2011. október 12., szerda

From the background 9: Nosie Katzmann

Ronda és finom. Eme két jelző jut eszembe - a Chocito reklám után szabadon - Jürgen "Nosie" Katzmann-ról. Előbbi a fizimiskáját, utóbbi a hangját hivatott méltatni, s akkor még meg sem említettük zene- és szövegírói tálentumát. Szinte hihetetlen, de Nosie a '90-es évek derekán hídként emelkedett a német eurodance kultúrában, hiszen nem egy ismert projektben vállalt oroszlánrészt.
De ne szaladjunk ennyire előre, lapozzuk vissza a történelemkönyvet a '80-as évek fordulójára.
Emberünk a tánczene palettájára 1988-ben lőtte fel magát Torsten Fenslau, Peter Zweier és Jens Zimmerman oldalán Culture Beat-ként. A később legendássá váló formáció első single-je a vicces című (és akusztikus hangzásban bővelkedő, s Klaus Kinski vokálját hasznosító) 'Der Erdbeermund' lett. Egy esztendővel később a Fenslau-Katzmann-Zimmermann hármasfogat Abfahrt néven elkövette a new beat éra egyik alapkövét 'Alone (It's me)' címmel, amit anno Talla 2XLC rongyosra pörgetett friss hangzása miatt. 1990-ben újabb megahit köthető a trióhoz, ezúttal Tyrell Corp. néven ügyeskedtek, a 'Running' pedig a mai napig az elektronikus tánczene előfutárainak egyik mintapéldánya. Ugyanebben az esztendőben nekilendültek Culture Beat-ként, előbb kihozták az 'I like you'-t, ami már közelített az euro dance hangzáshoz, férfi rappel, női vokállal és zongorabetéttel megfűszerezve. A folytatásban sorra jöttek a slágergyanús szerzemények: 'Tell me that you wait', 'No Deeper Meaning', ami 1991-ben az első Culture Beat LP-ben, a 'Horizon'-ban csúcsosodott ki.
A siker nem ringatta álomvilágba Katzmann-t, további projektek tető alá hozásával ütötte el az idejét. 1992-ben ilyen volt például Captain Hollywood Project (aka Tony Dawson-Harrison) 'More and more'-ja, ami napjainkig számtalan feldolgozást ért meg.

1993-ban sikerült még egy lapáttal rátennie eddigi teljesítményre: a boltok polcára került Culture Beat 'Mr Vain'-je, amit szinte nincsen olyan ember ezen a planétán, aki ne ismerne. Ez az év a formáció életében radikális változást hozott, ugyanis Fenslau hirtelen halálával Zweier is kiszállt, Torsten öccse Frank és Peter Graber vitte tovább a stafétát helyettük. Az élet, ahogy mondják nem állt meg egy jó barát elvesztése ellenére sem. Még ezen évben jött Loft 'Hold on'-ja, az első Hollywood kapitány album a 'Love is not sex', a Culture Beat-től a 'Got to get it", Intermission 'Piece of my heart'-ja, Jam & Spoon-ék zseniális 'Right in the night'-ja. Katzmann főleg szövegíróként jutott szóhoz, illetve képzett zenészként az alapok tökéletesítésében segédkezett. Marc Spoon és Jam El Mar oldalán többször is szóhoz jutott, így a '94-es 'Find me'-ben is. Ezt leszámítva Morrison Long álnéven 'B.G The Prince Of Rap'-et ('Colour of my dreams') és a svájci Dj Bobo munkásságát támogatta ('What about my broken heart', 'Love is all around', Too many nights'). A '95-ös második Captain Hollywood albumon ('Animals or human') két zenénél, a 'The way love is'-nél és az 'I need a lover'-nél is ott serénykedett. Ezévi említésre méltó termése Jam & Spoon 'Angel'-je, Culture Beat 'Inside Out'-ja volt. 1996-ot egy új barátság és együttműködés fémjelezte, Nosie ugyanis a Scooter-nek is firkantott két dalszövegete, mégpedig egy balladát ('Break it up') és egy tempósabb techno-t ('Don't let it be me'). 1997 az albumok esztendeje volt. Spoon és Jam El Mar Plavka-val kiegészülve összehozták a 'Kaledioscope'-ot, míg Scooter az 'Age of love'-val aprított, mindkettőn Katzmann-t is foglalkoztaták rendesen. Emellett apróbb-cseprőbb felkérések mindig beestek (Le Click, Samantha Fox, Nina, Sarah Connor, Infernal), de az eurodance láz lanyhulásával kevesebbet bukkant fel a booklet-ekben a neve.

Nosie idő közben - a több lábon állás, amúgy is jól ment neki - szólókarrierbe is belekezdett, 'Songbook' albumai zeneileg széles spektrumot ölelnek fel (pop, country), s egy kicsit bemutatják őt, mint zenészt. Több 'Greatest Hits' válogatása is megjelent legsikeresebb produkcióiból (csak slágerlistás megjelenése volt, több mint negyven!). Azt hiszem nem balgaság azt állítani, hogy korának egyik meghatározó figurája Nosie Katzmann, akit méltatlanul kevesen ismernek és kezelnek a helyén!
További emlékezetes darabok, amihez Nosie Katzmann-ak is köze van: Krystal - Burning Flame (GU007 mixed by Paul Oakenfold), Madelyne - Beautiful child, Kim Sanders - Food for thought (Oliver Moldan remix).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése