Ironikusan valahol ez a nyitó rövid történet kicsit egybecseng a dokumentumfilm végignézését követő szájízünkkel. Na, de ne szaladjunk ennyire!
Egyszóval James Lavelle-nél nagyon fiatalon csöngetett be a zene szeretete, s egy idő után már nem is igazán érdekelte semmi más, mint a haverokkal lógni, break és hip hop lemezeket hallgatni, majd az éves zsebpénzkvótája terhére vásárolt felszerelésen gyakorolva eljutni egy olyan technikai szintre, amivel már prezentálhatta folyamatosan gyarapodó lemezgyűjteményét a nagyközönség számára. Egyre több embert ismert meg, akik szintén a zene megszállottjai voltak és összeállt a kép számára, saját kiadót szeretne alapítani. Ez lett a Mo'Wax, ami 1992-ben (18 éves volt ekkor!) startolt el és rövid idő alatt a melankólikus, vaskos törtekre, füstös hangulati képekre, jazz, hip hop és funk elemekre épülő stílusirányzat, a trip hop zászlóshajója lett.
Megfordult itt többek között Dj Krush, Attica Blues, La Funk Mob, Blackalicious, Dj Shadow és Luke Vibert is.
A film egyik fordulópontja mindenképp James és Josh aka Dj Shadow találkozása. Shadow előszeretettel molesztált ősrégi lemezeket hangminták után kutatva, ő lett a kiadó legjobban futtatott előadója, zenei alappillére. A mintatúrás csúcspéldáját az 'Entroducing' LP-je jelentette, ami hihetelen eladási számokat produkált. Ekkoriban kezdtek bele az UNKLE projektbe is Lavelle-lel, közös LP-jüknek a 'Psyence Fiction'-nek óriási médiakampányt szerveztek, viszont a lemez nem lett akkora dobás, mint az 'Entroducing' volt. Igaz még a Top Of The Pops is összejött a srácoknak, bár abban az ominózus 3 percben minden Shadow arcára volt írva, hogy mennyire kivánja az UNKLE körüli felhajtást.
Történt ugyanis, hogy James egyre nagyobbakat álmodott, hogy kivel és hogyan szeretne kollaborálni, míg a zenei kivitelezés teljesen Josh-ra maradt, akinek egyrebb frusztrálóbb lett a csendestárs szerep és Lavelle basáskodó mentalitása, így a kilépés mellett döntött.
Az UNKLE ettől függetlenül ment tovább, a mai napig élő projekt, rengeteg tagcsere után James jelenti az állandóságot a csapatban.
Innen azonban valahogy leszálló ágba került Lavelle magasan ragyogó csillaga, 2002-ben a Mo'Wax kénytelen volt lehúzni a rolót, a kieső idejében dj-ként járta a világot, készített pár Global Underground mixet, de a sok utazás tönkretette kapcsolatát feleségével, válás lett a vége. Zeneileg próbálkozott magát egyre jobban belevonni az UNKLE-be (énekelt is!), több kevesebb sikerrel, de ellentmondást nem tűrő személyisége egy idő után a legstabilabb barátait is kikezdte.
A film háromnegyedénél már egy az egyben sajnálja az ember James-t, aki elvált, a kiadója semmivé lett, hatalmas adósságot halmozott fel és a zenén kivül semmi másban nem tudott kiemelkedőtt nyújtani.
Aztán 2014-ben kapott egy újabb lehetőséget a sorstól, hogy ő legyen a Meltdown fesztivál zenei direktora, s ha már ott volt egy ütős line up-ot hozott össze, amolyan Mo'Wax reunited-et. Még a régi barát Shadow is eljött örömzenélni a fesztiválra. Ezzel a pozitív felhanggal záródik a film, egyben tipikus tanmesét kapunk: hirtelen felemelkedés, lassú, de programozott bukás, majd a második esély, amit főhősünk természetesen megkap.
Matthew Jones rendező és csapata közel 700 órányi korábban nem látott privát felvételből vágta össze a filmet, ami felér egy időutazással. Mindenképp ajánlom megtekintésre!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése