Rohanó világunkban már mindenki önjelölt dj lehet, persze csak ha elég késztetést érez erre magában. Mivel rizikós egy bizonytalan projektbe anyagiakat befektetni így sokan a mixelés terén maradnak a szoftveres megoldásnál. Persze itt is van ’lifelike’ megközelítés, de a bakelit/cd lejátszót ezek sem tudják pótolni/helyettesíteni. Vagyunk néhányan, akik a professzionalitást figyelembe véve és a hibázási lehetőséget a zéróra redukálva olyan programot használunk, amiben minden opció előre tervezhető. Kétségtelen, hogy ebben a tekintetben a piacvezető az Ableton. Aki viszont egy kicsivel egyszerűbbre vágyik, de még sem mondana le a minőségi pre-mixek készítéséről annak meleg szívvel tudom ajánlani a Mixmeister Fusion-t, amit jómagam is használok. Az alábbiakban szeretném a program funkcióit, lehetőségeit bemutatni, hátha valaki hasznosítani tudja a tapasztalataimat. Próbálok érthető lenni, remélem sikerülni fog.
Zenék hozzáadása – az alapfelület lélektana
A telepítés után nyomjunk egy szolid entert az exe file-ra és máris elénk tárul a mixer felület. Akinek első blikkre ijesztő ne aggódjon, pofonegyszerű a használata. Kezdjük a projektünket úgy, hogy a file menüben a new playlist opcióra kattintunk. Így lesz egy üres listánk, amit a vinyónkról feltölthetünk a mixelésre szánt zenékkel. Ezt a következőképp tudjuk megtenni: File – Add files to library. A felület bal oldalán betöltődnek a muzsikák, a gép bősz számolgatásba kezd, kikalkulálja a bpm-et és a key-t is, utóbbi a harmonikus mixelés végett hasznos funkció. A jobb oldali üres részbe a kívánt zenéket behúzva indulhat a mókázás, melyek a behúzás sorrendjében jelennek meg a képernyő alján. Ezt a sorrendet változtathatjuk kényünk-kedvünk szerint, de erről majd később. Aki egy szolid mixben gondolkodik, annak a felületen (timeline rule a pontos megnevezése) az alapopcióként beállított 2 csík ’stripes’ (ebben a sávba töltődik az adott zene wav-ja) bőven elég, hiszen így 2 zene egyidejű lejátszására nyílik lehetőségünk. Én a jobb átláthatóság végett a 4-es változatot alkalmazom (a csík részre jobb kattintás az egérrel és pipálom a kívánt számot). A mixer felület alatt egy keskeny sávban találhatjuk még az úgynevezett ’song slicer'-t, amit az adott zenék vágásánál, pontos passzintásánál tudunk használni.
Formáld a saját képedre a programot
Ha ezzel megvagyunk már a gyönyör kapujában állunk. Aki be is akar azon lépni, jó, ha megfogadja a továbbiakat. A tools menüpontban található a transitions alpont, ahol belőhetjük, hogyan tegye össze a két zenét a gép és mennyi idő után keverje le (az ütemvariációk a szokásosak 8, 16, 32 stb.). Ez egy kiindulási alap, amivel később lehet/kell még bíbelődni. Van egy úgynevezett snap to beat funkció, ami mindig ütemre teszi az intro anchor-t, ami a zenében egy narancssárga vonalként jelenik meg. Tulajdonképpen ezzel lehet mozgatni a zenét, ráhúzni a másikra. Ezt azért illik kiiktatni, mivel enélkül nem tudjuk a zene kezdésének helyét milliméter pontossággal belőni, csak kockamód ütemhez igazítani. Szintén a tools menüben van olyan, hogy tweaks, itt megadhatjuk, hogy mit csináljon a progi: beatmix, no transition, vagy simple üzemmódban menjen (ha emlékeim nem csalnak a beatmix az alapkonfig). A tools pont options részét is érdemes megbuherálni. Itt a playlist fülre klikkelünk és megnézzük a tempo control for beat mixed tracks fület. Ez automatic-re van állítva, azaz minden zenét a saját tempóján játszik a program. Ez viszont nem túl előnyös, mivel a bpm eltérések miatt egy gyorsuló, lassuló szettet hozunk össze, ha ezt nem orvosoljuk. Az adott zene alatt ott a tempója, amit jobb klikket nyomva törölhetünk, vagy edit-álhatunk. Ha edit lesz a dologból, akkor csak beírjuk a kért számot és enterezünk. Ha töröljük a tempót, akkor mindig az előző tempóadatot veszi figyelembe az MM. Célszerű csak az első zene tempóját meghagyni a többit törölni, így egy sebességen szól majd az összes zene.
Ha nagy bpm különbségek vannak, az nem jó, mivel a program az eredeti tempóhoz képesti nagyobb anomáliákat sajnos kihallható nyújtással, vagy gyorsítással oldja meg. Erre a megoldást a folyamatos lassítás vagy gyorsítás jelenti. Találunk egy bpm számlálót a felületen, ami mindig az adott zene tempóját tünteti fel. Ha a kért zenét gyorsítani szeretnénk odavisszük a wav-ra az egeret és fel-le állítjuk a bpm-mutatót. A vonal alatt megjelenik így a módosított bpm szám. A program elintézi a többit. Ha 128-al kezdtük a mixet és az ötödik zene 132-es érdemes alkalmazni ezt a módszert. A 132-es zenét érdemes levenni 131-re, a kezdő muzsikát felhúzni 129-re. Az időközbe eső 3 szám alatt a tempó szépen felkúszik majd a két bpm marker között és a hangzás se lesz levegős.
Ami még nagyon fontos: a marker-ek
Ahhoz, hogy a mixünknek dinamikája legyen illik ügyesen bánni a hangerővel, a basszussal. Itt nem csavargatni kell a potit, hanem grafikusan kell megtervezni a hangerőgörbét. Ez azt jelenti, hogy a kék színű vonalra visszük az egeret (ez a hangerő vonal, ami alapból már ott van a zenében) és az add volume marker-re kattintunk. Így egy újabb kék gombóc jelenik meg, amit szabadon mozgathatunk. További gombócok hozzáadásával szépen hangosíthatjuk/halkíthatjuk zenénket. Ugyanezt eljátszhatjuk a magas (hozzáadva zöld színű vonal látszódik), közép (lila vonal) és basszus szekcióban (narancssárga vonal). Ezeket persze külön kell intézzük. A baseline görbítésre az a technikám, hogy két narancssárga gombócot teszek a vonalra. Az egyiket leviszem -10-11 közé, a másikat hagyom a 0 értéken. A másik track-en meg ugyanezt megcsinálom fordítva. Persze itt is lehet elnyújtós basszusváltást csinálni, ez csak kreativitás kérdése.
Effektek, csak haladóknak
Az effektek bemutatásától eltekintek, szinte mind használhatatlan. Anno a delay-t próbálgattam a lecsapott végű track-ek nyújtásánál, de ha túlságosan fel van tekerve a gép szolid sípolás formájában jelzi ezt, ami bosszantó lehet utólag visszahallgatva. Egyébként itt is van minden, mint a jó boltban reverb, flanger, filter stb. Ennek kipróbálását inkább már a haladóknak ajánlanám.
Munkánk gyümölcse: mixmentés
A save file opcióval elmentjük magát a projektet, ami az alapbeállításokat tárolja majd. Ahhoz, hogy teljes hosszában élvezhessük a munkánkat az export playlist to file opcióra klikkeljünk. Választhatunk, hogy wav-ban, vagy mp3-ban szeretnénk e menteni, a minőséget is variálhatjuk, illetve, hogy a progi az illesztési pontoktól trackelje-e az egyvelegünket.
Az írásomban nem törekedtem a teljesség igényére, hiszen akkor egy könyvnyi információt tudtam volna közzétenni a Mixmeister-ről. Aki e tanácsokat megfogadja már elkezdhet a programmal dolgozni, készíthet mixeket. Ha valaki MM profi felhasználó akar lenni, gyűrje sokat, tapasztalja ki és formálja saját igényeihez.
2011. február 22., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése