A monitor hangfalak beállítása és a szoba akusztikájának jelentősége
Ahogy ígértem ebben a részben a monitor hangfalakkal és a szoba akusztikájával fogunk bővebben megismerkedni. Ez az egyik legfontosabb feltétele a pontos és jó hangminőségnek lehetővé téve, hogy az adott zene a lehető legtöbb és legkülönbözőbb hangrendszereken a kívánt minőségben szólaljon meg, a hallgatók legnagyobb örömére.
Először is össze kell gyűjteni a legfontosabb jellemzőit a megfelelő “High resolution” monitoring rendszernek és a kritériumait a jó akusztikával rendelkező szobának!
Kezdjük is a legrosszabb akusztikával rendelkező szobával, ami nem más mint egy tökéletes kocka üres falakkal és sima kemény felületű padlóval. Persze ez egy radikális példa, mert többnyire mindannyiunk zeneszerkesztésre, maszteringre vagy egyéb zenei tevékenységre szolgaló helyiségében fellelünk különböző lakberendezési tárgyakat, amelyek szintén befolyásolják az akusztikát. A párhuzamos falak (főleg, ha mind a négy egyenlő távolságra van) legrosszabb tulajdonsága, hogy a hanghullámokat visszaverve és egymást keresztezve úgynevezett álló hanghullámokat (standing waves) hoznak létre, melyek egymást felerősítve (interferencia) nagy mértékben befolyásolják a hallgató pozíciójába a zene minőségét és hangerejét. Az, hogy melyik frekvencia tartományba tartozó hangot erősítik fel a falak, a falak távolságától függenek. Két üres fal közötti távolság mérete nem igazán javít a helyzetünkön, mert mindig van egy adott frekvencián megszólaló hang, ami tökéletesen passzol a szobánk méreteihez, örömet okozva, ha ez éppen a mély frekvencia és máris büszkeség tölti el a lelkünket, hogy mennyire elképesztően jól adja a mély hangokat a monitor hangfal… Aztán amikor a kocsiban, vagy más eszközön hallgatjuk vissza a zenénket csodálkozunk, hogy hová tűnt a mély tartomány!
Ha nem professzionálisan kialakított helyiségben szerkesztjük vagy maszteringeljük zenénket sok segítséget jelenthet akár a falon lévő, félig teli könyvespolc vagy akár a szekrényünk nyitott ajtaja, vagy a függönyök elhúzása, bár azok leginkább a magas frekvencia tartomány kiszűrésére alkalmasak, mert a mély hangok könnyedén áthatolnak rajta meg akár visszaverődve is a függöny mögötti falról.
Ezen információk tudatában kicsit elmélyedünk a hanghullám adottságaiban és megnézzük, hogy lehet kiszámolni, a szobánk mely frekvenciatartományban szereplő hangot a leghajlamosabb felerősíteni.
Íme egy tiszta zenei hang (csak egyfajta frekvenciájú hangból áll) hullámhossza:
A mély frekvenciatartomány hosszabb hullámhosszal rendelkezik. Mint azt tudjuk a hang terjedési sebessége függ a hőmérséklettől és a terjedési közegtől is, ami szobahőmérsékleten, levegőben 344 méter/másodperc. Az, hogy egy hullámhossz milyen gyakran ismétlődik azt hertz-ben (Hz) mérjük és ez jelenti a hang frekvenciáját. Minél több hanghullám ismétlődik egy másodperc alatt annál magasabb a frekvencia. Most jön a lényeg! Mivel le tudjuk mérni milyen távol van a hangforrás (ez esetben a hangfal) a faltól, ki tudjuk deríteni, hogy a szobánkban mely az a hanghullám, ami interferenciát okozhat! Erre a legegyszerűbb képlet, ha a hang sebességét (méter/másodperc) elosztjuk a fal és a hangforrás közötti távolsággal (méter). Így megkapjuk a hanghullámot hertz-ben, ami a problémát okozza! Például 344(m/s)/2(m)=172Hz, tehát a 172Hz-en megszólaló hangok interferenciát fognak előidézni, de itt még nem ér véget a történet, mert nem csak ezen hangok, hanem a felezett vagy duplázott hangtartományt sem fogjuk reálisan hallani! Például, ha 172Hz-et kaptunk a számítás után akkor ugyan ez a probléma érvényes 86Hz-re (172/2), 43Hz-re (172/4), 344Hz-re (172x2) is és így tovább. Ezt azért jó tudni, mert ez alapján beszerezhetjük a megfelelő hangelnyelő felszerelést.
Ezek után szemügyre vesszük a jó minőségű monitor hangfal jellemzőit. A legfontosabb jellemző, hogy a jó hangfal fázisban és frekvenciamenetben egyenes, ami röviden annyit jelent, hogy nagyjából minden frekvenciatartományra ugyanúgy válaszol, amit az alábbi kép is illusztrál. A bal oldali kép a megfelelő, míg a jobb oldalon látható ikonon látható, hogy adott frekvencia tartományban nem azonos hangerővel adja vissza a jelet a hangfal. Ez azért fontos, mert ha például 50Hz-et kisebb hangerővel adja vissza a hangfal, akkor a mix készítésénél magasabb jelszintet állítunk be esetleg a dobnak, aminek érezhető hasa lesz, mikor visszahallgatjuk a zenénket más eszközökön!
Mindenkit óva intek a fülhallgatóban történő mixelésre és maszterelésre! A következő kép az AKG K530 fülhallgató frekvencia válaszát mutatja, a kék a bal a piros pedig a jobb hangszórót mutatja:
Ha megtaláltuk a megfelelő hangfalat a következő lényeges pont az elhelyezésük.
1. Próbáljuk meg úgy elhelyezni a hangfalakat, hogy amikor ülünk a székben a bal és a jobb oldali fal ugyanakkora távolságra legyen tőlünk.
2. Úgy helyezzük el a hangfalakat, hogy a két hangfal és a mi pozíciónk egy egyenlő szárú háromszöget alkosson.
3. Ha ránézel a bal vagy a jobb oldali hangfalra semmiképpen se lásd a hangfalak oldalát, csak az elejét.
4. A hangafal magas hangszórói (tweeter, csipogó) legyenek fül magasságban.
5. A hangfal magas hangszórói soha ne legyenek a szoba magasságnak felénél, azaz, ha két méter magas a szobád ne legyenek egy méter magasan.
6. Ne legyen a hangfal hátulja közel a falhoz, és figyeljünk arra, hogy a hangfal és a mögötte lévő fal, valamint a hangfal és a mellette lévő fal távolsága soha ne egyezzen meg.
Ezek a legfontosabb szempontok. Akinek van lehetősége mikrofonnal és szoftver segítségével pontosan bemérheti a hangfalak pozícióját. Erre kiváló szoftver például a SpectraFoo.
A következő részben meg visszatérünk a hangfal hangerejének pontos beállítására, ami egy másik fontos kérdés, mert a fülünk eltérően reagál a frekvenciákra különböző hangerőn és mélyrehatóan áttekintjük az EQ alapvető használatát, technikáit és jelentőségét.
Ha bármilyen észrevételetek vagy kérdésetek van a leirtakkal kapcsolatban, írjatok a következő címre: ben.hanga@icloud.com
2013. szeptember 5., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése