Az önmenedzselés valamiért olyan téma, amelyről nagyon sokan szélsőségesen vélekednek. Az egyik véglet az a nézet, hogy a „termék” majd eladja magát, elég megírni a tökéletes dalt és már hátra is dőlhetünk. Ez nyilvánvalóan nincs így, hiszen sokkal sokkal több tehetséges ember van, mint befutott sztár, sőt a befutottak nem mindegyike tehetséges. Ami mégis kiemelte őket a tömegből az a profi marketing. A másik végletes elgondolás az, ha azt gondoljuk, hogy jó ötlet naponta ötvenszer buzdítani az ismerőseinket a közösségi médiumokon, hogy lájkolják a fan page-ünket és legalább ugyanennyi irreleváns dj-nek elküldeni a promónkat a zene meg olyan, amilyen. Nos a szomorú helyzet az, hogy az utóbbi taktikával még azzal együtt is sikeresebbek lehetünk, hogy az összes privát ismerősünk garantáltan letilt és kiátkoz a virtuális világból, a szakmabeliek pedig a hátunk mögött röhögnek. Egy szó, mint száz, valahol félúton van az igazság. A bevezető után nézzük meg, milyen lehetséges eszközei vannak ma egy előadónak arra, hogy felkeltse és megtartsa a közönség figyelmét, ill. miket kell ezek használata során szem előtt tartania. Kezdjük az online lehetőségekkel:
- A kötelező facebook mellett keressünk alternatív csatornákat is, mert van, aki zsigerből gyűlöli a legnagyobb közösségi portált, őket se veszítsük el.
- Az előzővel összefügg, hogy nyissunk a még nem elterjedt, de jó lehetőségeket kínáló site-ok felé, mint pl: Official.Fm, Bandcamp, stb. Teljesen ingyenesek, (vagy legalábbis vannak ingyenes funkcióik) így semmi nem indokolja, hogy elzárkózzunk tőlük
- Sok időt takarítunk meg, ha a fentieket egymásba integráljuk. Pl. A facebook kiírásunk automatikusan átkerül a twitter oldalunkra, az official.fm video postunk pedig a youtube-bal szinkronizálódik.
- A facebook-on és egyéb web2.0 oldalakon általában fizetett promócióra is van lehetőségünk. Ennek a megítélése elég vegyes. Saját tapasztalatból azt mondhatom, hogy megéri vele foglalkozni, mert abszolút nem drága és egy bizonyos mennyiségű kezdő lájkot hoznak az oldalunkra, ráadásul valós emberek valós kedvelései ezek, tehát nincs benne semmi csalás. A dolog hátránya, hogy nehéz célozni a hirdetést. Azt beállíthatjuk, hogy melyik országokban jelenjen meg, arra viszont semmilyen ráhatásunk nincs, hogy milyen preferenciájú userek oldalán tűnjön fel. Sokan rákattintanak, de valójában azt sem tudják kik miért, így egy részük valószínűleg gyorsan le is morzsolódik, de addig sem lesz aktív tagja az oldalunknak.
- A facebook további előnye, hogy rengeteg beépülő alkalmazást fejlesztettek rá. Ezek egyike a Like to Download App nevű, melynek segítségével ingyen reklámozhatjuk az oldalunkat olyan módon, hogy egy dalt ingyenes letölthetővé teszünk bárkinek, aki kedveli az oldalunkat.
- Ha van szabad forrásunk, akkor készíttessünk profi weblapot. Ezzel felkészülhetünk arra az időre, amikor a facebook már nem lesz ennyire népszerű. Ha ezt most nehéz elképzelni, nézzük meg, mi lett a myspace-szel. 2006-2008 környékén volt nálunk a csúcson, sokan nem gondolták volna, hogy 1-2 éven belül senkit nem érdekel már. Akik kizárólag arra alapozták az online megjelenésüket,hamarosan drámai csökkenést tapasztalhattak a lejátszásokban és a kattintások számában. Mondanom sem kell, hogy egy professzionális honlap elég sokat emel egy előadó presztízsértékén is.
- Ha van saját honlapunk, akkor azt is építsük be a web2.0 alkalmazások hálójába. Jó, ha megjelenik rajta amit posztolunk facebookra és a twitter is kínál beépítető widgeteket!
- Készítsünk havonta promo mixet és juttassuk el a lehető legtöbb helyre, fórumba, hogy megismerjenek minket. (Nem árt, ha saját zenéket is teszünk a mixbe)
- Felmerült egy kérdés, hogy érdemes-e rendszeresen rádióműsort készíteni. A dolog nem egyértelmű, ha a rádiónak jó neve van, jó a hallgatottsága, megfelelő időben fut a műsor és futja az időnkből, akkor miért ne? Ha viszont egy olyan adóról van szó, amit a kutya se hallgat, akkor inkább ne, mert egy színvonalas heti műsor sok energiát igényel és igazából senkit sem érdekel. Sok magát népszerűnek hirdető online rádió hallgatottsága a 100 főt is alig éri el, az a 100 fő is erősen adásfüggő. Ráadásul ma már bárkinek lehet valahol műsora, akár több is, önmagában ezzel a ténnyel kérkedni teljesen hiábavaló.
- Az iTunes-os podcast dolog ezzel szemben még menő, úgyhogy ha a promo mix elkészült, oda is nyugodtan fel lehet tölteni.
- Rengeteg weblap kínál gyors és hatékony növekedést. Nagyon vigyázzunk, mert jelentős részük kizárólag az ő gyors és hatékony növekedésüket célozza meg, magyarán lehúzás. Már kapásból annak gyanúsnak kell lenni, ha valamiért pénzt kérnek, amiért normál esetben ők fizetnének. Például találkoztam olyan oldallal, ami azt vállalja, hogy havi X összegért cserébe odaírhatom őket bárhova, mint a booking ügynökségem. Természetesen valós fellépéseket nem tudnak garantálni. Egy másik példa, ha majdnem valós facebook lájkokat vesz valaki. Ez a nagyobb előadóknál bevált szokás, de könnyen le lehet vele bukni és egy életre kitilthatnak a facebook-ról. Ráadásul valószínűleg, ha valakit kitiltanak, az nem a már befutott sztár előadó lesz. Ez az egész kicsit olyan, mint azért fizetni, hogy a Formula 1-ben versenyezzünk. A jobbak sosem teszik.
- Emellett persze vannak oldalak, amelyek használatáért érdemes (lehet) fizetni. Az egyik ilyen típus az, ahol az oldal közvetítőként lép fel köztünk és a megrendelő cégek között, akik zenéket vennének különböző célokra. (reklámfilm, tv film, bolti háttérzene, stb). Ezekben sok pénz rejlik, de emiatt az esély is kicsi, hogy pont a miénket válasszák ki. Ráadásul azt is nehéz néha kideríteni, hogy ezek valós, vagy fiktív megrendelések-e. A legtöbb ilyen site kínál 1-2 ingyenes feltöltési lehetőséget, ezekre érdemes ráugrani.
- Vegyük fel a kapcsolatot magyar és nemzetközi szakmai blogokkal, magazinokkal. Meglepő módon sok blogger vállalja, hogy az ingyen zenéért cserébe ajánlót ír róla. Ha a blog népszerű, akkor ez természetesen megéri. Ugyanez a helyzet a magazinokkal, oda is mindenképp érdemes elküldeni egy profin megírt PR cikket, amit aztán ők átszerkesztenek és hozzáírják a saját véleményüket. (Kivéve pár kisebb, ismeretlen országban, ahol a legnagyobb magazinok is változtatás nélkül közlik le a promo cikkeket még akkor is, ha az tele van helyesírási hibával. Viszont arra kínosan figyelnek, hogy az adott cikk valamelyik cimborájukról, vagy szponzorukról szóljon) Mielőtt ezen túlzottan felháborodnánk, nekünk is lehetőségünk van arra, hogy fizetett hirdetést írjon rólunk egy profi PR ügynökség. Az ár általában 100-300 Euró megjelenésenként, attól függően, milyen magazinokhoz és milyen terjedelmű cikket juttatnak el. Ez valóban nem olcsó, ha ilyen szolgáltatást szeretnénk igénybe venni, nem árt számításba venni, hogy ez megtérül-e valaha egyáltalán. Rövid távon biztosan nem, hosszabb távon van ennek létjogosultsága. Mindenképpen nézzünk utána a magazinoknak, ahol megjelennénk, lehet nekünk ingyen is sikerül bekerülni.
- Ha már komolyabb szinten vagyunk, érdemes lehet beruházni VEVO accountra is, ami több, mint amit Youtube-on látunk belőle. Infoért érdemes ellátogatni ide: http://www.musicvideosubmissions.com/vevo-f-a-q/
- Bár a lista végén van, az egyik legfontosabb a direkt kommunikáció. Ezalatt a közvetlen kapcsolatépítést értem a piaci szereplőkkel. A legfontosabb szereplő természetesen a közönség. Ne csak az oldalunk legyen közösségi, hanem mi is. Minél érdekesebb dolgokat osztunk meg, annál nagyobb lesz az aktivitás az oldal többi tagjától is. Túlzásba sem szabad esni, napi 1-2 poszt bőven elég. Inkább az időzítésben legyünk ügyesek. Egy kutatás kimutatta, hogy a facebook-ot átlagosan délután 3 és 6 óra között látogatják a legtöbben, ezt jó szem előtt tartani. Persze ez célcsoportonként változhat, néha egy vasárnap hajnali poszt is lehet telitalálat.
A második fontos kapcsolatépítési irány a szakma, vagyis kollégák, top dj-k, kezdő producerek, stb. Mielőtt felvesszük valakivel a kapcsolatot, nézzünk utána a munkásságának. Ha számunkra nem releváns, akkor ne húzzuk senki idejét egy kéretlen levéllel. Ha igen, akkor viszont mindent bele, a dj-k általi lejátszások hihetetlen mértékben pörgetik a népszerűséget és a vásárlásokat egyaránt. Konkrét példa: egy előadó zenéjét 4en vették meg beatporton és ketten töltötték le ingyen egy neves promo-oldalról (!) az első 4 hétben. Ez elég gyászos eredmény. Ekkor azonban feltűnt egy blogon, hogy egy híres neves dj játszotta és chartolta a zenét. A következő egy hétben az ingyenes letöltések száma 150-re ugrott, a beatport eladások száma 84-re. (A többi online bolt számairól nincs adat) Ebből még mindig nem lehet megélni, de az arányok elég világosak. Ha ez nem egy zenével fordul elő, hanem hússzal, akkor már jelentős a különbség. Itt visszautalnék a cikksorozat első részében leírtakhoz, hogy miért éri meg jobban egy zenét profin megírni, mint helyette ötven rosszat kiadni.
Első körben ennyi lenne az online tárház, akinek van még ötlete, vagy kérdése, az nyugodtan írja meg nekünk. Legközelebb az egyéb márkaépítési lehetőségekről és buktatókról lesz szó.
2013. május 23., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése