Egy kis késéssel de itt a cikksorozat második epizódja, ami ezúttal egy holland mesteremberről, Ben Liebrand-ról szól. Liebrand, ha a legalább annyit foglalkozna az imidzsének építésével, mint mixei összeállításával már réges rég a nyakába akasztották volna a 'Superstar DJ' táblát. Szerencsére szerénysége és alázatossága nem engedi elszállni, a fölös energiáit pedig nem haknizásban éli ki, hanem inkább a zenélésbe fojtja. Kell ennél konkrétabb infó a fiatalemberről (igaz 50 éves már)? Nesztek. Armin és Ferry Corsten is Ben mixein nevelkedett, ő inspirálta a trance két holland nagykövetét, hogy maguk is a lemezlovas pálya rögös útjára lépjenek. Na, akkor helyben vagyunk.
Liebrand a hallgatókat 1983. április 1-jén kezdte riogatni a Radio Veronica hullámhosszán, ahol heti rendszerességű műsora indult 'In the mix' címmel. A show szombat éjszakánként 2-től 3-ig tartott. Ez a műsor szolgáltatta a később Ben védjegyévé váló 'Grandmix' alapötletét, mely ötvözi egy-egy esztendő legfontosabb zenéit egybegyúrva. Az első Grandmixet (ami egy óra alatt 100 track-et vonultatott fel), egy-egy hónapos felkészülési időszak előzte meg és a produkció 1983 utolsó napján került adásba, ám egy technikai malőr miatt a nagy debütálás majdnem meghíusult. A Veronica stúdiójába érkezve Liebrand felfedezte, hogy nem vitte magával azt a két szalagot, amely a 83-as Grandmixet tartalmazta. Szerencsére nála volt viszont az épp akkoriban befejezett 'High Fashion Dance Mix', így ezzel a zenével kezdődött a 83-as Grandmix. 1984 januárjában pedig teljes egészében közvetítették a 83-as Grandmixet úgy, ahogy ő azt korábban eltervezte. Deus ex machina. A kezdeti nehézségek után a Grandmix a Radio Veronica védjegyévé vált, ami egészen 1992-ig virágzott. A pozitív visszajelzések hiányában Ben felhagyott a Grandmix-ekkel (szerencsére később újrakezdte).
Liebrand tizenhat évesen, 1976-ban kezdte DJ karrierjét szülővárosában, Nijmegenben. 1978 és 79 között a 'Juicy Lucy' nevű éjszakai klubban pörgette a lemezeket. Utóbbi szó szerint igaz, hiszen ekkor még nem volt jellemző a beat mixelés (aminek az volt az oka, hogy a zenék felépítése, tempóbeli eltérése nem tette ezt lehetővé). 1979-ben a 'The Queen' nightklubba igazolt, ahol a mixelés művészetét is elsajátította az ottani rezidenstől Huib Luiten-től. 1980 és 1988 között a 'The Keizer Karel'-be tette át székhelyét, ahol tökéletesítve készségeit öt órás szetteket tolt. Később testvérével, Rita Liebrand-al zenélt Németországban, a 'The Hippodrome'-ban, Henneyben (1990-1995 között). Utolsó rezidenciája a 'Disco Inferno'-ban volt (2000-2004 között). Ben még ma is aktív, mint DJ, fellépésein 4 darab Pioneer CDJ 1000-es lejátszón játszik egyszerre! Tény, ami tény Ben-t nem is live fellépései miatt, hanem rádiós munkássága miatt ismeri a világ.
Liebrand a hallgatókat 1983. április 1-jén kezdte riogatni a Radio Veronica hullámhosszán, ahol heti rendszerességű műsora indult 'In the mix' címmel. A show szombat éjszakánként 2-től 3-ig tartott. Ez a műsor szolgáltatta a később Ben védjegyévé váló 'Grandmix' alapötletét, mely ötvözi egy-egy esztendő legfontosabb zenéit egybegyúrva. Az első Grandmixet (ami egy óra alatt 100 track-et vonultatott fel), egy-egy hónapos felkészülési időszak előzte meg és a produkció 1983 utolsó napján került adásba, ám egy technikai malőr miatt a nagy debütálás majdnem meghíusult. A Veronica stúdiójába érkezve Liebrand felfedezte, hogy nem vitte magával azt a két szalagot, amely a 83-as Grandmixet tartalmazta. Szerencsére nála volt viszont az épp akkoriban befejezett 'High Fashion Dance Mix', így ezzel a zenével kezdődött a 83-as Grandmix. 1984 januárjában pedig teljes egészében közvetítették a 83-as Grandmixet úgy, ahogy ő azt korábban eltervezte. Deus ex machina. A kezdeti nehézségek után a Grandmix a Radio Veronica védjegyévé vált, ami egészen 1992-ig virágzott. A pozitív visszajelzések hiányában Ben felhagyott a Grandmix-ekkel (szerencsére később újrakezdte).
— Nem tudhattam mit gondolnak ezekről a mixekről az emberek. A mixeken 30 napon át, napi 10-12 órát dolgoztam minden decemberben. Aztán december 31.-én befejeztem a munkát, bementem a stúdiókba, mindenki elfoglalt volt, nem igazán érdekelte őket a mix, csak a technikus ült mellettem. Hat óra körül elindítottam a lemezt majd egy órával később leállítottam, széthúztam a kábeleket és elhagytam a stúdiót…Ez volt a legrosszabb, amit valaha is éreztem. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint ha elkészítesz egy mesterművet, majd fölsétálsz azzal egy hídra és beledobod azt a folyóba anélkül, hogy tudnád mi az emberek véleménye róla — vallott érzéseiről Ben.
Kissé lehangoltan, de nem elkeseredve, Liebrand egy teljesen más irányba terelte kreativitását, szakítva a dj-zéssel és producerkedéssel, minden energiáját a számítógép alapú, 3D előadásra és animációra koncentrálta. Azon volt, hogy minél többet tudjon az ehhez szükséges készségekről. Itt is hamar feltalálta magát, s rövid időn belül útjára indította saját vizuális képeket készítő cégét, a Liebrand Images-t, ami elég rendesen kapott is megbízásokat. Ben Hágában 3D animációt tanított a Royal Academy for Visual Arts intézményében és előadásokat tartott 3D és kép manipuláció témában Hollandiában, Angliában valamint a Távol-Keleten is. Zsenialitását tökéletesen jellemzi, hogy az összes Grandmix CD cover-jét is saját maga kreálta.
A sors fintora, hogy az interneten korábbi mixei rendkívüli népszerűségre tettek szert, ami újra felélesztették Ben-ben a dj ösztönt. 1998-ban Ben a hollandi Radio 538-val folytatott tárgyalásokat, melynek eredményeképpen 1999-ben minden hónap utolsó szombatján az addigi Grandmixek pörögtek a rádió hullámhosszán. A visszatérés elég pengére sikeredett: Ben 1999 decemberében összegyűjtötte az évszázad legnagyobb dance slágereit (ez lett a Grandmix Millenium Edition). Ennek óriási sikerén felbuzdulva 1999-től Ben minden egyes 'Grandmix'-ét 3 CD-n jelenteti meg 180 percben. A széria 1983 és 1992 között tízszer jelent meg, de ezek közül egyik sem jelent meg hivatalosan. Több művész, úgy mint Prince, Madonna, Michael Jackson egyszerűen nem engedték, hogy az ő számaikat bármiyen megamix tartalmazza. Ezen kívül a szerzői jogdíjak és a számok mennyisége túl drágává tette volna a 'Grandmix' kiadását, nem beszélve arról, hogy hónapokig tartott volna az összes szerződés megkötése. 1993 és 99 között számtalan 'fake mix' is született, melyek nem Ben munkái.
Egy valamit még mindenképp érdemes vele kapcsolatban megemlíteni, ez pedig a 'Grand 12 Inches' széria. Ben összegyűjtötte a legnagyobb klubslágereket, a lehető legjobb minőségű verzióban, és még arra is figyelt, hogy azok a verziók kerüljenek a lemezekre, amelyek a leghasználhatóbbak, vagy legritkábbak.
Egy valamit még mindenképp érdemes vele kapcsolatban megemlíteni, ez pedig a 'Grand 12 Inches' széria. Ben összegyűjtötte a legnagyobb klubslágereket, a lehető legjobb minőségű verzióban, és még arra is figyelt, hogy azok a verziók kerüljenek a lemezekre, amelyek a leghasználhatóbbak, vagy legritkábbak.
— A legnagyobb odafigyeléssel kerestem a lehető legjobb mastereket, néha több mint 5 különböző verziót hasonlítottam össze, hogy megtaláljam melyik hangzik a legjobban és legtisztábban — árulta el Ben. — Néha még analóg kazettákat is sütöttem, hogy újra lejátszhatóvá tegyem őket. A hő elpárologtatja a nedvességet a kazetta borításáról. A „sütés” után a kazetta újra lejátszható lesz és a digitális átjátszás is végrehajtható.
Ben több téren is űttörő volt. Megamixeivel tulajdonképpen ő indította útjátra a mash up kultúrát, valamint a harmónikus mixelés atyjának is tekinthető. Szóval nem kicsik az érdemei...
Nagyon érdekes cikk, csak gratulálni tudok hozzá!
VálaszTörlésNekem valahogy azt tűnik ki, hogy mennyire szakértő volt Ben, de valahogy mégsem kapta fel Őt a szcéna, viszont 3D-ben sikerre vitte. :P