Richard Melville Hall, aki művésznevét egyik felmenője, Herman Melville (1819-1891) Moby Dick című regényének címszereplőjétől, a hatalmas fehér bálnától kölcsönözte, kicsi ember. Még publishing cégét is Little Idiot (Kis hülye) névre keresztelte. Furcsa figurája ő a zenei színtérnek: hardcore punkból indult és a technóval szerzett magának nevet, de később is ingázott a két zenei világ között, mígnem az utóbbi években rátalált a nyerő formulára: ősrégi blues, gospel és soul hangminták segítségével vitt spiritualitást a szintetizátorok és groove-ok közé, de közben lemezenként néhány dal erejéig a hetvenes évek (David Bowie, Kraftwerk, Joy Division) hűvös szellemét sem felejtette el megidézni. A New York-i multiinstrumentalista-producer 36. születésnapján, 2001. szeptember 11-én a World Trade Centertől alig egy-két mérföldnyire álló házának tetejéről nézhette az infernót, s bár új albuma számai akkor már készen álltak, azok hangulati ívének összeállításakor manifesztálódott a "poszt-9-11" hangulat. Az interjú előtt Moby kérésére lemezcége körbeküldte az új lemez kapcsán túl sokszor feltett kérdéseket és az azokra adott válaszokat, azzal a kéréssel, hogy a szóban forgó témákkal ne fárasszuk a művészt. A listán szerepelt szeptember 11. is. Az est.hu tehát egyéb kérdésekkel készült a negyedórás interjúra.
- A karriered során korábban sohasem adtál ki egymás után két hasonló lemezt, mindegyik nagyon különbözött az előzőtől, de 18 című új albumod most nagyon hasonló hangulatú és hangzású lett, mint a Play volt. Csak nem megtaláltad az igazi, végleges hangzásodat? Vagy úgy érzed, hogy egy ilyen siker után, amit a Play révén elértél, már nem kísérletezhetsz és nem csinálhatnál még egy olyan brutális lemezt, mint az Animal Rights volt 1996-ban?
- Érzel bármi vonzódást a sztáréletforma iránt? Flancos partikra járni, szupermodellekkel randizni meg hasonlók...
- New Yorkban élek, és New York tele van hírességekkel, meg sok időt töltök Los Angelesben is, és ott is találkozom sok hírességgel. De amikor abban a világban vagyok, inkább érzem magam a megfigyelőjének, mint a részének. A szupersztár életforma - utazgatni a világ körül, drága hotelekben megszállni, szupermodellekkel járni, gyors kocsikat vezetni - nem igazán vonz. A New York-i életem... Nos, nagyon szeretem a New York-i életemet. Szeretem a lakásomat: nem egy flancos luxuslakás, de szeretem. Szeretem a barátaimat, szeretem az éttermeket, ahol enni szoktam, a szupermarketet, ahol vásárolok. Szóval nem igazán érzek kísértést, hogy a szupersztár-életformát éljem. Szeretem azt az életet, amit most élek.
- A híresség egyik jele például, hogy Eminem figyelmét is felkeltetted. Without Me című aktuális slágerében egy régebbi kritikus megjegyzésedre válaszul durva kirohanást intézett ellened: öregnek nevezett, lebuzizott és orálszexre kapacitált, sőt még a videoklipben is kifigurázott téged, amint éppen jógázol. Mit szóltál hozzá?
- Korábban találkoztam néhányszor Eminemmel, de nem ismerem őt igazán. Az ellenem intézett támadása szerintem nagyon vicces. Nem tudom, hogy tényleg engem akart-e támadni, vagy csak valami humorosat akart mondani. Mindenesetre nagyon viccesnek találtam. A klipet még nem láttam, de hallottam, hogy úgy öltözött benne, mint én.
- Kiket tisztelsz legjobban a zenei színtérről?
- Az egyik kedvencem David Bowie. A XX. században ő a kedvenc zeneszerzőm, annyi csodálatos lemezt készített. Bármilyen meglepő is, idén nyáron közösen fogunk turnézni! Tavaly szerveztem egy koncertsorozatot AREA:ONE néven, amiben rajtam kívül részt vett az OutKast, Nelly Furtado, az Incubus, a New Order, a Roots és Paul Oakenfold. Idén kerül sor az AREA:2 fesztiválturnéra, ahová olyanok művészeket hívtam, mint David Bowie, Busta Rhymes, az Ash, John Digweed, az Avalanches vagy a Blue Man Group (neves New York-i performansz csoport - a szerk.).
- A lemezeid borítófüzetében hosszú esszéket szoktál írni különféle kulturális kérdésekről, Jézusról, a vegetarianizmusról, az állatok jogairól és hasonlókról, mostanában pedig a weboldaladon vezetsz naplót....
- Hogy lemezeket készítek és interjúkat adok, koncertezem és esszéket írok a lemezborítókra vagy a weboldalamra, annak az az egyik oka, hogy szeretek kommunikálni az emberekkel. A zene, amit csinálok, többféleképpen értelmezhető, inkább érzelmi hatással bír, míg az esszék, amiket írok, sokkal specifikusabbak, konkrét kérdésekről szólnak, politikai kérdésekről például.
- A zenédnek nagy vizuális ereje van, nagyon filmzeneszerű, és köztudomású, hogy már több számot is készítettél különféle filmek számára, többek között a James Bond Theme-et is modernizáltad. Nem gondoltál arra, hogy egyszer egy komplett filmzenét írj?
- Mikor fiatal voltam, mindig szerettem volna filmzenéket írni, és az utóbbi tíz évben olyan különböző rendezők filmjeihez készíthettem számokat, mint Oliver Stone, Michael Mann vagy Barry Levinson... De az igazság az, hogy nem szeretek filmekhez írni zenét. Ha a saját zenémet csinálom, akkor csak én vagyok ott egyedül a stúdiómban, és csak magamnak csinálom, ha viszont egy filmzenére dolgozom, akkor hirtelen tekintettel kell lennem a rendezőre, a film zenei szerkesztőjére, a producerekre... Mindig ott van egy csomó ember, akiknek más és más a véleményük, és ez frusztráló tud lenni. Hat ember áll körülötted, és nyomja a véleményét - nem komponál, nem zenél együtt veled, csak a véleményét mondja -, és ez idegesítővé válik idővel. Akkor már inkább csinálom a saját lemezeimet, azokba nem szól bele senki. Mint amikor reggelit csinálsz: azt is egyedül csinálod. Hogy éreznéd magad, ha hat ember állna körülötted és kritizálna, megmondaná mit csinálj, hogyan csináld a reggelidet? Idegesítene.
- Egyedül készíted a zenédet, és abból sugárzik is valami melankólia, valami jellegzetes férfibú. Magányos léleknek érzed magad?
kérdések: 4ray + Déri Zsolt
(forrás: est.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése