"Sziasztok, a Deep Zone technika rovata kissé megújult és tovább színesedik a tartalom. Elég sok cikk foglalkozik már a professzionális zenekészítés legmélyebb bugyraival, mi inkább szeretnénk a fókuszt a közérthetőségre, a gyakorlati tanácsokra, az érdekességekre és az aktualitásokra helyezni. A legelső írás kvázi bevezetőként fog ehhez szolgálni és összefoglalja az alapdolgokat, amikkel tisztában kell lennie annak, aki zeneírásra adja a fejét:
Ismerd a célod! Mindjárt az elején filozófiai magasságokba emeljük a dolgot, mert bár evidensnek tűnhet, a tapasztalatom mégis az, hogy ez az a pont, ahol a legtöbben máris elrontják, még mielőtt elkezdenék a zeneírást. Koncepció nélkül legfeljebb közepes eredményt lehet elérni, tehát néhány kérdést mindenképpen fel kell tennünk magunknak, mielőtt pénzt és időt áldozunk a dologra. (Nem is keveset.) A legfőbb kérdés az, hogy időelütésnek szánjuk a zeneírást, amíg a haverok a nyári napsütésben fociznak, vagy van ennél komolyabb tervünk is vele. FIGYELEM, ha az a gondolat fogalmazódott meg bennünk, hogy „valahogy összedobok egy zenét 3 loop-ból, elküldöm minden szembejövő kiadónak, csinálok pár vintage effekttel feldobott képet magamról és mehet a karrier” akkor gondoljuk újra. A karrierhez jó produktum, jó marketingterv és rengeteg áldozat szükségeltetik. (Ezekről részletesen a ’Tanácsok haladó producereknek’ cikkben lesz szó!) Ennek tisztázása azért szükséges, mert a későbbiekben rengeteg boldogtalan pillanattól és kidobott időtől kímélhetjük meg magunkat.
Ha megvan a cél, akkor ahhoz eszköz is kell. Vegyük először a technikai eszközöket. Kell egy számítógép, ami a központját alkotja majd a házi stúdiónknak. A Windows vs. Mac harcban szándékosan nem foglalok állást, kinek a pap, kinek a pop J ugye. Nekem 14 éve a Windows a hű társam (kezdetben az MS DOS) és ez idő alatt egyszer, azaz egyszer volt olyan, hogy az aktuális gépemen a merevlemezt formatálni kellett vírus miatt. Ezt leszámítva semmilyen kellemetlenségem nem adódott. Nem lassult, nem akadt, minimális volt a fagyások száma is (ez is a plug-in hibája volt az esetek döntő többségében). Annak, hogy a Microsoft is a barátunk legyen és Windows alatt is stabilan, megbízhatóan tudjunk dolgozni, egy titka van: Az adott gépen az internetelérést OFF üzemmódba kell helyezni az első program-setupok után. A Mac alatti munkának ugyanakkor van pár elvitathatatlan előnye, de kérdés, megér-e ez nekünk annyit, amennyivel drágább.
A számítógép nem sokat ér hangkártya nélkül. (A beépített hangkártyával együtt sem.) Mindenképpen érdemes beszerezni egy „profit”, ami több mindent tud. A mintavétel minősége kulcskérdés. az audio CD sztenderdje 44100 hz 16 bit mélységben. (Bővebb háttártudásért érdemes itt keresgélni: http://hu.wikipedia.org/wiki/WAV) Ennél azonban sokkal jobb minőséget is el tudunk érni ma már. Másik fontos paraméter a beépíthetősége, vagyis hogy külső, vagy belső kártyáról beszélünk-e. Az alacsonyabb árkategóriában a belső kártyák működése stabilabbnak és gyorsabbnak mondható. Külső kártya akkor ajánlott, ha hordozni szeretnénk, vagy laptopunk van. A mezőny rendkívül vegyes, legtöbbször a pénztárca szab határt a lehetőségeinknek. Olyat keressünk, ami:
- Jó mintavételi képességgel megáldott.
- MIDI ki
és bemenettel rendelkezik. (Jól jöhet, ha bővül a stúdiónk, ezen ne
spóroljunk.)
- Legyen rajta azért pár ki és bemenet, sokszor
kellemetlen tud lenni, ha csak 1 van belőlük. (pl dj-zéskor)
Mikrofon bemenet akkor fontos, ha valóban profi mikrofont is szándékozunk venni mellé. (Ha egyszeri alkalomról van szó, jobban járunk az erre a célra kialakított stúdió bérlésével.)
Mikrofon bemenet akkor fontos, ha valóban profi mikrofont is szándékozunk venni mellé. (Ha egyszeri alkalomról van szó, jobban járunk az erre a célra kialakított stúdió bérlésével.)
Legalább ilyen fontos, sőt véleményem szerint még fontosabb a jó hangfalpár, vagy hangfalpárok. Tulajdonképpen sokszor ezen áll vagy bukik az egész. Sarkítva azt mondhatnánk, hogy rossz lehallgató rendszeren zenét írni olyan, mint kikapcsolt hangrendszeren: a megérzéseinkre kell hagyatkoznunk, mert nem halljuk, mit csinálunk. A családi hifi használata kifejezetten ellenjavallt, maximum a mastering ellenőrzésre lesz jó! A vásárláskor fontos tényező a költségkeret. Szerintem kb. 100.000-200.000 forint között már kapható olyan, amivel lehet jó eredményt elérni. TIPP: ha van rá módunk, a vásárlás előtt menjünk el egy profi stúdióba és hallgassuk meg, ott hogy szólal meg egy zene. Ez azért lényeges, hogy a boltban ne a megszokott hifis hangzást keressük! Továbbá hallgassunk a az eladóra, aki ilyesmi szakszavakkal fog dobálózni, mint lineáris frekvenciamenet, száraz hangzás, részletgazdagság, stb. Higgyük el neki, hogy ezek fontosak, ő szakember (optimális esetben) de ha úgy érezzük, hogy a hangfal nem a mi fülünknek való, akkor semmiképp se vegyük meg. Lesz olyan, ami a szakember szerint és szerintünk is jó. Fontos, hogy az új hangzást meg kell szokni. Ez akár fél év is lehet. Addig hallgassunk rajta olyan zenét, amit ismerünk és szeretünk. Ez segíti a folyamatot. Ráadásul figyelmesen hallgassuk! Vegyük észre a mély hangok arányát a többihez. A cintányérok éles vagy tompa hangját. Halljuk meg a hangokat külön. Például, hogy a tapsban vannak mélyebb tartományok is, ahogyan a cinekben is. legtöbbször a kick sem csak 50 hz-en szól. Jó eséllyel ezeket eddig nem figyeltük, mert sokszor nem is hallhattuk. Ha ez az új dimenzió feltárult előttünk, onnantól várjunk magunktól profi zenét.
Midi billentyűzet,
Midi kontroller. Számomra a midi billentyűzet alap. Relatív olcsó és
rendkívül hasznos. De ne érjük be a
legolcsóbbal! Legalább 3 oktávos ajánlott, és ha már pénzt költünk rá, leljük
örömünket abban, hogy különbözőképpen szólal meg, ha erősen nyomjuk le, mintha
éppen csak hozzáérnénk (legyen dinamikus). A legtöbb sampler alkalmazkodik
ehhez és sokkal zeneibb az eredmény.
A midi kontrollerekkel annyiban más a helyzet, hogy bár azok
is hasznosak, nem szükségszerűek. Laptop-djknek elengedhetetlen, producereknek
nem annyira. Ha van szabad pénzünk, akkor inkább vegyünk egy kategóriával
drágább hangfalat, mint elsőre terveztük. J
Ha még mindig van, akkor nyugodtan nézzünk szét a kontrollerek között.
Miután kitaláltuk, hogy pontosan mit is szeretnénk kezdeni magunkkal és milyen technikai eszközökkel valósítjuk ezeket meg, nézzük meg, mi az, amit a munka során jó észben tartani.
Ha egy zenei ötlet másnap is jó, fejezzük be a zenét. Ezt a
tételt nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ez a második olyan gócpont, ahol sokan
elvéreznek sajnos. Egy ötlet, egy loop megírása viszonylag egyszerű. Gyakran
érezzük, hogy ez életünk zenéje lesz. Ha 3 óra múlva még mindig ott tartunk,
hogy a zenénk 14 másodperc hosszúságú és a hangok sem változtak benne, akkor
abból vagy loop techno lesz, vagy inkább kezdjünk bele másik zenébe, ezt pedig
pihentessük másnapig. Ha a következő nap még mindig ugyanakkora öröm fog el
minket a play gombra kattintás után, akkor jó nyomon vagyunk. Építsük fel,
vigyünk bele új hangokat, tervezzük meg a kiállást. Ha nem jut eszünkbe semmi,
hallgassuk meg, hogyan építkeznek mások! (Tanulni nem szégyen!) Szedjünk le egy
hangmintacsomagot! Az új hangok mindig új inspirációt jelenthetnek. Játsszunk a
zenével, próbáljunk ki direkt olyan dolgokat, amikből szerintünk semmi jó nem
fog kisülni. Gyakran ezek az ötletek mentik meg a zenét, mert olyan eredményt
kapunk, amire nem is számítottunk és mégis jó. Küldjük el egy (nem zenével
foglalkozó) ismerősünknek és kérdezzük meg, mit tenne bele! Ha ezek egyike sem
segített, valószínűleg a zene nem elég jó arra, hogy befejezzük, így hát töröljük!
Ellenkező esetben viszont ne hagyjuk félbe és essünk neki! Ami sosem segít, az
az, ha ’majd egyszer befejezem’ komment kíséretében félbehagyjuk. Várhatóan
évekig csak a merevlemez szabad bitjeit csökkenti majd, félkész zenével meg
ugye még senki nem lett sztár.
Ezek után jó esetben ott tartasz, hogy van egy számodra
tetszetős kész zenéd. Úgy szól ahogy a profiké? A legtöbb esetben itt nem a
válasz. (Ha igen, akkor ugorj a következő bekezdésre) Ha viszont nálad is „nem”,
akkor se hibáztasd magad. A profi zenei stúdiókkal nem versenyezhetsz, de a jó
hír, hogy nem is kell. Inkább használd őket! Ja, hogy az pénzbe kerül? Sajnos igen,
de az újabb jó hír az, hogy nem olyan sokba, mint sokan gondolják. Ráadásul az
elején tisztáztuk a célt, hogy komolyabban foglalkozunk a dologgal, ami viszont
anyagi áldozatokkal jár. Ha az „áldozat” szó helyett „befektetés”-t használunk,
akkor meg már mindjárt jobban is hangzik. Ha a zenénk nem szól borzasztóan,
csak éppen kicsit erőtlen, akkor egy egyszerű mastering segíthet. Ehhez ki sem
kell mozdulnunk otthonról, rengeteg stúdió kínál online mastering szolgáltatást
kb. 5000 Ft-tól. Itt viszont nem az ár a meghatározó, néha az olcsóbb jobb.
Kérjünk bátran referenciát! Ha belegondolunk, hogy kidobtunk alapesetben 300.000
Forintot felszerelésre, rászánunk több száz vagy akár ezer munkaórát a
gyakorlásra és most 5000 Ft-ot nem ér meg, hogy az eredmény 100%-os legyen, az
viccesen hangzik annak tudatában, hogy sokszor ennyin múlik, hogy egy neves
kiadó megjelenteti-e a zenénket, vagy nem. A profi mastering további előnye,
hogy az ára miatt visszatart a tömegtermeléstől. 300 rossz zenénél többet ér 3
jó a karrierünk szempontjából. Ha
végképp nincs rá pénzünk, akkor próbálkozhatunk az otthoni masterrel, de ezek
általában nem ütik meg azt a szintet, amit meg kellene ütniük. Ha szerencsénk
van, a kiadó megoldja ezt helyettünk, de nem árt vigyázni, ebben sincs mindig
köszönet. FIGYELEM! Látva, hogy sokan házi masterrel hetente adnak ki egy zenét
egy kisebb kiadónál hatalmas kísértés, hogy mi is így tegyünk ’Producer lettem’
felkiáltások közepette, de ne engedjünk a csábításnak. Ezek az emberek sosem
fognak olyan szintet elérni, mint az elektronikus zene valódi nagyjai. Ha mi
beérjük ennél jóval kevesebbel is, például azzal, hogy a 13 éves unokaöcsénk az
telefonján ezt ordíttatja kicsengetéstől becsengetésig, akkor ezért az
élményért viszont valóban sok lehet az 5000 Ft.
Kész a zene! Hogyan tovább?
Ha nem szeretnénk, hogy egyedül mi és a család halljuk
(akarva-akaratlanul is) akkor keressünk egy kiadót! Ennek is van jó pár
aranyszabálya:
-
1. Olyan kiadónak ne küldjünk demót, amiről semmit
nem tudunk. Nézzünk utána, milyen zenék vannak ott, milyen promóciót nyújtanak,
stb.
- 2. Sose
küldjünk egyszerre egy mailben több kiadónak demót. Remélem, nem kell
magyaráznom, hogy ez vér ciki. Nem lesz olyan jó kiadó, ami ezek után szóba áll
velünk.
-
3. A levélben köszönjünk! Nem meglepő módon
sokat javít a megítélésünkön. Ugyanígy az udvarias elköszönés.
-
4. 1 mondatban írjuk le, kik vagyunk. Regényre
senki nem kíváncsi.
-
5. Ha a nyelvtudásunk nem üti meg az elvárható
szintet, akkor nézessük át valakivel, akié igen. Ront a presztízsértékünkön az
5 helyesírási hiba/mondat.
-
6. A demót oda és úgy küldjük, ahova és ahogy a
kiadónál kérték! Ha valaki soundcloud linket kér, akkor az nem véletlen. Egyéb
esetben csak az idejét húzzuk, meg a sajátunkét. Ha valaki 320kbps mp3at kér,
ami teljes hosszúságú, akkor viszont ne küldjünk egy 2 perces 128kbps
soundcloud preview-t. Ilyen egyszerű.
-
7. Írjunk a levélbe egy-két referenciát is, ha
van. Pl. a művésznevünk után a kiadókat, ahol eddig megjelentünk. Ha ezek
kizárólag olyan kiadók, amikről a kutya sem hallott, akkor inkább ne, csak ha
feltételezzük, hogy azoknak a neve mond valamit a kiadónál ülő a&r
menedzser számára.
Ha ezek teljesülnek, akkor már tényleg a zene fog dönteni és
meglátjuk, sokkal többen jeleznek vissza, mint ezek hiányában. Néha az is
előfordul, hogy változtatást kérnek tőlünk. Ez nagyon jó jel, mert azt jelenti,
hogy érdekli őket. Ha a kiadó elég jó, (márpedig megbeszéltük, hogy rossznak
nem is küldünk) akkor megéri változtatni. Sokszor elég egyetlen hang cseréje,
vagy a felépítésben apróbb módosítás. Kár lenne emiatt lecsúszni egy jó
megjelenésről.
De mi van akkor, ha egy jó kiadónak sem kell a zenénk. Ha ez
azért van, mert műfajilag nem teljesen stimmel a profiljukba, akkor ne
spóroljunk az idővel, nézzünk olyat, aminek beleillik a katalógusába. Ha
érezzük, hogy stílusban ott van, akkor más a baj. Valószínűleg mégsem olyan jó
a zenénk, mint gondoltuk, vagy legalábbis nem olyan trendi. Ne legyünk naivak,
a nagy kiadók üzleti alapon működnek. Ha ez zene eladhatatlan, akkor bármilyen
kreatív, esélytelen, hogy kiadják. Itt ismét újra kell gondolnunk a célt. Ha
üzleti értelemben vett sikerekre is vágyunk, akkor muszáj ezt észben tartani és
olyan zenét írni, ami a megcélzott labelhez passzol. Ha nem vágyunk anyagi
elismerésre, „csak” örömzenélésről van szó, akkor meg úgy általában felesleges
kiadókkal bajlódni. A soundcloud és hasonló szolgáltatások tökéletes
publicitást biztosítanak.
Ha lehet, ne jelentessük meg rossz kiadónál a zenénket,
annak tényleg nincs sok értelme. (Még a mastering ára sem jön vissza!) Viszont
árthat a reputációnknak, ha még nincs, akkor is, mert mínuszba is mehet.
Inkább használjuk a tracket promócióra. Ha szerintünk
színvonalas lett, akkor tegyük ingyen letölthetővé, vagy ravaszabban egy
lájkért cserébe. Az emberek szeretik az ingyenes dolgokat, mi meg azt, ha
követi valaki a facebookunkat!
A fentiekben tényleg csak a legalapabb dolgokat vettük át!
Ha ezekkel tisztában vagyunk, akkor jön az, hogy hogyan fejlesszük magunkat
zeneileg, milyen vst-ket érdemes használnunk, hogyan építsünk márkát és hogy
indítsunk-e kiadót, vagy inkább ne. Ezekről lesz szó a jövő héten.
Ha valaki érez magában kedvet és bátorságot, hogy a nyilvánosság előtt bemutassa a zenéjét, akkor küldje el az ALÁBBI címre, cserébe mi elmondjuk róla a véleményünket, megpróbálunk tanácsot adni a befejezést illetően, ha még nincs kész, illetve bármilyen ezzel kapcsolatos kérdésre is válaszolunk."
Ha valaki érez magában kedvet és bátorságot, hogy a nyilvánosság előtt bemutassa a zenéjét, akkor küldje el az ALÁBBI címre, cserébe mi elmondjuk róla a véleményünket, megpróbálunk tanácsot adni a befejezést illetően, ha még nincs kész, illetve bármilyen ezzel kapcsolatos kérdésre is válaszolunk."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése