2011. június 7., kedd

Az amerikai remix gyárosok Vol.1.: Knuckles, Morales, Terry

Valamit nagyon tudtak ott Amerikában. A house stílus szülőhazájában nem egy olyan producer ténykedett, akik gyakorlatilag a globális house hangzást formálták, s népszerűsítették hazájukban. Zenéikkel, de főleg átirataiakkal mutatták meg, hogy az underground is lehet jó, illetve a mainstream-ből is lehet minőséget kihozni. Az alábbi írás első része az amerikai house szcéna három legfoglalkoztatottabb house remixerét Frankie Knuckles-t, David Morales-t és Todd Terry-t, kívánja bemutatni, egyben tisztelegni megkerülhetetlen munkásságuk előtt.

Előbb idézzünk egy rövid részletet a house zene történetéről (forrás itt): „A house zene indulása egy elég látványos eseményhez köthető. 1979. július 12-én a Chicago White Sox otthonában, a Comiskey Park-ban a baseball mérkőzés szünetében Steve Dahl elégette a diszkólemezeit. Ez volt a Disco Demolition Night. A diszkózene világot meghódító útja ezzel látványosan véget ért. Chicagó-ban és New York-ban működött két olyan klub (Chicago Warehouse, New York Paradise Garage) amely áttörte az addigi faji és szexuális, begyepesedett korlátokat. Ez a zene mindenkit egyformán vonzott. A Chicago Warehouse-ban (egyszerű nevén "house"-ban) egy Frankie Knuckles nevű, legendás hírű lemezlovas egy személyben történelmet teremtett azáltal, hogy korai elektronikus zenéket, new wave muzsikákat, disco-t és soult is a repertoárjában tartott egész éjszaka átívelő szettjeiben. Ekkor jött létre, s innen ered a house zene. A New York Paradise Garage-ban egy bizonyos Larry Levan, illetve a közönsége szintúgy eklektikus, ám egy fokkal lassabb, nyugodtabb hangzást favorizált. Innen ered a garage zene. Ez a két klub volt az a hely, ahol nem csak a feketék, vagy csak fehérek, csak heteroszexuálisok vagy csak homoszexuálisok szórakozhattak.”

Frankie Knuckles. 1955-ben született a new york-i dél bronxban. A legendás Warehouse rezidense volt 1977-1982. Elévülhetetlen érdemei vannak a house zene népszerűsítésében, egy napjainkig ható trend elindítását köszönhetjük neki. Számtalan dj mix, album és EP fűződik a nevéhez. Két all time klasszikust mindenképp megemlítenék tőle: az egyik A Satoshi Tomiie-val és Robert Owens-szel közös 'Tears' és Frankie Electribe 101-ének 'Talking with myself' című számához készített remixe. Ha ezt a két remekművet meghallgatjuk egy csöppnyi esszenciát kapunk a lélekkel teli, vibráló house-ból, ami napjainkban már abszolút kiveszőben van (talán csak a deep house-ban hallható vissza foszlányokban). Remixer munkásságára visszatérve a discogs.com számai alapján több, mint 400 átirat fűződik az uriember nevéhez (ezek közül sokat Def Mix-ként jegyzett David Morales és Satoshi Tomiie oldalán). '84-től indult be a remixgyár (mivel előtte a remix kultúra igencsak gyerekcipőben járt, a remixek atyjáról Tom Moulton-ról Kovács 'Nagyember' László oldalán olvashattok egy magyar nyelvű interjút). Emberünk gyúrta át a legendás A Guy Called Gerald féle Voodoo Ray-t, Chaka Khan 'Ain't nobody'-ját, Inner City 'Big fun'-ját, Alison Limerick 'Where love lives'-zét is. Olyan előadókkal dolgozott együtt, mint Kym Mazelle, Lisa Stansfield, Adeva, Michael Jackson, Luther Vandross, Diana Ross, Rozalla és Cerrone.

David Morales, a télen is félmeztelenül mixelő, telefonfülhallgatós trendet indító house félisten. Ő is gyakorlatilag a pult mögött töltötte az életét a közönséget szórakoztatva. Nagyon termékeny
producer, egy hónapig megállás nélkül lehetne hallgatni az életművét. Ami mindenképp érdekes, hogy ezidáig egy LP-t adott ki '2 worlds collide' címmel. Emellett olyan single sikerek dícsérik kezeit és füleit, mint a 'Needin you' vagy Moca-ként a 'Higher'. A remixtermése valami elképesztő mennyiségű, 1230! a discogs szerint. Az újrakiadásokat leszámítva is legalább 800 átiratot készíthetett emberünk, nagyon durva. Gyakorlatilag a fél amcsi r'n'b, pop, funk szcéna az ő tenyeréből evett. Kikkel szűrte össze a levet? Whitney Houston-nal, India-val, Neneh Cherry-vel, Jennifer Paige-gel, Gloria Estefan-nal, INXS-szel, Snap-pel, Londonbeat-tel, Yello-val.

Lelkes remixer klubunk következő ágense a new york-i Todd Terry, aki szintén iszonyat mennyiségű életművet hozott eddig össze. Gyakorlatig évekig a house szcéna szorgos hangyájaként ténykedett, míg nem a 'Somethings goin on' és a 'Keep on jumpin' meghozta számára a várva várt nagy nemzetközi áttörést is. Mindenképp figyelemre méltó az említett örökzöldeket is felvonultató 1997-es 'Ready for a new day és a Terry életműhöz képest szokatlanul extrém 1999-es 'Resolutions' album. Utóbbin teljesen szakít az énekelő, pumpálós house hagyományokkal és izmos breakbeat-et, dnb-t, és jazzy dolgokat gyűjt egy csokorba, súlyos szövegbetétek társaságában. 888! remixe se piskóta, közte olyan nevekkel, mint The Grid, Roger Sanchez, Technotronic, Cajmere, Kenny Dope Gonzalez, Shamen, Jon Secada, Ultra Nate, Annie Lennox. Folytatása következik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...