2022. január 10., hétfő

Nemzetközileg is elismert produkciókat gyűjt csokorba a Dynamica 2021-es best of válogatása

A magyar Dynamica Records immáron negyedik évzáró kiadványával jeletkezik. A 'Best of 2021' tizenegy produkciót tartalmaz, köztük igen kedvező nemzetközi fogadtatású darabokat is. 
Az első két év hagyománya az volt, hogy a válogatás unmixed része mellé érkezett egy DJ mix is bónuszban, viszont a legutóbb 2020-ban ez kikerült a "csomagból", ami idén sem történt másképp. A zenéket így az első taktustól az utolsóig, teljes hosszában élvezhetjük.
A Dynamica számára a 2021-es esztendő, mint oly sok más független kis kiadónak igencsak nehéznek bizonyult, persze azért örömhír is akadt. Elég csak arra gondolni, hogy szeptemberben megjelent a label első fizikális - CD - kiadványa, a csak magyar kötődésű produkciókkal megtöltött 'Dynamica Soundprints', mely kimondottan az Independent Label Fair időpontjával esett egybe release date ügyileg. 
A 'Best Of 2021' stílusilag remekül lavíroz a progressive house, a melodic techno és a breaks farvizén. Az artist-ok elosztása is harmonikusnak mondható, senki se dominálja le hangzásával a szelekciót: Volkan Erman, Feri és SpringHill kétszer-kétszer jut szóhoz, a többik egy-egy produkcióval képviseltetik magukat. Kivétel nélkül tánctér orientált darabokat kapunk, semmi időkitöltés, a közel 79 perc a minőségi elektronika jegyében telik. 

Dynamica - The Best of 2021

Label: Dynamica Records
Megjelent: 2022. január 7
Stílus: Progressive house, melodic techno, breaks
Cover design: Juhancsik István
Hossz: 78:45


Tracklist:
1. Feri - Eclipse (Blanka Barbara Remix) (5:31)
2. One Million Toys - Sultans of Smog (8-Bit Culprit Remix) (5:21)
3. SIX (HU) & Calzedon Guy - Turbulence (Tenerfuse Remix) (6:40)
4. CJ Peeton - Wise Warrior (Original Mix) (7:22)
5. Underground Ticket & Greyloop - Push The Button (SpringHill's Deep Down Low Remix) (9:10)
6. Kay-D - Out From The Cave (Volkan Erman Remix) (8:08)
7. SpringHill - Organism (SONANTIS Remix) (7:53)
8. SMIRRE - Pantaur (Feri Remix) (6:32)
9. Tamas Skafar - Monolits (Tomek Remix) (6:58)
10. Ugur Pato & Volkan Erman - Arrival (Jack Lazarus Remix) (7:12)
11. CRSHR - Ancient Algorithm (E.F.G. Remix) (7:54)

Megvásárlós link

Egészben meghallgatós link:

2022. január 8., szombat

Magyar kliphelyszínek külföldi előadók, formációk videóklipjeiben

A minap futottam bele egy Planet Funk videóklipbe, melyben feltűnt a magyar miliő, mint forgatási helyszín. Ez adta az ihletet, hogy megnézzem, milyen videóklipek készültek nálunk. Nyilván a klipek zöme Budapestet használta számtalan előnyös beállításával együtt, de voltak olyanok, akik külsős helyszínekre is elmerészkedtek.
Nézzük hát a listánkat, ahol az elektronikus zenei alapokon nyugvó szerzemények élveztek prioritást, de megemlítünk természetesen pop műfajba sorolható munkákat is.

1. Culture Beat – Mr. Vain Recall [2003]
Kevesen tudják, hogy a '90-es évek elejének egyik gigaslágerének recall-jához készült videoklipet Budapesten forgatták. Az impresszív kisfilmet a Budapesti Műszaki – és Tudományegyetem R épületében rögzítették 2003-ban.
Az eredeti darab ugye 1993-ban látott napvilágot, a megjelenés tizedik évfordulójára próbálták meg a korszak hangzásának megfelelően (hard trance-síteni) formálni a végeredményt. A klip maga egy ezerszer látott sémára épül - előadói performance és erre kitörő, önfeled bulizás a résztvevők részéről.
Rendező: Peter Pippig

2. Scooter - How Much Is The Fish [1998]
A videóklip két elkülönülő részből áll: felvett jelenetek és koncertvideók (utóbbiak az 1998-as budapesti In Da House Party alkalmával készültek). A történeti része egy lányról szól, akit egy motorosbanda üldöz egy parkolóházban, ám az itt focizó fiatalok ötletes módon a segítségére sietnek. A 'Push The Beat For This Jam' borítókönyve szerint a klip végén az utolsó jelenetben egy döglött hal jelent volna meg, ám ez végül elmaradt, mert a halról megfeledkeztek, és az erősen romlásnak indult, szaga pedig elárasztotta a forgatás helyszínét. 
Rendező: ismeretlen.

3. Planet Funk - The Switch [2003]
Az olasz Planet Funk formáció sokadik nagy dobása volt a 'The Switch', ami a jól megszokott gitár alapokat vegyítette az elektronikával és vokállal.
Est.FM-es rádiós beköszönés után (melyben felkonferálják a csapatot és 'Switch' című számukat) egy tipikus szürke magyar panel lakás látható, egym az ablakból gyanúsan leskelődő középkorú férfival, aki később az utcan egy laza rendőrök előtti menekülésbe kezd.
Rendező: Luca Merli


4. Groove Coverage - Moonlight Shadow [2001]
Mike Oldfield örök érvényű 1983-as klasszikusa hard dance alapokon éled újra.
A nyitókép egyből a Hősök terét mutatja, a téren ébredő Melanie Munch énekesnővel és egy kislánnyal,aki később egy oldtimer autoban utazik végig Dj Novus-szal, mint sofőrrel a főváros emblematikus helyein.
Rendező: Keef

5. The Chemical Brothers - The Boxes
Meggypiros DGA-988-as rendszámú Lada, egy zöld kuka és persze egy rakás utcarészlet. Ezek a helyszínek és kellékek szolgáltatják a hátteret egy őrülten pattogó kosárlabdának. Az önmagától hirtelen irányt váltó tárgyról készült klipet az alkotók elmondása szerint az Albert Lamorisse rendezte rövidfilm, A vörös lufi (Le ballon rouge, 1956) ihlette.
Rendező: Ne-o


6. Roger Sanchez feat. Armand van Helden, N'Dea Davenport - You Can't Change Me [2001]
A videoklipben egy magyar férfi látható, akit egy gonosz számítógépes kurzor vesz üldözőbe. A klip elején magyar nyelvű „bevezető” (gyertek, öljetek!) hallható a történethez. Budapesten több helyen forgatták.
Rendező: Philippe Andre

7. Avicii - For a Better Day [2015]
Avicii két klipjét is Budapesten, a Korda Film Studio-ban illetve egy mészkő bányában forgatta.
A 'For A Better Day' elégé megdöbbentő témát boncolgat, a pedofiliát.
A nyitó képen egy vén Mercedes gördül be egy elhagyatott helyre, ahol emberek álldogálnak egy Csepel D-344 mögött. Nyílik az ajtó, félmeztelen emberek kuporognak odabent. Mint egy húsmustra. Következő jelenetben két maszkos érkezik egy Opellal és ráront arra a férfira, aki a helyszínre hozhatta a teherautóban az embereket és szó szerint halálra verik. Közben egy fotókkal teli falat látunk, amin áthúzott emberek arcképei vannak, Szépen lassan fogynak, míg az utosóhoz érnek, egy gyártulajdonoshoz, aki ellen épp tüntetnek a dolgozói. A két álarcos belopózik, kötelet tesznek a nyakába és lelökik a gyár tetejéről. Kiderül, hogy gyerekként pont ő hurcolta el őket. A hátára egy billoggal beleégetik, hogy pedofilia.
Rendező: Levan Tsikurishvili (Avicii 'True Stories' dokumentumfilm rendezője - a szerk.), Tim Bergling

8. Avicii - Pure Grinding [2015]
A 'Pure Grinding'-ben két ember sztoriját követhetjük egymással párhuzamosan. Az egyik keményen dolgozik egy kőbányban, miközben a fizetendő számlái gyülnek és gyűlnek halomban. A másik figura az élet királyának érzi magát. Egy benzinkutat kirabolnak a bandájával, a tulajdonost végül le is lövik. A másik jelenetben egy bankba rontanak be és lövöldöznek. A nagy mackóból kipakolják a pénzt, ám a társai végül bezárják a páncélterembe és elmenekülnek. A klip végén az első férfi szomorú arccal, megőszülve ül az asztalnál, ugyanúgy nincstelenül, mint a másik, akit vélhetően nagyon hosszú időre leültettek.
A klipben látható tipikus amerikai utcai díszlet a Budapest határában található Korda Film Studio-ban található.
Rendező: Levan Tsikurishvili, Tim Bergling.


9. Depeche Mode - Condemnation [1993/2002]
A 'Condemnation' videóját 1993-ban a DM budapesti koncertje után forgatták Göd közelében. Maga a videó ugyan '93-ban készült, de csak 2002-ben mutatták be a nagyközönség számára.
A téma: elkárhozás. Komoly, nyomasztó képsorok, hozzá hangulatban maximálisan passzoló zenei aláfestéssel.
Rendező: Anton Corbijn

+1 További említésre méltó videók: Madonna 'Don't Cry For Me Argentina', Selena Gomez & The Scene 'Round & Round', Gwen Stefani 'Early Winter', Michael Jackson 'History' előzetes, Kate Perry 'Fireworks', Jamie Woon 'Lady Luck', Liberty X 'Holding On For You', Sarah Connor 'From Sarah With Love', Myléne Farmer 'Désechanteé'.

Prága se szomorkodhat
A cseh fővárosnak kicsivel hosszabb listája van, az ott készült híres videóklipekről. Mazsoláztam néhány emlékezetes (nem kifejezetten elektronikus zenei indíttatású) darabot nektek: Faithless 'Why Go', Geri Halliwell 'Look At Me', INXS 'Never Tear Us Apart', Lasgo 'Something', Linkin Park  'Numb', Rihanna 'Don't Stop The Music'.

A cikkhez felhasznált források a követketők voltak: redbull.com, starity.hu, nlc.hu.


2022. január 6., csütörtök

Az indiai zenei géniusz, aki 5 évet vert a chicago-i acid house alapítókra

Az acid house hullám Chicago-ból indult világ körüli hódítóútjára 1987-ben. Ez tény. Az első acid house lemez a Dj Pierre féle Phuture formáció 'Acid Tracks'-sze volt. Ezzel már vitatkoznék. Az internet érdeklődő népe ugyanis előásott egy olyan lemezt, amely 1982-ben jelent meg és masszívan használta a legendás Roland TB-303 ezüst dobozának savas hangzását.
Az uriembert Charanjit Singh-nek hívják és az indiai Bombay-ben élt egészen 2015-ös haláláig.
Singh session zenészként kezdte: bollywoodi filmekhez készítettek zenéket. Hol gitározott, hol a szinti mögött foglalt helyet, amit épp a szituáció is megkövetelt. Vezetett esküvői zenekart is, ezáltal volt lehetősége néhány albumot kiadni melyen ismert számok cover verzióit adják elő. Persze haladni kellett a korral, ő sem tett mást. Az Indiában a '80-as években begyűrűző és nekilóduló diszkó hullám (ugye ekkora már Amerikában temették a stílust - "disco sucks") őt is megérintette és gondolta, hogy kipróbál valami újdonságot. 1981-ben Szingapúrban járt és vásárolt egy Roland TR-808-as dobgépet, egy TB-303 basszus modulátort egy Jupiter-8 szintetizátor társaságában. Ezzel kezdett kísérletezni és rájött, hogy a TB-303-as remekül használható a glissando-ban bővelkedő indiai raga dallamok reprezentálásához.
Maga a lemez kereskedelmileg bukta volt, noha még az indiai rádiókban is bedobták, de belepte az érdektelenség homálya, egészen a Bombay Connection által menedzselt 2010-es re-release-ig. Ekkor sokakat megdöbbentett, hogy a lemez milyen előremutató hangzásokkal operált a house boom-ot megelőzően. Az albumot egyben érdemes meghallgatni. Kicsit olyan, mint egy megamix, eleve az európai hangzásokhoz szokott fülnek egyformának tűnik a folyamatos dallambéli improvizálás Ennek ellenére a TB-303 mint dallam hangszín nagyon is üdén hat, illetve a groove is komolyan diktálja a tempót. Ha egy zenét ki kellene emelnem az mindenképp a nyitó 'Bhairavi' lenne, ami egy rövid vokális intrót követően csap a lovak közé és hipnotikus megoldásaival azonnal maga alá gyűri az embert. Mindenképp érdemes meghallgatni, hiszen a zenetörténelem egy fontos alapköve.
Külön érdekesség, hogy Singh 2012 és 2015 között számos alkalommal adta elő élőben a lemez anyagát.

Charanjit Singh - Ten Ragas To A Disco Beat

Megjelent: 1982
Kiadó: His Master's Voice (Gramophone Co.)
Stílus: Indiai Tradicionális, Acid, Experimentális


Tracklist:
1. Raga: Bhairavi (4:59)
2. Raga: Lalit (4:55)
3. Raga: Bhupali (4:53)
4. Raga: Todi (4:52)
5. Raga: Madhuvanti (4:59)
6. Raga: Meghmalhar (5:01)
7. Raga: Yaman (5:06)
8. Raga: Kalavati (5:08)
9. Raga: Malkauns (5:02)
10. Raga: Bairagi (5:07)



2022. január 5., szerda

Számok, amelyekből a remix verzió nagyobb karriert futott be, mint az eredeti

Jelen bejegyzés témája már egy ideje formálódik bennem. Mindig is akadtak olyan általam hallgatott számok (stílustól függetlenül), amiknek bevallom őszintén, nem ismertem az original-ját, csak valamelyik remix változatát (mondjuk, amit sűrű rotációban pörgettek a rádiók, vagy éppenséggel, amihez videóklipet is készítettek).
Ennek lehetett az is az oka, hogy az eredeti produkció csak egy szűk réteget szólított meg hangzásával, éppen ezért kértek fel remixert (vagy remixereket), hogy szélesebb közönséghez szóljon, másabb megközelítésből. Nem feltétlen kell itt minőségi okokat keresni, egyszerűen a remix kultúra virágzásával alap lett, hogy mindenből készül más verzió, aztán majd a hallgató eldönti melyiket válassza. Vannak azonban olyan remixek, amelyek olyan csúnyán ledominálják az eredeti alapanyagul szánt matériát, hogy azt már-már original-nak (alapértelmezettnek) érezzük. Lássuk a korántsem teljes listát!

1. Wamdue Project - King Of My Castle (Original Mix) vs. Wamdue Project - King Of My Castle (Roy Malone's King Remix)

A Wamdue Project az atlantai születésű Chris T Brann projektje (másik hozzá köthető alteregó a The Ananda Project, ami deep berkekben szintén egy elismert brand), azon belül is a funk, groovy és deep house jelzőt tudnám ráaggatni jelzőként a munkáira. Chris első kiadványával egyből a legendás Strictly Rhythm-nél landolt, ahol volt pár emlékezetes dobás, így az 1998-as (már második) LP-jén ott figyelt a 'King Of My Castle', ami eredetiben egy gyönyörű, belassított, organikus, harmonikus downtempo jellegű darab, amiben felcsendül az emblematikus vokál rész is, amit Gaelle Adisson énekel. Minőségben véleményem szerint veri az agyonjátszott 1999-es Roy Malone Remixet, de érződik, hogy miért nem az original lett a tuti befutó mégsem: túl lassú, komótos és a zenei elemek folyamatos épülése ellen nincs benne sok változatosság.
Az olasz Roy Malone féle verzió szög egyszerű, dögös funky baseline tolja a ritmus, a vokál és a mellékdallam pedig kéz a kézben eresztik, visszafogják egymást. A kiállásban ellőtt víz alatti bugyborékolós filter effekt nagyon ötletes, enged egy kis szusszanásnyi szünetet, hogy utána tovább tudjuk a kezünket a magasban tartani.

2. Nightcrawlers - Push The Feeling On (Original Mix) vs. Nightcrawlers - Push The Feeling On (MK's Dub of Doom)

A Nightcrawlers projektet a skót John Reid producer, DJ találta ki és fogta egybe. Az NC nyitó single-je a 'Living Inside A Dream' bukta volt 1991-ben, de egy évre rá jött a 'Push The Feeling On' (ami egy 1975-ös track, a Creative Source 'Pass The Feelin' On'-jának adaptációja), ami alapjaiban változtatta meg a banda sikerességét. Az eredeti tétel egy belassított soulful house cucc, zongorával és kellemes vokállal. Elméletileg a csak a lemez B oldalára szánt Marc Kinchen amerikai producer által készített MK's Dub of Doom verzió túlszárnyalt minden képzeletet. MK fogta és racionalizálta az alapokat egy magasabb BPM-re emelve azt, a vokálból pedig szó szerint csak részleteket használt, felvagdosva, egymás mögé rendezgetve gondosan. Ez a verzió szólt az underground klubokban, a rádiókban és a videóklip is ehhez készült. Később a formáció rendszeresen dolgozott együtt Kinchen-nel, így a 'Surrender Your Love'-on, a 'Don't Let The Feeling Go'-n és a 'Let's Push It'-on is.

3. Tori Amos - Professional Widow (Original Mix) vs. Tori Amos - Professional Widow (Armand's Star Trunkin' Funk Mix)

Tori Amos 'Professional Widow'-ja nem másról szól szövegileg, mint Courtney Love-ról, Kurt Cobain (Nirvana énekese) özvegyéről, akit szimplán le 'starfucker'-öz. A karcos, csöppet experimentális hangzású beef alapja egyébként az volt, hogy Amos és Trent Raznor (a Nine Inch Nails énekese) közeli jóbarátok voltak, s e kapcsolatot vágta gallyra Courtney Love, aki összejött Raznor-rel.
Nyilván erre a kiadványra is kellett tánctérbarát verzió, s erre a feladatra Armand Van Helden-t és Marc Kinchen-t húzták be (utóbbi úrról egy ponttal fentebb már tettem említést). Armand Van Helden híres volt arról, hogy képes elvonatkoztatni az eredeti daraboktól (néha bedobta a no vétó opciót is - mint pl. itt is - a szerk.), ha remixről van szó, itt sem tett másképp. A remix tényleg totál más lett, dögös funk house bomba Tori negédes hangjával megspékelve, emellett Armand egy hátborzongatóan túvilági string-gel kimaxolta a kiállást. Mestermű!
Mondani se kell, hogyha ez a remix szóba kerül az original mintha nem is létezne...

4. Energy 52 - Cafe Del Mar (Dj Kid Paul Mix) vs. Energy 52 - Cafe Del Mar (Three'N One Remix)

Az Energy 52 projekt (Kid Paul aka Paul Schmitz-Moorman) a belga Wim Mertens 'Struggle For Pleasure' című számából merítette a harmóniákat a 'Cafe Del Mar'-hoz, melynek elkészítésében Cosmic Baby segítségét kérte. A 'Cafe Del Mar' tipikusan az a track, amit mindenki szívesen remixel, sejtésem szerint nincs olyan klubba járó ember, aki ne ismerné-e így, vagy úgy.
Az 1993-as release-n a Dj Kid Paul mix az, ami az originalnak tekinthető (hivatalosan nincs original verziója a számnak), hisz mégiscsak Paul a projekt életrekeltője. Az Eye Q-s első kiadásnak (ami az Eye Q label nyitó kiadványa is volt egyben) a másik oldalán egy Cosmic  Baby's Impression Mix is található, gyakorlatilag a két szerző a saját szemszögéből kicsavarta az alkotóelemekből a maximumot.
Készült egy remix kiadvány szintén az Eye Q-n, egy amin volt egy Peace mix (Kid Paul féle), valamint egy Port de Bagnolet remix (Sven Vath társproducere, az Eye Q résztulajdonosa Ralf Hildenbeutel volt az elkövető), a külsősök remixeire egészen 1997-ig kellett várni. Erről a Hooj Choons-os release-ről bombaként robbant Sharam Jey és Andre Strasser aka Three'N One remixe, ami sokkal house-osabb milliőbe emelte át  az original elemeit. Egészen 5 percig épülünk folyamatosan, majd jön a kiállás, a jól ismert textúrák, s bumm, zakatolunk tovább.
Ez a verzió olyan szinten ledominálta az originalt (talán lassabb tempója miatt jobban passzolt dj szettekbe akár house, akár trance blokkba mixelve) és annyit is játszották rádióban, zenetévében, klubokban, hogy sokaknak ez az ultimate original.

5. Azzido Da Bass - Dooms Night (Original Mix) vs Azzido Da Bass - Dooms Night (Timo Maas Remix)
A hamburgi Ingo Martens projektje az Azzido Da Bass. Rögtön első kislemeze a 'Dooms Night' volt, ami első kiadásban nem volt különösebben sikeres, az angol top 40-nek a környékére sem jutott el, míg nem jött Timo Maas Remix 2000-ben a single chart 8-ik pozíciójáig röpítette a darabot. De ne szaladjunk ennyire előre.
A fáma szerint Timo Maas készített egy tech-esebb verziót, ami nem igazán tetszett a labelnek, erre "bosszú" gyanánt született a hírhedt verzió, amiben az eredetiből csak a Mr. Oizo 'Flat Beat'-jéből ismert basszus mintát hagyta meg, a többit úgy rakta mellé, hogy annak semmi köze sincs az eredeti, balta hangzású hard trance szörnyűséghez (a JamX &DeLeon féle Dumonde verzió az eredeti dallamát például teljesen felhasználja, de jobb háttérelemekkel megtámogatva - a szerk.). Olyan crossover slágert csinált, amit játszottak r'n'b, 2Step, breakbeat, house és techno dj'-k is. Konkrét dallamok nélkül, csak a wub-wub-wub-ra építve egy olyan egyedi anyag született, ami a mai napig megállja a helyét bárhol.
Folyt. köv!

2022. január 4., kedd

Tudtad-e Vol.2.: folytatódik az elektronikus zenei háttérinfókat leleplező rovatunk

 A sorozatnyitó cikkünk sikere után rögtön érkezik a 'Tudtad-e' rovat második bejegyzése. Ezúttal Chicane, Enya és Harrison Ford kapcsolódása, a The Montini Experience titkos magyar szála, Marc Van Dale & Enrico, a Verve és a Rolling Stones egy húron pendülése, valamint a 'Pulp Fiction'-ben (Ponyvaregény) Samuel L. Jackson által előadott  Ezekiel 25 17 soraiból 1999-ben kétszer is instant bankót facsaró Kosmo Records kerültek górcső alá.

1. Chicane-n a tutiba nyúlt a Theme From Harry's Game mintázásával.
Talán az sokak számára nem tartozik a titok kategóriába, hogy Nick Bracegirdle aka Chicane a 'Saltwater' elkészítésekor beizzította a samplerét.
A vokál és főtéma gyanánt egészen 1982-ig ment vissza "időgépével", az ír Clannad formáció a Harry's Game című minisorozatnak (ami az 1975-ös 'Troubles in Northern Ireland' című novella alapján készült) készítette el a főcím dalát. A sorozat írója Gerald Seymour először a formáció 'Fuaim' albumáról a skót-kelta 'Mhorag 's Na Horo Gheallaidh'-t akarta zeneként használni, de a Clannad úgy vélte egy ír nyelvű dal sokkal inkább passzolna ide.
A mindkét verzióban a vokált jegyző Máire (Moya) Brennan egyébként nem más, mint a világhírű Enya nővére, így nem csoda, honnan van éteri hangja.
A 'Theme From Harry's Game' egyébként a mozivásznon is többször megjelent, egyik legemlékezetesebb felhasználása az 1992-es 'Patriot Games'-ben (magyarul Férfias játékok, főszerepben: Harrison Ford-dal) történt, amikor az egyik (Patrick Bergan által megszemélyesített) IRA tag egy elhagyatott házban a tévében nézi a szám videóklipjét, miközben fegyveresek próbálnak az életére törni.

2. Magyar szál is mozgatta az 'Astrosyn' alkotási folyamatát

Ahogy a mondás tartja, nincs olyan része az életnek, ahol ne lenne egy magyar a siker hátterében. Nos zenei vonalon is akad egy büszkeségre okot adó momentum, amire talán eddig senki sem figyelt oda igazán.
Szóval a discogs.com oldalon egyből szemet szúr a tény, hogy a The Montini Experience - akik a 'My house is your house and your house is mine' vokál rigmusra (The Break Boys aka Frankie Bones azonos című trackjéből) épített 'Astrosyn'-nal korszakos acid/hard trance slágert alkottak - három tagja közül az egyik, Lajos Mészáros magyar felmenőkkel rendelkezik (a formáció másik két tagja Bart Grinaert, Marc Van Campenhout). Lajos Mészáros ráadásul nemcsak ebben a projektben volt studió partnere  Bart-nak és Marc-nak, itt egy rövid felsorolás további ismert munkáiból: Viper 'It's a New Day' Housetrap 'Housetrap I, II, III EP', Scotti Deep 'Brooklyn Beats (Pulse 2 Rhythm Mix)', Zzino vs Accelerator 'Waterproof'.
Minden érdekességet nem is lőnék el vele kapcsolatban, mert hamarosan érkezik egy vele készített interjú a blog hasábjain.

3. A Rolling Stones köszönte a Verve sikereit, eközben Mark Van Dale-ék is eleveztek a farvizen

A 'Dream Dance Vol. 9'-es (1998) dupla lemezes válogatás első CD-jén fedeztem fel egy tracket, amit Dj Quicksilver miatt vettem előre a sorban a lemez első meghallgatásakor. A 6-os szám elkövetője a holland Marc Van Dale (a Massive Drive kiadó feje) és Enrico voltak (a Three Drives On a Vinyl, Delegate, Club Royale, Ceremony X, Partision alias-ok mögötti zenei géniusz),
Mint az ismert az eredetileg 'Water Verve'-re keresztelt track a The Verve 1997-es 'Bittersweet Symphony'-jából mintázta a szimfónikus részt. A Dream Dance inlay-ében azonban feltűnt, hogy a dalírói krediteknél feltűnt Mick Jagger és Keith Richards neve, akik a The Rolling Stones tagjai ugyebár.
Kicsit utánajárva a sztorinak kiderült, hogy Richard Ashcroft-ék egy 1965-ös Rolling Stones nóta a 'The Last Time'-nak Andrew Long Oldham által hangszerelt szimfonikus verziójából merítettek ihletet. Allen Klein a Stones korábbi menedzsere azért perelte be a Verve-őt, mert bár jogot kaptak rá, de a szerződésben foglalthoz képest hosszabb részletet használtak a dalhoz. Végül Ashcroft-ék peren kívüli megegyezésre kényszerültek, 100%-ban lemondva a dal szerzői jogairól Klein cégének javára, Jagger-t és Richards-ot pedig dalszerzőként tüntették fel Ashcroft mellett. 2019-ben maga Ashcroft mondta el egy interjúban, hogy 20  év után végre pont került az ügy végére, mivel a Stones-tól visszakapták a szerzői jogkat, valamint Jagger és Richards abba is belementek, hogy szerzőként lekerüljön a nevük a dalról.
Azt már csak halkan jegyezném meg, hogy Mark Van Dale-ék megoldották a jogi problémák orvoslását azzal, hogy szerzőként csak Mick Jagger-t és Keith Richards-ot tüntették fel. A 'Water Verve' címet is átalakították a Club Tools-os maxi cd kiadáson már a hangzatosabb 'Water Wave' szerepelt, ennek konkrét okáról viszont sajnos nem találtam érdemleges információt.

4. A Kosmo Records ugyanabban az évben kétszer dobta be Pulp Fiction-ből vett Ezekiel 25:17 idézetet, két külön előadóval

A müncheni Kosmo Records fogalmazhatunk úgy, hogy a house és techno slágeresebb (siker orientáltabb) változatát preferálta. Történt egyszer, hogy 1999-ben ugyanarra a témára építettek két külön release-t.
Az alapelem az 1994-es Quentin Tarantino moziból a 'Ponyvaregény'-ből származott, mégpedig Samuel L. Jackson legendás Ezekiel 25:17-nek a skandálása (részben, vagy egészben).
1998-ban a düsseldorfi Oliver Moldan 'Pulp' címmel, amolyan groovy house szinezetű alapon készített egy tracket, az ominózus beszédet darabjaiban beemelve a fősodorba. A tracket a szintén düsseldorfi (Andry Nalin szülövárosa) Superfly Records adta ki, majd 1999-ben a Kosmo Records licenszelte. Szintén ugyanebben az évben jött Dj Tomcraft (és studió partnere Eniac) és megcsinálta ugyanazt pepitában. Vették a vokált (egészben) tettek rá egy jó groove-ot és egy gitáros, slágeresebb kiállást (Ezekiel Mix) és nemes egyszerűséggel elkeresztelték '25:17-re'. 
Talán egyszerűbb lett volna, ha a 'Pulp'-ra készül egy Tomcraft remix, így furcsa, hogy ugyanabban az évben, ugyanazt és ugyanott ellőtték (ráadásul nem lett akkora anyagi kasza, mint amekkorára számítottak).

2021. december 31., péntek

Arko Madley - Resonance 193 (2021-12-31)

Az elmúlt évek során sok jó zenét sikerült összegyűjteni, illetve meghallgatni, viszont a zenei paletta olyan színesre sikeredett, hogy egyik-másik szerzemény végül kimaradt a 'Resonance' epizódokból. Ezt a hiányt pótolva, valamint új számokkal gazdagítva megpróbáltam egy olyan mixet összeállítani, amiben régebbi nagy kedvencek és újak is egyaránt szerepelnek.
Liquid Space gigantikus chill melódiájával kezdünk, ami galaktikus atmoszférájával és zongorajátékéval rezegteti meg hallójáratainkat.
Ezt követi Paul Angelo és Don Argento keleties hangulatú 'Ipanema'-ja bő 7 percen keresztül. Quivver 'Long Time'-ja is remek darab, nemhiába szerződtette le az Anjunadeep kiadó.
Szerintem a régi progressive vonalat hozza vissza. Negyediknek szintén egy Quivver szerzeményt hallhatunk. Ezt Dave Seaman kiadója, a Selador vette pártfogásába.
Elég súlyos darab. Keményen presszionálja az embert, hogy ne csak hallgassa a fotelben ülve, hanem táncoljon is rá.
Az ötös szám is ismerős lehet azok számára, akik régebb idő óta hallgatnak elektronikus zenét. Hajdanán Breeder-ék nem kis névnek számítottak a progi érában. Zenéiket minden nagy
DJ játszotta, aki akkortájt élt és mozgott. A 'New York FM' című opusz esetében anno a Van Bellen Remix vitte a prímet, amit azóta sem sikerült überelnie egy remixernek sem.
Kb. pár hónappal ezelött nézelődtem a videómegosztón, hogy van-e új 'New York FM'-es remix és így akadtam bele Richie Blacker művébe, ami egyből meg is tetszett, majd érdekes módon a dallama benne is maradt a fülemben.
Azzal együtt, hogy nagyon az acidos vonalat kapargatja, szerintem kellemes átirat.
A hatos zene is egy ismert klasszikus. Anarcrusan 'In My Mind'-jához az olasz Armonica projekt nyúlt hozzá. Külön érdekesség, hogy a projekt egyik tagja Andreino Arcangeli, aki az eredeti számot is jegyzi.
Hetediknek Definition-ék 'I Dream Deep'-je érkezik, Giacomotto súlyos deep tech remixében, Roland Clark vokáljával.
És hogy továbbfokozzuk az érzelmeket Stasik T & Mindmusik remixével utazunk tovább. Alex Vidal remixére már csak legyintek egyet, persze a jó értelembe véve. Ez a srác egyszerűen nem tud tévedni. Szerintem évek óta az egyik legjobb progresszív előadó.
Tizediként PvD 'Nothing But You'-ja csendül fel Argento-jék bottlegjében. Szintén klasszikus darab.
Bonaca trombitázgatós remixével kicsit elmélázunk, de nem sokáig, mert újabb klasszikusok érkeznek.
Groove Park 'Hit The Bang'-je 1995-ből egy modern Relaunch Remixben, Mercurio vokálos remixe 2004-ből, Dulcet menetelős 'Heaven Scent' rework-je és Deepsky 'Ghost'-ja 2006-ból, amiben JES csodás énekhangja hallható. A mixet az 'Aviophobia' zárja, ami egy az egyben magyar szerzemény. Az alapzene és az álomszerű remix is.
A mixet lentebb beágyazva illetve a mixcloud-on is megtaláljátok! Boldog Újévet Kívánok mindenkinek!

Arko Madley - Resonance 193 (2021-12-31)

Tracklist:
1. Liquid Space - Copy Dreams Lauter [Plusquam Chillout]
2. Paul Angelo & Don Argento - Ipanema [Bonzai Progressive]
3. Quivver - Long Time (Extended Mix) [Anjunadeep]
4. Quivver - Wait For You (Original Mix) [Selador]
5. Breeder - New York FM (Richie Blacker's Acid Cosmos Remix) [GU]
6. Anarcrusan - In My Mind (Armonica Rework) [Yoshitoshi]
7. Definition & Def-Play Feat. Roland Clark -  I Dream Deep (Olivier Giacomotto Remix) [Definition]
8. Christian Monique - Reflections (Stasik T & Mindmusik Remix) [Consapevole]
9. East Cafe - Matektanar (Alex Vidal Remix) [Transpecta]
10. Paul Van Dyk - Nothing But You (Paul Angelo & Don Argento Deep Bootleg) [CDR]
11. SAAND - Azure (Bonaca Remix) [One Of A Kind]
12. Groove Park - Hit The Bang (Relaunch Remix) [Bonzai Progressive]
13. Bjork - Violently Happy (Mercurio Remix) [Genesis 1:26]
14. Bedrock - Heaven Scent (Dulcet Remix) [CDR]
15. Deepsky & Jes - Ghost (Deepsky Club) [Release]
16. East Cafe - Aviophobia (Robert R. Hardy Above the Clouds Remix) [Soundteller]


2021. december 17., péntek

Hungarian Grooves Vol.9. - a progressive uralom epizódja

Kilencedik epizódjával érkezik a 'Hungarian Grooves' mixsorozat. Az előző nyolc epizódban azért sikerült jópár magyar elektronikus zenei klasszikust ellőnőm, ennek ellenére még mindig sikerült gond nélkül összeállítani 80 perces, színes, változatos anyagot.
A nyitó track Dj Newl és Szatmári Orsi kollabja az 'Indulj El', ami az Incognito 'Always There'-jén magyar nyelvű adaptációja. Le a kalappal, méltó feldolgozás, egyben a mai napig játszható lenne, ha magyar számokról van szó. A folytatásban maradva a rádióbarát hangzásnál a Jazz + Az 'Lusta Szerető'-je dübörög Dj Junior Olav Basoski-s fűszerezésű változatában. Pumpáló alapok, némi tribal elem és a kiállásban elszabadul egy frankó zongora dallam is. Junior marad a 'The Club'-bal, ami szintén egy korai magyar house klasszikus (amiből nem tudom miért nem készült hosszú club mix), az Ámokfutókban is megfordult Tissy dögös vokáljával. Ki gondolta volna, hogy George Michael funky-s 'Outside'-ja tökéletesen szól trance alapokon. Nos, úgy néz ki Előd valahonnan meglátta ezt a lehetőséget és egy kalapemelős verziót rakott össze Art Of Noise-os dobmintával és a teljes vokáltéma felhasználásával. A Pornostar Star gondozásában jött ki egy Eddie Amador 'Rise' remixcsomag, melyen a két hazai dj gigász Budai és Tommyboy szövetkeztek és Donna Summer 'I Feel Love' baseline-jára emelték rá a vokált egy dögös pumpin alappal kiegészítve (később Julez progisabb miliőjében is meghallgatjhatjuk a 'Rise'-t). Tommyboy Muzzaik bootleg-je sem finomkodik, tribal alapokon húz egy nagyon trippy string szőnyeget, amibe gyönyörűen kapaszkodik bele Neo gitár dúsított 'Everybody Come On'-ja (egyenesen a Kontroll c. filmből) Szűts Krisztián emelkedett hangulatú vokáljával. Itt egy fekete lyuk tátong az információs hálómban, ugyanis semmit sem találtam Slam Jr & Blueboy 'Poison'-jéről. Vélhetően 2003 környéki darab, nagyon ragadozó, vérbeli progressive hangulattal. 2003-ban a FREEE Magazin augusztusi mellékletként jelent meg Dan Von Schulz és Nathan K közöse az 'Aquanogen', ami egyből magával ragadott, rengeteg egymásra rakódó dallamelemével. Egy igazi mestermunka született!
Előbb a Disconnect Project (jó magyar szokás szerint semmilyen infó nincs, hogy kik is ők) majd az original mix dübörög. Snake Sedrick és Geri da Pig (a kiadványon Gerry-ként van írva a neve) 'Tribe & Soul'-ja az éteri kórusával és morózusan menetelő ritmusképletével nálam szintén a telitalálat kategória, rengeteget pörgött a lejátszómban annó. Julez-t egyszerűen nem lehet megunni, a Gary Blade féle 'Gimme Your Love'-ból is olyan remixet készített, amire csak a tökéletes jelző tudom használni. Andrewboy és Dennis Clarke kettőse a Bonanza Banzáj 'Valami Véget Ér' című megaslágerére tartogatott egy bomba progressive megközelítést, ami full libabőrt képez az emberen hallgatás közben. Két Snake Sedrick bomba robban, előbb az 'Across The Sahara', majd AMB 'Drip'-je kap dögös ráncfelvarrást. Julez is dupláz, egy 'Rise' remixszel érkezik, majd Bakony Scamp-ként egy organikusabb house hangzás felé indunk vele a 'House Come Save Me'-vel, ami a legendás Sumsonic-on jelent meg amúgy. A zárszót Tommyboy, Sultan és Zara hármasa mondja ki a 'Be With You'-val, annak is a lazulósabb Muzzaik remixe szól.

Greyloop - Hungarian Grooves Vol.9.

Katalógus szám: HGV009
Megjelent: 2021.12.17.
Stílus: Funk House, Progressive House, Trance
DJ mix: Greyloop

Tracklist:
1. Dj Newl feat. Rio - Indulj El (Album Edit) [Taken from Dj Newl Együtt LP - 1999]
2. Jazz + Az - Lusta Szerető (Junior + Az Hot Mix) [Taken from Jazz + Az - Ez + Mi Remixalbum - 1999]
3. Dj Junior feat. Tissy - The Club (Original Mix) [Taken From Dj Junior - My House LP - 1998]
4. George Michael - Outside 2003 (Shane 54 Vocal Mix) [Taken from George Michael - Outside / White Release - 2003] 
5. Eddie Amador - Rise (Tommyboy vs. Budai Mix) [Taken from Eddie Amador - Rise (2000 Remixes) EP - 2000]
6. Muzzaik - Ain't Right vs Rhythm of Life (Tommyboy Bootleg Mix) [Taken from Muzzaik - Tribalground Vol. 3 EP - 2006]
7. Neo - Everybody Come On [Taken from Lo-Tech Man, High-Tech World LP - 2002]
8. Slam Jr & Blueboy - Poison (Original Mix) [No info]
9. Dan Von Schulz & Nathan K - Aquanogen (Disconnect Project SRLL Remix) [Taken from Dan Von Schulz & Nathan K - Aquanogen EP - 2003]
10. Dan Von Schulz & Nathan K - Aquanogen (Original Mix) [Taken from Dan Von Schulz & Nathan K - Aquanogen EP - 2003]
11. Snake Sedrick & Gerry da Pig - Tribe & Soul (Original Mix) [Taken from Budapest Parádé 2003 Compilation - 2003]
12. Gary Blade - Gimme Your Love (Julez Dub) [Taken from Gimme Your Love EP - 2001]
13. Andrewboy & Dennis Clarke - Valami Véget Ért (Original Mix) [Taken from Andrewboy &Dennis Clarke - Hello EP - 2004]
14. Snake Sedrick - Across The Sahara (Original Mix) [Taken from Snake Sedrick - Across The Sahara EP - 2003]
15. AMB - Drip (Snake Sedrick Remix) [Taken from AMB - Drip EP - 2004]
16. Eddie Amador - Rise (Julez's Deep'n Groovy Mix) [Taken from Eddie Amador - Rise (2000 Remixes) EP - 2000]
17. Bakony Scamp - House Come Save Me (Sleepfreaks Remix) [Taken from Bakony Scamp - House Come Save Me EP - 2004
18. Tommyboy & Sultan feat. Zara - Be With You (Muzzaik Remix) [Taken from Tommyboy & Sultan feat. Zara - Be With You EP - 2008]


2021. december 16., csütörtök

Öt (+1) felejthetetlen live performansz, amitől ma is libabőrös leszel

Kebu / Giorgio Moroder - The Chase (Sthlm Italo Disco Party 2015)

A finn Kebu egy egészen ügyes synthwave/trance producer, aki megszállott szintigyűjtő és zenéit (saját és klasszikusok feldolgozásait) a mai napig vasakon komponálja.
A most mellékelt videóben Giorgio Moroder (és Harold Faltenmeyer társproducer) 1978 (-as 'The Chase'-t szólaltatja meg (ami eredetiben a legendás 'Éjféli expressz' című thriller főcímdala is volt), amivel eleve nem kis fába vágta a fejszéjét.
Kebu viszont elég jól megugorja a lécet, a trance-s intro part-ban már lehet érezni, hogy szépen vegyíti majd a hozzáadott elemeket az eredeti darab karakterisztikájával. És igen, nagyon komoly tribute verzióval küldi meg a Sthlm Italo Disco Party már korosabb közönségét.



Youngr / Temperer Trap - Sweet Disposition (Live @ Morning Gloryville 2016)

A brit Youngr egy igazi multitálentum (nem csoda, édesapja Kid Creol néven szintén a zeneiparban ténykedett), többféle hangszeren játszik (basszusgitár, zongora, dob), emellett egy egészen elviselhető hanggal rendelkezik, amolyan modern kori one man band.
Szeret régebbi klasszikusokat a saját hangján megszólaltatni, ezt tette Temperer Trap korszakos alternatív slágerével a 'Sweet Disposition"-nel is, ami amolyan '90-es évek happy house anthem jellegűre gyúrt át. Érdemes nézni a közönséget, mindenki a tánccal van elfoglalva és nem a telefonnyomkodást.




Hardfloor - The Acpericence / Live @ MTV Party Zone

A német Hardfloor duó a kiállás-felpörgetés-szétesés séma meghonosítói (még annó a FREEE Magazinban viccelődtek is vele, hogyha 1 dollárt kértek volna mindig, ahány számban ezt használták mások már rég milliomosok lennének.)
Zenéik live performance-ként még inkább be tudják rántani, pedig sokszor csak az acid csiripel, örvénylik, örök modulációban. Az ominózus 'The Acperience' a '92-es Hardhouse-on kijött 'TB Resusciation' LP legismertebb tétele. Ramon és Oliver az MTV Party Zone műsorának meghívására adták elő a tracket valamikor a '90-es évek vége felé.
Egy iszonyat nagy trip kerekedik az amúgy sem gyenge alkotásból. A fő struktúra természetesen követi az eredeti sémákat, de például a végén lévő csavargatás még egy lapáttal rátesz az original mix megszólalására.




GusGus - Selfoss (Live on KEXP 2011)

Egy videó arról, hogyan lehet egy reykjavik-i hotelben trip-re bírni az hűvös izlandi népeket. Küldj két fenomént vasakkal, akik kicsavarják ezekből a dicső készülékekből a maximum teljesítményt! Az 'Arabian Horse' album legerősebb dala így élőben szintet lép, noha az album verzió sem gyenge. Mindenképp a megnézendő videók közé javasolt elmenteni!



Moloko - Sing It Back (Live At Pinkpop Landgraaf 2004)

A Moloko duónak volt pár nagy slágere, de azt hiszem a 'Sing It Back' nyomába egyik sem érhetett.
A sors fura fintora, hogy a tracket a Boris D'Lugosch remix elkészülte után kapták fel igazán, pedig az eredeti verzió (ami az 'I Am Not a Doctor' LP-n) szerepel. Roisín Murphy egyedi hangja és művészi performansza valahol az a követendő minta, ami hozzáad egy produkcióhoz nem ássa alá a zene nagyságát.
A produkció maga az első öt percben egy jópofa jammelés, amire nem marad el az ütemes fejrázás sem. Aztán félidőben a D'Lugosch remixből ismert textúrák kerülnek előtérbe (a közönség hangos ovációval fogadja), mindezt élő zenei körítés támogatja meg. Kihagyhatatlan!



+1 Underworld - King Of Snake (Everything...)

A '90-es években virágzó angliai elektronikus zenei bandákból már szinte csak az Underworld maradt mutatóba. Karl Hyde és Rick Smith párosa a mai napig keményen nyomja, ha fellépésekről és új albumokról van szó. Jelen videó az Underworld 'Everything...' című turnéján készült, ahol a csapat Darren Price-szal egészült ki a stage-n (Darren Emerson távozását követően). Kicsit elfogult vagyok, mert a 'King Of Snake' a gitárnyúzos intro 'Shudder'-rel kiegészülve a kedvenc UW produkcióm. Itt még hosszabban, még nagyobb adagban és élénkebben kapjuk meg Karl Hyde bohókás rímelését. Mindenképp itt a helye a legjobbak között!


2021. december 14., kedd

Új rovatunk érdekes információkat gyűjt az elektronikus zene hőskorából

Az alább startoló 'Tudtad-e?' rovatot a kíváncsiságon túl a szimpla ismeretterjesztési vágy és az érdekesség faktor generálta.
Nagyon sokat nyúzom a discogs.com-ot, ahonnan rengeteg tanulságos információval szoktam gazdagodni (érdemes elolvasni a release-k alatt a felhasználók hozzászólásait is, onnan is meg lehet tudni ezt-azt).
Néha azon veszem észre magam, hogy szinte rácsodálkozom egy-egy frissen talált tényre, ami az internet berobbanása előtti időszakból származik és éppen ezért csak olyanok tudtak róla, akik bennfentesek (zenei újságok szerkesztősége, klubtulajok, kiadók, törzskluberek) voltak.
A terveink szerint minden egyes cikkben majd öt olyan érdekesség szerepel, ami virágnyelven szólva a "hírekből kimaradt".
Nem kell rosszra gondolni, igyekszünk elkerülni a bulváros flikk-flakkot, azt meghagyjuk más platformoknak.
A mai 5 plusz infónkat az Avant Garde vs. Daft Punk, a Jam & Spoon, a Bellini, Jaydee és a hazai vonalról Sterbinszky adja. 

1. Az Avant Garde és a Daft Punk kapcsolódása

Elsőre elhessegetnénk a gondolatot, noha kortársak. Az Avant Garde egy három tagú német house formáció (Jerry Ropero, Mathias Fiedler, Terri Bjerre), akiknek két nagy dobásuk volt, a '99-es 'Get Down' és a 2001-es 'Don't Stop'.
A 'Get Down' Magyarországon is országos ismertségre tett szert, mivel Sterbinszky azóta legendás státuszba emelkedett dj mixe, az 'Egy Nyár a Flörtben' ezzel a tétellel kezdődött.
Nos talán nem meglepő, hogy a zene egy ismert zenéből vett hangmintára épít, ez pedig Ottawan 1980-as megasláger 'D.I.S.C.O'-ja. Az ominózus kislemez és a csapat debütáló albumának producere művésznevén Daniel Vanguard aka Daniel Bangalter volt, aki nem más, mint a Daft Punk-ból ismert Thomas Bangelter apukája. Na itt megáll az a mondás, hogy nem esik messze az alma a fájától (és a disco sound-tól).
A 'Don't Stop'-ról már csak halkan jegyzem meg, hogy az Earth, Wind & Fire 'Let's Groove Tonight'-ját mintázza.

2. Jam El Mar a 'Stella' után nevezte el kislányát

Rolf Elmer aka Jam El Mar-ja 2020-ban a holland Muzikxpress vlognak nyilatkozott Markus Löffel-lel (Marc Spoon) közös 'Stella' című klasszikusukról. Rolf (aki diplomás gitáros) elmondta, hogy 1990-ben találkozott először Spoon-nal, akkoriban lehetett studió zenészeket "bérelni" a studió mellé. Spoon-nak a szintén Dance 2 Trance formációban vele zenélő partnere Dj Dag ajánlotta be. A közös munka annyira gördülékenyen ment, hogy úgy döntöttek, hogy Jam & Spoon néven fognak együtt zenélni. Az 1992-es 'Tales From a Danceographic Ocean' EP-jük nyitószáma volt a 'Stella'. Rolf elmondása szerint Moby 'Go'-jából mintázott egy részt, valamint a fő akkordokat szinte észrevétlenül pötyögte be, amíg Spoon — szokásához hűen órákat késve — be nem csatlakozott a studió szeánszba. A címadásé Spoon terepe volt, ha kellett valami örültnek tűnő, de mégis hangzatos frázist kitalálni ő volt a főkolompos. Stella az akkori barátnőjének a neve volt, ezzel akart előtte tisztelegni, hogy a zenét róla nevezte el. Aztán 1999-ben megszületett Rolf kislánya, aki szintén a Stella nevet kapta. A kislány később megkérdezte édesapját, hogy miért így hívják, mire azt a választ kapta: "a Stella egy gyönyörű név, nem mellesleg az egyik legnépszerűbb számunk címe is egyben".
Az már csak egy apró adalék, hogy a 'Stella'-t Rolf lányának születésének évében 1999-ben új remixekkel újra kiadták ('How Stella Got Her Groove Back').

3. A Bellini 'Samba De Janeiro' fő vokálrésze sohasem hangzott el egyben

Ramon Zenker a Hardfloor alapítója, a No Recpect Records társtulajdonosa, megannyi különleges projekt (Interactive, Perplexer, Fragma stb.) alapítója volt a zenei mesterelme a kommersz sikereket elérő nyári sléglernek, Bellini 'Samba de Janeiro'-jának. A fő ötlet az volt, hogy a brazil Airto Moreira dallamát feldolgozzuk (Gottfried Engels-szal, a Bellini projekt másik tagjával). A track télen készült, 1996 decemberben kezdtek neki, 1997 januárjára készült el. Tavasszal tervezték megjelentetni, az hogy ebből nyári sláger lesz maximum tudatuk legmélyén gondoltak. Maga a szám címe egy véletlennek köszönhető. Mint azt Zenker a Zoundshine blognak egy 2016-os interjúban a következőket mondta: "Meghívtunk egy brazil lányt a studióba és lejátszottuk neki a track-et.  Azt szerettük volna, ha pár olyan jellegzetes kifejezést mond, ami sugallja a szám brazil kötődését. Két kifejezést mondott: Rio De Janeiro és samba. Fogtam, levágtam a Rio-t az elejéről és a Samba-val helyettesítettem. Szóval fura, de sosem mondta úgy ki, ahogy a számban elhangzik. Ültünk és azon agyaltunk, egyáltalán van-e értelme annak, hogy Samba de Janeiro? Aztán elengedtük a dolgot, csak be akartuk fejezni és kiadni a dalt. Ha egy nagy slágerben gondolkodtunk volna, biztosan használtunk volna egy sample-n kívül további vokál elemeket is. Mindig is agyaltam rajta, hogy a zenének semmi köze sincs a valódi szambához. Később arra jutottam, hogy ez csak az én képzelgésem volt, hogyan lehetne tökéletesen vegyíteni az európai és a brazil elemeket. Ennek ellenére valahogy mindenkinek átjött a filingje és nem gondolták túl az egészet."

4. Jaydee: Belgiumig ment a kiadással, mert Hollandiában nem értették a 'Plastic Dreams' mondanivalóját

A holland Edgar Robin Albers, ha mást sem csinált volna az életben is emlékezne Jaydee alteregóján elkövetett 1992-es 'Plastic Dreams'-re. A mai napig rengeteg remix születik belőle, egyedi hangzása, hosszú, epikus építkezése egyszerűen megunhatatlan.
Jaydee szintén a korábban említett Muzikxpress vlognak mesélt a track keletkezésének körülményeiről.
"Egy csodálatos augusztusi nyáreste volt, amikor a 'Plastic Dreams' készült. Egy barátommal egy buliból értünk haza és nagyon inspiráltnak éreztem magam. Kb. éjjel 2 vonultam be a studióba és reggel 5-6 órára a 'Plastic Dreams' már el is elkészült. Másnap amikor meghallgattam rájöttem, hogy valami különlegeset csináltam. Úgy éreztem, hogy a dallam időzítésén kellene állítani, próbáltam is megcsinálni, de ettől totál szétesett a koncepció. Az akkordokban lévő csúszások miatt még különlegesebb lett az egész. Persze sokan mondták, hogy meg kéne próbálnom ritmusra harmonizálnom mindent, de ehelyett inkább a saját megérzéseimre hallgattam. Sok negatív visszajelzést kaptam: túl hosszú, nincs benne kiállás, felépítése miatt szinte mixelhetetlen. Bár minden kérdésre volt válaszom, ez nem igazán érdekelte a kiadókat, így Hollandiában esélyem se volt megjelentetni. A belga producer legenda Frank De Wulf kapott egy válogatás CD-t, amin a 'Plastic Dreams' 3 perces verziója volt rajta. De Wulf a kocsijában hallgatta a CD-t Renaat Vandepapeliere-rel, az R&S Records tulajdonosával, amikor épp ki akartak szállni egy étteremnél, akkor ért a CD az utolsó számhoz, az enyémhez. De Wulf le akarta állítani a kocsit, de Renaat nem hagyta, nagyon megtetszett neki a produkció. Így kerültünk kapcsolatba és így jelent meg később lemezen a 'Plastic Dreams' az R&S gondozásában."

5. Sterbinszky és a Village People esete

A közelmúltban futottam bele egy B. Tóth László által Sterbinszky Károllyal készített interjúba (a műsor neve egyébként 'Egy falat kenyér és egy csipetnyi szó'), ahol több számomra érdekes információ is elhangzott. Nagy kedvencem volt a 'Discography II' című track, aminek alapját mint kiderült a Village People 'Can't Stop The Music'-jának első 7 másodperce adja.
Szóval a zene nemcsak itthon, hanem külföldön is értő fülekre talált. Nem más játszotta és szeretett bele, mint Carl Cox, aki tett is rá egy próbát, hogy a zenét saját kiadóján az Intec-en megjelentesse. Ez azonban azért nem jött össze, mert Kareszék a Village People hagyaték jogkezelőjétől csupán magyarországi felhasználásra kaptak engedélyt, a worldwide terjesztésre nem kaptak zöld utat.
Szerencsésebb volt azonban a szituáció a sorozatindító 'Discography I'-nél, ami pedig Amanda Lear 'Queen of China Town'-jából merített ihletet. Ez a - 'Discography' nagylemezen 2000-ben elsőként megjelent - zene még a francia funky/tribal house mágus Antoine Clamaran kiadójánál az Academy Records-nál látott napvilágot.

2021. november 30., kedd

Albumajánló: Shane 54 - My Way [2004]

Shane 54 'My Way' CD-je egy jó ideje lemezgyűjteményem becses részét képezi. Őskövület trancer-ként viszonylag hamar felfedeztem Előd trance alias-át és amit tudtam tőle beszereztem magamnak.
Hogy miért csak most írok róla lemezajánlót? Egy ideje újra ezt a CD-t koptatom az autóm lejátszójában és úgy éreztem fel kell hívnom rá a figyelmet, hogy milyen jól is sikerült ez az anyag (másrészt az interneten nem is igazán találtam róla információs anyagot).
Másfél évtized távlatából ilyen mély, sodró (progressive és vokál) trance albumnak nem igazán örülhettünk, főleg nem az itthoni merítésből.
Szóval a történet szerint a Shane 54 alias az '54' című filmből jött, ahol az egyik autó rendszám táblájára számok helyett a Shane név volt írva, ami annyira megtetszett Elődnek, hogy a kettőt kombinálva meg is született az új, nemzetközi hangzású artist név. Előd trance iránti szeretete Sterbinszky 1999-es 'Egy nyár a Flörtben' című mixlemeze kapcsán kapott szárnyra, itt hallotta ugyanis System F mágikus 'Out Of The Blue'-ját, melynek telt (a dallamszekció a trance-ben nagyot menő, supersaw sound-ot kimaxoló Roland JP8000-tel készült) és felemelő hangzása őt is megigézte és elindította a trance irányába.
Egy évvel később 2000-ben már társ-szerzőként bukkant fel a neve Sterbinszky 'Discography' albumán két zenében is, így az 'Avalon'-ban, valamint a 'Take Me Away'-ben, melyhez a hangját is adta (maga a track egy nagyon jól sikerült Armin 'Communication' áthallás). 2001-ben készült első Shane 54-ként jegyzett remixe Cosmicman (Matti Laamanen) 'I Love You'-jához, ami igencsak hangos sikert aratott. Kisvártatva Armin Van Buuren figyelmét is felkeltette a Jean-Michel Jarre féle 'Souvenir De Chine' adaptációjával, mely az Afterglow labelnél jött ki. Ezáltal nyílt lehetősége olyan dalokat remixelni, mint például Labworks 'Ibiza Sunrise'-za, valamint a trance.nu hivatalos himnuszát a The Scarab (Airbase projektje) vs Inzite (Empyreal) 'Unity of Earth 2002'-t is új köntösbe bújtathatta. Szintén 2002-ben jött a JMJ 'Equinoxe 4' adaptáció, ami az addigi legnagyobb dobása volt Elődnek. Az új verzió magának Jarre-nak is tetszett (ellenkező esetben nem hiszem, hogy engedélyezte volna a hivatalos megjelenést). Készült két remixversenyre beadott munkája is, az egyik egy Lenny Kravitz 'Believe In Me'-jéhez, a másik pedig Madonna 'Music' című ópuszára. A sztori apró szépséghibája az volt, hogy mindkét track kapcsán csak amerikai remixelők jelentkezését várták, amit Előd csak később tudott meg.
Előbbi track-nél Előd újra rögzítette a vokált a saját hangjával és Sun-ként ki tudta adni (Yris Records - 2003), illetve ezzel szerepelt Kühl 'Directions' mix CD-jén is. A Madonna remixe (a maga 13  perces hosszával) pedig nem más lemezes táskájában (CD gyűjteményében) landolt, mint Paul Oakenfold. Oakenfold-dal maga Előd is találkozott egy pesti fellépésekor és személyesen mutatkozott be neki, hogy ő volt az aki azt a maratoni hosszúságú Madonna 'Music' remixet készítette. Az így szerzett ismertség egy remix felkérésbe torkolt, ami Oakie 'Time Of Your Life' című dalából készült.
Eközben a magyar piacról sem tűnt el Előd, előszeretettel remixelte hazai pop act-ek munkáit (Plastic, V-Tech, Bery, TNT, Gáspár Laci, Dukai Regina, Évi, R-Port), viszont a külföldi előrehaladást tekintette prioritásnak. La Bouche 'In Your Life'-jához gyúrt átirata például az európai slágerlistákon is előkelő pozíciót szerzett magának (ez volt az a korszak, amikor trance lemezek is felkapaszkodtak a hagyományos pop - rock által dominált listákra).
George Michael-nek is gurított egy hihetetlen (bár szintén unofficial) rework-öt az 'Outside'-ra, Lange is felkérte a 'Don't Think It Feel It' című számához, valamint Above & Beyond-nak is készített egy mixet a 'Far From In Love'-ból. A trance félistenek közül Paul Van Dyk-nak is dolgozott, a Vandit-on megjelent MMDC 'No More Rain'-jéhez is elkészítette saját verzióját, amit Paul 2003-as DJ Mag mellékleteként kiadott 'Return of God' CD záró tételeként is ellőt.
Közreműködött emellett a holland Misja Helsloot-tal a 'Back From Your Past'-en és a spanyol Abel Ramos-szal a 'Kippenvelmeter'-en. Közbe belefért egy-két hazai "sláger" is, a Dj Junior-ral és Michelle Wild-dal közös '69', ami Junior, a Home Club-ban tartott '69' estjeinek alapdala, himnusza lett. Őt kérték fel a Való Világ harmadik szériájának főcím dalának, a 'VV3' elkészítésére, ami megjelenésekor szintén sokat szólt a rádiókban.
Így érkeztünk el arra a pontra, amikor is az előző pár év original és remix termését egy lemezre gyűjtötte Előd, mindezt egy apró csavarral, DJ mix-ként tálalva a hallgatóságnak.
A nyitó, komolyzenei erényeket csillogtató 'Overture' a később teljes egészében felbukkanó 'Kippenvelmeter' kiállásából kiragadott intro rész, ami megadja az alaphangulatot.
A folytatásban az említett Lenny Kravitz 'Believe In Me' jön Előd újra rögzített énekével, ragadozó progressive trance köntösben álmodjuk újra az eredeti ballada mondanivalóját.
A 'VV3' Pink Flood remixsze némileg elvesz az eredeti tétel dallamosságából, viszont pont emiatt az apróbb foszlányok jobban tudnak érvényesülni. A JMJ 'Oxygene Part 3'-ját idéző szinti nagyot dob az összhatáson, azonnal elkapja a figyelmünket és nem is engedi a kompozíció lecsengéséig. Az 'Insecurity' is szépen tartja az intenzitást, a feszes ritmusokkal, minimálisabb dallamvilággal és remek vokállal. A '69' tribalos nyitánya már a dallamosabb szekcióra kezd hangolni minket. Michelle Wild erotikus "forró, nedves, fülledt" kántálásának bedobása a koncepcióba hatalmas volt, nagyon sokat dob az amúgy sem gyenge prog trance darabon. Itt érkezünk el az 'Equinoxe 4'-hez, aminek tökéletességét nem győzöm elégszer hangsúlyozni. Erre úszik be a 'VV3' Monster Mix-sze, ami sokkal-sokkal dallamosabb, mint a Pink Flood verzió. Jó kontrasztba állítva mindkét megközelítést egy mixen belül hallani, remek időzítéssel, a megfelelő sorrendben csendülnek fel. A Futureproof is Előd egyik altergója  (az Airpanel, a Sun, a Pink Flood mellett), melynek 'Before You'-ja az egyik legszebb angol nyelvű, de magyar vonatkozású vokál trance darab. A társszerző Danny Kirsch, a vokalista Lynsey Moore volt. Megindító, emocionális pillanatok következnek itt a mixben, pedig a csúcspontot még később érjük el. Előbb az intróból is ismert 'Kippenvelmeter' zúdít csodadallamokat a nyakunkba, majd a 'Back From Your Past' epikus momentumai kényeztetik a hallójáratainkat. Az emlegetett csúcspont a 'Vampire'-nél érkezik, amit Carrie Skipper csodálatos hangja aranyoz be, de a kiállásban komolyzenei darabokat idéző hangulat egyszerűen beszippantja az embert és nehezen engedi el (amíg nem nyom az újrajátszás gombra).
A zárszó a Mester Tamás vokáljával és akusztikus gitárjátékával megerősített 'Altass El', ami az album rádiós slágere lett. Minőségi munka, hibátlan levezetése egy nagyszerű albumnak. 
Mindenkinek fokozottan ajánlott! 10/10.

Shane 54 – My Way

Label: Boring Records – CD 062-2
Formátum: CD, Album, Mixed
Ország: Hungary
Megjelent: 2004
Stílus: Progressive Trance, Trance

Tracklist:
1. Shane 54 – Overture (Beatless Edit) (1:26)
2. Sun - Believe In Me (Shane 54's Pink Flood Remix) (8:17)
3. Shane 54 - VV3 (Pink Flood Remix) (5:49)
4. Pink Flood feat. Sun – Insecurity (Shane 54 Monster Mix) (6:59)
5. Shane 54 & DJ Junior feat. Michelle Wild - 69 (Main Mix) (5:26)
6. Shane 54 - Equinoxe 4 (Original Club Mix) (7:05)
7. Shane 54 - VV3 (Shane 54 Monster Mix) (5:09)
8. Futureproof - Before You (Shane 54 Extended Mix) (5:20)
9. Shane 54 & Abel Ramos - Kippenvelmeter (Original Instrumental) (6:57)
10. Misja Helsloot feat. Shane 54 - Back From Your Past (S54 Vocal Club Mix) (6:30)
11. Shane 54 - Vampire (12" Vocal Club Mix) (8:16)
12. Shane 54 & Mester Tamás - Altass El (Master Mix) (4:28)


2021. november 5., péntek

Raving Iran - egy dokumentumfilm, amiben a zene győz a hatalommal szemben

Blade&Beard azaz Arash Shadram és Anoosh Raki két iráni techno producer, ők a főszereplői a Susanne Regina Meures által írt és rendezett, 2016-ban bemutatott 'Raving Iran' című dokumentumfilmnek.
A duót szenvedélye a zeneírás és a nagyszabású rendezvényeken való zenélés hajtaná, viszont a rendkívül konzervatív iráni rezsim nem kultiválja a nyugati kultúra bármilyen formájú "ápolását", "népszerűsítését", így ebben a közegben folyamatosan falakba ütköznek techno-hoz közeli hangzásukkal, melyben amúgy elég ügyesen csepegtetik a közel-keleti motívumokat.
A srácok titokban, eldugott helyeken lépnek fel a rendőrség vegzálása közepette, veszélyeztetve ezzel azt, hogy akár börtönbe is kerülhetnek emiatt. És ez még csak a kezdet!
A felkeresett fénymásolással, nyomtatással foglalkozó cégek CD-jük borítóját sem hajlandóak kinyomtatni hatósági engedély nélkül. Az engedélyeztetésnél pedig zsákutcába jutnak, mivel gyakorlatilag mindent leszedetnek velük a borítóról, ami a helyi értékekkel szembemenő elem lehet.
A sutyiban elkészített CD-t ennek ellenére próbálják eljuttatni pár helyre (könyvesboltba, kávézókba), kevés sikerrel.
Ekkor ötlik fel bennük, hogy akár emigrálhatnánk, s nagyobb sikerrel tudnák zenei karrierjüket építeni.
Kapóra jön számukra, hogy a CD-k kiküldése után a zürichi Streetparade-en fellépési lehetőséget kapnak.
A vízum elintézése sem megy egyszerűen a számukra, de végül 5 napos tartózkodási engedélyt kapnak.
Egész idő alatt - bár élvezhetnék, hogy szabadok - ott lappang bennük a döntési kényszer, hogy visszatérjenek-e Iránba, vagy menekültjogi státuszt kérjenek maguknak Svájcban.
A másfél órás filmben végig átjön a feszültség, mesterséges hangulatkeltésre sincs szükség hozzá. A szereplők egytől-egyig hús és vér emberek, így abszolút valóságszagú a sztori (maguk a főszereplők is saját nevükön és valós artist nevüket használva vannak jelen).
A film nagyrészt mobiltelefonnal felvett és sok éjszakai, valamint arckitakarós részt tartalmaz, ugyanis a hatóságok nem nézték jó szemmel a filmeseket, másrészt a szereplők is féltek, hogy a rendőrség esetleg utánuk nyúl a szereplés miatt.
Alapvetően a film pozitív értékelést kapott, az imdb-n is 7.2-es pontszámon áll a 10-ből (865 szavazatból). A vice.com-on Niloufar Haidari tollából megjelent kritika viszont általánosítónak és sarkítónak címkézi a filmet, mondván ennyire nem lehetetlenítik el a(z elektronikus) zenészeket Iránban, illetve maga a film üzenete is tartalmaz félrecsúszott elemeket, s túlzottan egy nyugati kultúrából érkező szemével tekint egy bezárt és külsősök számára különös jogrendszer alapján működő országról.
Ettől függetlenül szokatlan megközelítése miatt rendkívül megkapó és tartalmas film, mindenképp javaslom megtekintésre!

A film trailer-e:
 
 


A duó zenei hátterét még jobban megismerhetjük a Marc De Pulse 'How I Met The Bass' című podcastjához készített interjúból.
"Az egyik barátunk hozott nekünk egy CD-t az Amerikai Egyesült Államokból, ami John Digweed Kiss 100-a volt. Miközben ezt hallgattuk felfedeztük magunknak a techno zenét és azt hogy mi is ilyen stílusban szeretnénk alkotni.
Ez azért volt nehéz, mert semmilyen zenei és technikai előképzettségünk nem volt, hogyan kell ilyen  zenéket írni. Sok zenét készítettünk, így a tudásunk idővel egyre jobb és jobb lett.
Sajnos kiadni nem tudtuk ezeket a műveket, mivel a nyugati típusú zene be volt tiltva Iránban, így hasonló stílusú lemezkiadó sem működött ott. Emellett az internet kapcsolatunk is elég ramaty volt, mivel Iránban mindent ellenőriztek és szűrtek. Ebbe beleesett például a Soundcloud és egyéb más zenével kapcsolatos oldal is. Egy lehetőségünk volt új hangzásokat megismerni, hogy proxy szerveren keresztül csatlakoztunk különböző zenéket kínáló hálózatokhoz és bár ez is baromi körülményes volt, nem volt más lehetőségünk."

A Blade&Beard formáció hangzásvilága:

 

Raving Iran
Kiadás dátuma: 2016
Film műfaja: Dokumentumfilm
Hossza: 1 óra 24 perc
Rendezője: Susanne Regina Meures
Főszereplői: Arash Shadram, Anoosh Raki