terjedelmes listáról. Albumai olyan labelek számára hoztak dicsőséget, mint a Superstition, Hooj Choons, Yoshitoshi és a Platipus. Két-három évnyi kihagyás után 2010 végén Oliver ismét producerkedésre adta fejét. Első megjelenése a 'Parallax' volt, ami exkluzív track-ként John Digweed 'Structures Two'-jára készült, amit júliusban az 'Epsilon Eridani EP' követett, mindkettő a Bedrock égisze alatt jött ki. 2011 nyarán studióját fejlesztette, majd sorra érkeztek tőle a remixek, olyan előadók számára, mint Microtrauma, Ioan Gamboa és Davide Cali. Ezen év februárjában Oliver egyesítette erőit Jimmy Van M-mel, s mint Audible Suspects elsőként egy Bedrock-os mixen a 'Collaborations'-ön bukkantak fel. Oliver legutóbbi remixét a 99Percent Recorings-nak készítette, aminek megjelenése kapcsán a Release Promo csapatának lehetősége nyílt a techno pionírját faggatni, hogy mire számíthatunk tőle a jövőben.
RP: Melyek a zenével kapcsolatos legkorábbi élményeid, mit hallgattál fiatalon? Miként csöppentél bele az elektronikus zenébe, és miért döntöttél úgy, hogy ezt űzöd majd teljes idős elfoglaltságként?
OL: 6-7 éves koromban volt egy kazettás magnóm, amivel szerettem játszani mindenféle zenéket rögzítettem vele. Mindig is egy zeneőrült gyerek voltam. Tizennégy éves koromban basszusgitárosként játszottam néhány funk, soul és jazz bandában. Akkoriban olyan soul és funk előadók munkáit hallgattam, mint Level 42, Stanley Clarke, Marcus Miller, illetve korai elektronikus dolgokat, mint pl. Pink Floyd, és később a Yello valamint Jean-Michel Jarre. Egy bizonyos ponton rájöttem, hogy a jövőmet nem a fentebb említett bandákban képzelem el ezért döntöttem úgy, hogy veszek egy sampler-t és egy hardware sequencer-t. Pont olyan volt, mint amire számítottam, mázlimra az első zeném egy évvel később 1989-ben jelenhetett meg Thorsten Fenslau Abfahrt labelén. Világszerte elég szép visszhangot kapott ás majdnem a hivatalos német slágerlistára is betört. Ez lökést adott a folytatáshoz, még inkább beleástam magam a producerkedésbe, újabb vasakat vásároltam, próbáltam a saját hangzásomat csiszolgatni, miközben különböző stílusokba is belekóstoltam.
RP: Mindig is Frankfurtban éltél? Milyen zenei élettel bír a város klubok valamint rendezvények terén? A saját városodban sokszor pörgetsz?
OL: 1997-ben kiköltöztem Frankfurtból 11 évre, de most visszatértem. A városban rengeteg klub működik, de sok helyen inkább a negatív kisugárzás jellemző, így ezeket nem kedvelem. Akad néhány underground parti itt-ott, ami jó, de perpillanat leginkább Németországon kívül vannak fellépéseim.
RP: Rendelkeztél-e fiatalon zenei képzettséggel? Ha nem, volt-e aki segített neked boldogulni?
OL: Nagyon jó basszusgitár tanárom volt, aki megmutatott pár fontosabb dolgot, de igazából ha elkezdsz egy programot használni ahhoz hozzá idomulsz, vele együtt fejlődsz. Viszonylag hamar felfejlesztettem magam a keverés terén, jó minőségű hangfalakon, ügyesen kivitelezett és kikevert zenéket hallgatva.
RP: Az elmúlt évtizedben számtalan sikerdarab fűződik a nevedhez, kezdve Paragiders 'Paraglide/Bagdad'-jától, L.S.G. 'Netherworld'-jén át Aquilia 'Dreamstate' remixedig bezárólag. Van-e olyan esetleg, amire különösen büszke vagy valamiért?
OL: Mindig a legutolsó produkcióm tetszik a legjobban, amíg a következőt be nem fejezem. Nem igazán vannak kedvenceim. A felsorolt darabok mindegyike sokat jelentett számomra egy bizonyos időszakban, de mindegyik általam írt zenére büszke vagyok. A stílusod állandóan fejlődik, s egyre jobb és jobb leszel, remek érzés hallani a fejlődést.
RP: Beszéljünk egy kicsit labeleid a Solieb és a Maschine jelenlegi státuszáról! Milyen területet céloznak meg ezek a kiadók és miben különböznek egymástól? Milyen tanáccsal látnád el azokat a producereket, akik nálad szeretnék a zenéjüket megjelentetni?
OL: A Solieb-et a régi produkcióim digitális újra kiadására használom, a Maschine pedig az új zenéimre fókuszál. Utóbbi kicsit kényszerpihenőn van, amíg a stúdiómat visszaköltöztetem Frankfurtba, de már készen állok az újraindításra! Számtalan jó zene várható, már a nyár vége felé restartolhat a label! Nem terveztem más előadók munkáit kiadni a Maschine égisze alatt, persze ez attól is függ majd, hogy milyen demókat kapok illetve küldenek nekem.
RP: Fran Von Vie 'Abatros'-szából készített átiratod hamarosan napvilágot lát a 99percent Recordings gondozásában, amit John Digweed már rendszeresen pörget, illetve számtalan jó visszajelzést kapott más elismert dj-ktől. Mesélj egy kicsit a remix elkészítésének folyamatáról.
OL: Az eredeti darab elég telt volt, megpakolva csupa finom hangzással, én ezt egy kicsit visszavetkőztettem. Elégedett vagyok a végeredménnyel, és örülök, hogy részese lehetek az EP-nek, mivel tényleg remek darabok kaptak rajta helyet.
RP: Jimmy Van M oldalán The Audible Suspects néven adtatok ki a Bedrock-nál egy mixet. Mesélj arról, hogy ezt a projektet miként hoztátok tető alá! Miként válogattátok ki a mixbe szánt zenéket? A mix jól reprezentálja azt, amit a klubokban élőben játszol?
OL: Jimmy-vel hosszú idő után léptem kapcsolatba. Kitaláltuk, hogy mi lenne, ha egy olyan válogatást raknánk össze, ami összefoglalja a szettjeink hangzását egyetlen mixben. Beszéltünk John-nal is, aki támogatta az ötletünket, ezután az előadókkal kontaktoltunk és kértük hogy küldjék át kiadatlan, exkluzív számaikat. Büszke vagyok arra, amit ketten alkottunk ezzel a mixszel. Nem volt egyszerű minden ötletet egy cd-re sűríteni.
RP: Tervezel-e új albumot kiadni? Egyáltalán mi a véleményed a szerzői lemezekről a digitális korban? Vannak annyira fontosak, mint régen voltak?
OL: Igen, szerintem mindig nagyon fontosak, hiszen megmutatják milyen lehetőségek rejlenek egy előadóban. Mostanság nem terveztem albumot, persze a későbbiekben nem zárom ki a lehetőségét.
RP: Produceri álneveid is sikeresek voltak, gondolok itt Paragliders-re, L.S.G-re, Ambush-ra és a Spicelab-re. Vannak-e terveid ezekkel kapcsolatban a jövőre nézve?
OL: Hogy őszinte legyek szerintem az embereket csak összekavarja ez a sok projekt név, mivel rengeteg zene jön ki manapság. Szóval nem csinálok velük semmit sem mostanság. De soha ne mond, hogy soha!
RP: Sokan biztosan nem tudják, de te egy masztereléssel és vinyl vágással foglalkozó céget is irányítasz LHaudio néven WJ Henze-vel közösen. Milyen szolgáltatásokat ajánlotok, és hogyan léphetnek veletek kapcsolatba azok, akik nálatok masztereltetnék a zenéjüket?
OL: Igen, ez egy high end mastering szolgáltatás, ami analóg felszerelésen készül, s ahol személyesen én vagyok a felelős a maszterért, a partnerem pedig a vágási folyamatért, amit egy korszerű Neumann VMS 80-as vágóval végzünk. Az előadóknak mindig adok részletes tanácsokat, ha van valami probléma az alapanyaggal, illetve módosítási lehetőség, amit ha kiviteleznek annak révén jobb lehet a végeredmény. Van egy olcsóbb lehetőség is a maszterelésre, amihez plugin-okat használunk, s ami ingyenes, amikor a vinyl vágás elkészült. Az ideális mód, hogy elérjenek bennünket az az, ha a honlapunkra - www.lhaudio.com-ra - kattintanak.
RP: Miben tér el a stúdiódban használt technika a tíz évvel ezelőttitől? Még mindig sok hardware-t használsz? Melyek a kedvenc szintijeid?
OL: Állandóan változom. Volt egy fontos fejlesztésem az elmúlt évben, amikor is a produkciók összerakásához használt számítógépet, valamint programokat a Pro-tools-t és Logic-ot lecseréltem egy új Mac-re Ableton Live-val. A régi mixereim helyett két Metric Halo LIO 8 konvertert, illetve egy Phoenix mixert alkalmazok. Még mindig sok hardware-t használok, ami mindig attól függ, hogy min dolgozom éppen. Általában sokat nyüstölöm a Clavia Nord-ot, pár analóg szintimet és természetesen a Lexicon és Eventide effekt egységeimet.
RP: A hangzás tervezésekor már meg van a fejedben, hogyan áll majd össze az adott projekt?
OL: Nálam nincs igazából hangzás tervezési fázis. Számomra ez egy automatikusan működő folyamat, ami akkor fejeződik be, amikor elkészültem a zenével és elégedett vagyok a végeredménnyel. Előfordul, hogy van amikor egy hangzás köré építek fel egy-egy zenét, vagy a groove-val kezdem a zeneírást. Valamikor a legfontosabb rész ötlete hirtelen jön, és egy már meglévő megoldást szorít ki, amivel esetleg korábban annyira nem voltam kibékülve.
RP: Mennyire vannak rád hatással más előadók és hangzások, amikor zenét írsz? Tudnál példákat mondani?
OL: Mindegy hogy hangzásról vagy csak zajról beszélünk azok valamilyen szinten hatnak rád. Ez egy tudatalatti dolog, ami mindenkivel megesik. Ha kedvelek pár zenét és játszom is azokat, azok hatással vannak rám. Ha valami izgalmasat hallok nem igazán érdekel, hogy milyen stílust képvisel. Valahogy kiváltja belőlem az elemző üzemmódot, ami a struktúrát, a hangzást, a groove-ot és a keverést fürkészi. Ez lehet hip-hop, heavy metal vagy bármi más. Olyan ötletet adhat, ami később ilyen vagy olyan formában visszaköszönhet nálam.
RP: Sokan úgy vélik, hogy a zeneipar túltelített lett, rengeteg label alakult, melyek középszerű muzsikákat adnak ki. Mit gondolsz az elektronikus zenei szcéna jelenlegi helyzetéről?
OL: Tény, hogy a korábbinál sokkal több zene jelenik meg, és sokkal több zenét kell átnyálaznod, hogy új tehetségekre bukkanj, de persze emellett számtalan jó zene jön ki. Szeretek új hangzásokat és producereket felfedezni, ezért sok időt töltök keresgéléssel a beatporton. Most már nincs meg az szűrési folyamat, mint régebben, amikor elég sok pénzt kellett költened, hogy a zenéléshez alapvető felszereléseket beszerezd, de a kiadókat is megválogatták a disztribútorok, akiket pedig a lemez/cd üzletek szűrtek tovább. Tehát a fogyasztónak csak egy áttekintése volt arról, hogy mi folyik. Ma már lényegesen több infóval rendelkezik a fogyasztó, ami lehet jó is meg rossz is.
RP: Mire számíthatunk Oliver Lieb-től 2012 második felében?
OL: Lesz néhány megjelenésem a saját nevem alatt, plusz pár remixre is lehet számítani tőlem augusztus közepétől. Éppen egy ausztráliai turné leszervezésén fáradozom, amire október végén, november elején kerül majd sor. Emellett jó pár érdekes helyen pörgetek majd. Lehet, hogy újra live act-ezésre adom a fejem, s az ehhez szükséges beállítások megtervezésével is foglalatoskodom.
Forrás: RELEASE PROMO
U.i.: Oliver Lieb a közelmúltban (egészen pontosan június 16-án) Budapesten tette tiszteletét. A 'Private Mad Boat' elnevezésű bulin játszott szettjét itt letölthetitek.
Továbbá az audio mellékletben ide kívánkozik a fentebb, az interjúban említett 'Albatros' remix és a The Audible Suspects projekt mixe is.
2012. július 2., hétfő
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése