Ezt a sorozatot szeretném azoknak szánni,
akik bele akarnak csobbanni a digitális audió tengerébe és felfedezni az annak
mélységében rejlő dinamikát és teret. Az elmúlt pár évet csak a maszteringnek
és a mixelésnek szenteltem és szeretném megosztani a tapasztalatokat, melyek
nap mint nap megajándékoznak valami új és addig fel nem fedezett élménnyel.
Persze, koránt sem értem a végére, mint ahogyan a jó pap is holtig tanul.
Remélem számotokra is tudok majd egy-két érdekességgel és új, hasznos
információval szolgálni olyan témakörökben,
mint például a fülek edzése, a monitor hangfalak pontos beállítása, mi is
pontosan a dithering, normalizáció vagy hogyan használjuk a kompresszort — ha
egyáltalán szükség van rá — és mit kell tenni, ha növelni szeretnénk egy zene
dinamikai tartományát, ami manapság elég fontos kérdés a félholtra kompresszált
zenék világában és az úgynevezett hangerő háború (loudness war) idejében. Ezekre
és ezzel kapcsolatos témakörökre szeretnék bővebben is kitérni.
Kezdjük is a füllel, mint az egyik
legfontosabb tényezővel! Bármilyen furcsán hangzik, fülünket is lehet edzeni! A
fülre “gyúrásnak” legalább 8-10 különböző fajtája van, amit két féle képpen
végezhetünk, ebből itt csak párat szeretnék megemlíteni, ami fontosabb az
otthoni studió használata közben (a többi inkább felvétel készítéséhez szükségeltetik).
A két lehetőség: a passive és a hands-on tréning. A passzív fül tréning
tulajdonképpen minden alkalommal törtenik, amikor zenét hallgatunk (micsoda
felfedezés). Segít fejleszteni a hanghatásokon alapuló különbségek észrevételét
és a hangok jellemző vonásainak felismerését. A masik lehetőségünk az
úgynevezett hands-on tréning, amikor a kezünk a potin van és megprobáljuk az általunk
elkepzelt hangot a valóságban megvalósítani. Mielőtt elkezdenénk dolgozni egy
zenén, próbáljuk meg elképzelni, hogy mi az a hangzás, amit el szeretnénk érni,
mert ez sokszor segít, még ha éppen nem is tudjuk milyen eszközzel lehetne
megvalosítani!
Íme pár ötlet, mindezt a gyakorlatban, hogy
lehet kivitelezni!
1.Tanuld meg felismerni a frekvencia
tartományokat!
Ha nem is rendelkezik valaki megfelelő
zenei előképzettséggel lehetőség van arra, hogy különböző oktávokban hallható
hangot megallapíts frekvencia alapján vagy fordítva. Ez nagyon hasznos lehet és
könnyen elsajatítható kellő gyakorlással. A kromatikus skála minden egyes
hangja egy bizonyos frekvenciához tartozik, például a közép C hang frekvenciája
262Hz, az A hang frekvenciája a közep C felett 440Hz-es, az A hang frekvenciája
a közep C alatt 220Hz. Az alábbi képen kicsit érthetőbben szemügyre vehetjük az
előbb leírtakat. Ez a gyakorlatban így néz ki:
A videóban Bob Katz mutatja be, amit
leírtam itt röviden. Ő korunk egyik legjobb hangmérnöke és a legtöbb
információ, amit megosztok veletek, a videóban szereplő könyvből származik, amit
sajnos magyar nyelven nem adtak ki (vagy csak én nem találtam). Bob nevéhez
fűződik a K-System kifejlesztése is, amiről kesőbb majd részletesen írok és aminek
nagy szerepe van a hangerő háborúban (loudness war).
2.Tanuld meg érzékelni, észlelni a zene
dinamikáját!
Ez kicsit hálátlan rész és őszintén
megvallva, ha ezt elsajátítjuk, akkor meggyűlik a bajunk a manapság fellelhető
zenék többségének hallgatásával, mert rajövünk, hogy a nagy részük elveszítette
a hang egyik legfontosabb jellemzőjét: a dinamikát. A dinamikai terjedelem
tulajdonképpen a zene leghangosabb és leghalkabb pontja közti különbség. Nem
összekeverendő a hangerővel vagy az abszolút hangerővel! Itt egy szemléltető
anyag, ami nagyon jól érzékelteti a differenciát még annak is, aki esetleg nem
tud angolul! Állítsuk be a hangfalunkat vagy fülesünket egy hangerőre, és azon
nézzük végig a videót! Meg fogtok lepődni!
A dinamikára visszatérünk majd későbbi fejezetben,
most vissza a fülekre! Szóval prábáljunk meg minél több, jó minőségű zenét hallgatni
különböző műfajokban, hogy felismerje és megszokja a fülünk a dinamika
minőségbeli különbségeit. Én speciel imádok Morcheeba-t hallgatni, mert sok
albumuk egyszerűen gyönyörűen, tisztán szól. Prábáljuk meg észrevenni a tiszta
tranzienseket és meghallani, hogy szólnak! Ez nagyon fontos a kompresszor
használatánál, mert észre kell venni azt a pontot, amikor már árt és nem használ.
3.Tanuld meg milyen a jó sztereó!
Ezt annyira nem részletezem, mert kiváló
plugin-ek vannak erre (mint például az Izotope-nak az Ozone-ja vagy a Waves S1
stereo Imager) de fontos részét képezi a végső hanganyag elérésének ugyanis
meglehetősen, akár 2db-el is befolyásolja a kimeneti hangerőt a sztereó kép
megváltoztatása és az nagyon sokat számít mikor a limiteren meg nyerni akarunk
plusz 1,5-2db-t.
Ezek a legfontosabb dolgok, ami mellé társul
még pár, például meg kell tanulni észrevenni a legapróbb különbségeket! Erre
egy jó teszt, ha csinálunk egy próba masztert ugyanarra a számra. Változtassunk
az EQ-n 0.5db-t, aztán mentsük ki és csukott szemmel hallgassuk meg, hogy észrevesszük-e
a különbséget! Ehhez mondjuk jól jön egy jó minőségű monitor hangfal, amire
majd szintén kitérünk a későbbiekben. Elengedhetetlen a rossz vágások felismerése
is, ami főleg ének sávoknál észrevehető és lényeges. Ilyen amikor remix készítésekor
egy, már “kész” hangsávval dolgozunk és mondjuk ki van vágva a reverb lecsengése,
s egyszer csak csend van hirtelen. Én rengeteg ilyen zenével találkozom manapság.
A bevezetőmben egyenlőre ennyi, a következő fejezetben kitérek majd arra, hogyan állítsuk be pontosan a monitor hangfalak pozícióját és hangerejét.
Ha bármilyen kérdésetek van az itt leírtakkal
kapcsolatban, küldjétek a következő e-mail címre, örömmel válaszolok:
ben.hanga@icloud.com.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése