2011. június 28., kedd

Így készült III.: East Cafe - Europa

Június 20-án jelent meg East Cafe legfrissebb EP-je az ’Europa’ a Morphosis Records-on, egy Stardesign és Shane remix társaságában. Mindhárom verzió igazi gyöngyszem a maga nemében, kellemesen sodró és dallamos is egyszerre. A darabot olyan nevek support-álják, mint Embliss, Dave Horne, Santerna, D-Phrag, James Warren, Bobby Deep és Hyline. A megjelenés kapcsán Gabit kértük fel, hogy a saját szavaival kommentálja a track születését.

„A track maga kb. egy éve íródott. Tavaly nyáron több ízben is kiküldetésen voltam Békéscsabán,ahová a laptopomat is magammal cipeltem. Az alapozás és az ötletelés még egy 386-oson is menne, szóval egy füles kíséretében tökéletes kis mobil stúdiót "dobtam össze" a hotelszobámban. Akkoriban igen nagy kedvencem volt Tigerskin 'Les Filles Blondes De La Mer' című száma, és tisztán emlékszem, hogy ez a track inspirált, bár a végeredmény nem sokban hasonlít a szóban forgó tune-ra. Az első lépések az ütősökről szóltak, mindenképpen valami lendületes, gépies de egyben meleg groove-ot akartam létrehozni - némi tengerparti feeling-gel. Nagyon sokáig szórakoztam vele míg össze nem jött egy olyan ritmusszekció, ami megfelelt az elképzeléseimnek.Kellett némi térben kellően szétdobott conga-bonga (élő sample és szinti percussion egymás mellett), egy több mintából álló puha és húzós clap, és egy egyszerű mégis bólogatós cin groove - effektekkel. A legfontosabb mégis a shaker volt, végül ez szülte meg az áhított beach-érzést.
A projekt file neve a mai napig megmaradt, és elég sokatmondó: "jóalap". Azért lett elmentve akkor a hotelszobában hajnal 2 körül így, mert annak ellenére, hogy nem sok muzikalitás volt még benne,mégis igen ígéretes kis alapkőnek tűnt ez az első pár sáv. Ezután elkezdtem szórakozni Rob Papen Predator-jával (vst), némi fx-szel megtámogattam az ütemet, illetve hogy valami csavaros is történjék a háttérben igyekeztem fura padokat is összehozni. Alapvetően különböző hangnemben, hogy legyen némi változatosság, és hogy a saját dolgomat már az elején megnehezítsem. A következőkben jött egy a minimoog vst-men elmentett "saját" mid-bass, amit előszeretettel használok. Valahogy Sasha Involver2-je jut eszembe róla. Elég analóg és hideg a hangzása, és ez szépen kontrasztba állítható a beach feeling-gel. Emellett egy vokál hangminta pakk is előkerült, ami segítségével egy relatíve egyedi "lalázást" igyekeztem összevágni több sample-ből. Az említett közép bass-ból egy oktávval feljebbre is raktam egy sort, hogy kellőképp pattogjon a hangszer, illetve egy morgósabb bass line is bekerült.

Amikor dolgozom, folyamatosan három-négy szakasz van felvázolva egymás mellett, így alakul ki a teljes track. Első sorban van egy full 16x4-es szakasz, amibe igyekszem a legtöményebb zúzós pillanatot összehozni. Ha valami már sok, de úgy érzem kell a track-be mert jó, akkor megtartom és egy újabb 16x4-es szakaszban addig építem újra az alappal együtt amíg egy kellemes váltás nem lesz belőle. Így a két téma megfér egymás mellett. Ennek eredménye, hogy aki nekem készít remixet általában 3-4 main_theme_synth.wav-val találkozik a pakkban.
Eközben gyakran kilövöm az ütősöket, hogy halljam, vajon miként is néz majd ki a breakdown. Ha ráuntam a zúzásra áttérek erre a témára. Itt igen kreatív szoktam lenni, igyekszem élő vonósokat és zongorát is bevonni - természetesen itt is csak vst-ről beszélünk. Miközben a kiállás alakul, elsősorban igyekszem kísérletezni azzal, hogy miképp jön vissza az ütem. Fontos számomra, hogy ez a rész igen ütős legyen, hiszen leginkább az ilyen csúcspontokról szól a stílus, amelyben az a kis alkotásaim születnek. Általában kétféle kiállást és visszatérést préselek ki magamból, és nem tudom eldönteni melyik is a jobb, így legtöbb esetben mindkettő benne marad a track-ben, ahogy itt is történt. A harmadik legfontosabb szakasz, ami folyamatosan jelen van a vázlaton, a track eleje.
Ez is a fullon futó 16 patternből jön össze, általában visszafelé lövöm ki a sávokat úgy, hogy minden magában is érdekes hangszer kibontakozhasson. Lassan így össze is áll a track, az intro alapján a kivezető szakasz is elkészül, némi variálással persze. Utolsónak általában húzásokat és felütéseket teszek be, itt kel igazán életre a dolog. Ez már gyakorlatilag az utolsó simítás, mégis fontos, és elég sokat szoktam vele bíbelődni. Mindez kb. 1-2 hónap alatt jön össze. Nem értem másnak hogy megy gyorsabban - bár tény, hogy én elég lassú vagyok, akár original-ról, akár remix-ről van szó.
A track neve igen érdekesen alakult. A kiállás és az atmoszféra alapján valami komolyat akartam találni neki. A kiállásban hallható szinti valahogy űrbéli hangokra hasonlított - egy régi mainstream nóta, a PPK - Resurrection-je jutott eszembe róla. A fura szovjet űrhajós vaker miatt az a nóta is ezt az érzést keltette bennem anno. Ez alapján jött az Europa név - ami eredetileg nem is a kontinensre, hanem a Jupiter holdjára utalt. Ezt követően jött egy másik track, mely szintén Ádám kiadójához került, és az America címet viselte. Így nyilvánvaló okokból megváltozott a cím jelentése, és kontinens-nóta gyártásba kezdtem. Lógok még legalább egy Ázsiával és Afrikával, hogy a többi kontinenst ne is említsem...


East Cafe - Europa (Original Mix) sample by eastcafe

East Cafe - Europa (Stardesign Remix) sample by Stardesign

East Cafe - Europa (Shane Remix) by Morphosis Records

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése