2011. április 20., szerda

Tiesto: "A csúcsra jutás egy nagyon hosszú és kemény folyamat"

"Négy alkalommal találkozhatott vele a magyar közönség, kétszer a Flörtben, majd nyáron a Patexban, utoljára november 22.-én a kecskeméti Club Vivában lépett föl. A hollandiai Breda-ban él, ahol a Basic Beat lemezboltjában dolgozik, emellett ideje nagy részét a stúdióban, vagy partikon tölti el, egyszóval éjjel-nappal a zenében él. Sikeresnek ígérkező karrierje a bredai The Spock-ban indult 1990-ben, ezenkívül '92-'93-ban az amszterdami Woodoo Club rezidense volt, '93-'94-ig pedig a Channel X egyik első számú DJ-je, Hollandia és Belgium hatalmas közönségével. Később az amszterdami The Time klub csütörtöki házigazdája is volt egy ideig. sajátos zenei vonalát - melyet a dinamikus, általában gyors ritmusú, érdekes hangzásokkal telített kitűnő trance és techno darabok jellemeznek - leginkább az itthon is nagy tetszést kiváltó Guardian Angel sorozat CD-iből ismerheti a közönség (Forbidden Paradise - The Quest For Atlantis, High As A Kite, Artic Expedition, Valley Of Fire; Lost Treasures - Isle Of Ra, Concerto For Sonic Circles, Creatures Of The Deep).

FREEE: Már többször találkoztál a magyar közönséggel, hogy tetszik a magyar szcéna?
Tijs: Nagyon tetszik, mert az emberek nincsenek annyira "elkényeztetve", mint Hollandiában. Ott már mindenki ismer minden stílust, és nem nyitottak új DJ-kre, vagy zenékre. Itt viszont még mindig lelkesek az emberek mindenben. Nagyon jó élmény volt, amikor a Patex-bulin odajöttek hozzám autogramot kérni, ilyen Hollandiában nincs. Az emberek sokkal hűvösebbek, akárcsak Angliában.

FREEE: Mikor kezdted?
Tijs: 14 éves koromban. Otthon a szobámban gyakoroltam sokáig, aztán iskolai bulikon játszogattam. 19 évesen kezdtem klubokban zenélni, ami azóta is tart.

FREEE: Milyen zenéket játszottál akkoriban?
Tijs: Diszkóval kezdtem, majd jött a hip-hop, a hip house, acid house, new beat, és most a techno-house és a trance.

FREEE: És a drum'n'bass?
Tijs: Az nem az én asztalom. A jó ütemeket és hangzást szeretem, a jungle-ra és a d'n'b-re viszont nehéz táncolni szerintem, bár nagyon jó hallgatni például vezetés közben, de a tánchoz túl gyors.

FREEE: Hol kezdtél játszani?
Tijs: A breda-i Spock-ban 21 éves koromban, ez volt az első house klub, ahol játszottam, a többiben nem ez a zene szólt.

FREEE: Aztán jött a Basic Beat. Hogyan kerültél oda?
Tijs: A Basic Beat label menedzsere fedezett fel - aki szintén Bredában él -, eljött a klubba és nagyon tetszett neki a játékom. Aztán felkért, hogy készítsem el a "Forbidden Paradise" zenei anyagát.

FREEE: Szóval már elsőre egy mix CD-re kaptál felkérést? Keveseknek adatik meg ilyen lehetőség...
Tijs: Nagyon szerencsés vagyok ebből a szempontból, főleg mert a CD után megszaporodtak a felkérések, és egyre népszerűbb lettem Hollandiában.

FREEE: Nem volt nehéz feldolgozni a gyorsan jött sikert?
Tijs: Nem, mivel maga a "felfedezésem" sok időbe telt, hisz 14 évesen kezdtem játszani, most pedig már 28 éves vagyok.

FREEE: Úgy értem, hogy sokáig dolgoztál keményen, de erről nem sokan tudtak, miután a reflektorfénybe kerültél nem "vakított el a fény"?
Tijs: Nem, igazából ez a népszerűség csak azt első "Guardian Angel" CD megjelenése után kezdett kialakulni, ami két évvel ezelőtt volt. Valójában a '97-es év jelentette számomra az igazi áttörést, tehát csak egy éve jellemző, hogy "nagy név"-nek számítok Hollandiában.

FREEE: Hol töltöd a legtöbb időt; a stúdióban vagy partikon?
Tijs: Mindkét helyen, hétköznap pedig a Basic Beat lemezboltban dolgozom, valamint a stúdióban vagyok, csak hétvégén játszom, két-három órákat péntek és szombat este. Így nem annyira megerőltető, nem úgy, mint itt, ahol egy nagyobb DJ 3-4 partira megy egy éjszaka.

FREEE: Egyébként mi a véleményed a magyar DJ-kről és a bulikról?
Tijs: A klubszcéna nagyon jó, ugyanígy a DJ-k minősége is (különösen Limit-é - nem azért, mert a barátom, hanem mert tényleg kitűnő lemezlovas).

FREEE: Hol játszottál még Európában Magyarországon kívül?
Tijs: Belgimuban a La Rocca-ban, Illusion-ban, Cherrymoon-ban, aztán az angliai The End-ben - egyik legjobb bulim volt a Patex mellett. Most egyre több meghívást kapok Európába, legközelebb Norvégiába megyek egy hétre, januárban Izraelbe egy goa klubba, majd tizenkét napra Malajziába, ahol 7.000 ember előtt fogok fellépni, februárban Luxemburg és Finnország. Szóval most kezdődik igazán minden.

FREEE: Ki intézi a dátumaidat?
Tijs: Részben egy holland ügynökség (Consorcium), akik például a "New Frontier" partikat is szervezik, valamint más nagyobb eseményeket. A legtöbb booking-omat egyébként magam intézem, mert az ügynökségek rengeteg pénzt követelnek maguknak.

FREEE: Úgy hallottam, nemrég jelent meg egy új CD-d...
Tijs: Igen, "Magik" néven a saját labelem (Black Hole Records) kiadásában.

FREEE: Gondolom ez egy teljesen új dolog?
Tijs: Igen, nemrég alakult, ez lesz az első kiadványa - egy trance válogatás.

FREEE: Az eddig megjelent munkáidat ["Guardian Angel", Lost Treasures"] egyébként milyen stílusba sorolnád?
Tijs: A "Forbidden Paradise" is trance, a "Lost Treasures" inkább klubtrance vagy klubtechno, kicsit más a hangzása. Hollandiában azt szeretik, ha különválnak a stílusok, így nem teszek mindent egy CD-re, hanem egy kicsit más hangzású/stílusú mindegyik, így az egyik lemez trance, a másik inkább a klubokba való. Februárban megjelenik a "Final" című válogatás szintén a saját kiadómon keresztül.

FREEE: Ezen a saját zenéid lesznek?
Tijs: Részben igen, valamint más rotterdami producerek munkái.

FREEE: Mi történik jelen pillanatban Hollandiában, milyen a klubélet?
Tijs: Nem sok történés van, legfőképpen a klubélet lanyhult, mert mindenki ugyanazokat a lemezeket játssza és azt hiszem, az emberek megunták kicsit. Viszont a trance egyre nagyobb teret hódit országszerte, egyre népszerűbb lesz, ugyanígy az én hangzásvilágom is.

FREEE: Hogy érzed magad, mint DJ, mit jelent az egész számodra?
Tijs: Imádom! Már mikor először csináltam is az volt a legjobb érzés, hogy azt a zenét játszhatom, amit szeretek, és a közönség is megszerette. Ez még a szexnél is jobb érzés. 14 évesen készítettem el az első felvételem, amit aztán mindenkinek megmutattam és nagyon frusztrált, hogy nem játszhattam egy klubban sem, mert szerettem volna, ha mindenki hallhatja a zenéimet. Aztán sikerült olyan pozícióba kerülnöm, hogy most ezt megtehetem.

FREEE: Melyik volt a kedvenc bulid, hol volt a legjobb élményed?
Tijs: Az egyik legnagyobb élményem a Patex buli volt Budapesten, ezenkívül az első alkalom, amikor a Flörtben játszottam, mert olyan frissek voltak az emberek, sikítoztak és tetszett nekik, nagyon jó érzés volt. Aztán szeptemberben a The End, ahol csak olyanok voltak, akik a zenei szférában érdekeltek - ez ugyanis egy zártkörű rendezvény volt a Numark szervezésében, csak klubtulajdonosok Angliából és a világ más részeiről (Malajzia, Finnország, stb.) - tetszett nekik, amit játszottam, kaptam is egyből vagy 20 névjegykártyát. Végül is ennek köszönhettem, hogy most ilyen sok meghívásom van más országokba is. nagyon szerencsésnek érzem magam.

FREEE: Miért döntöttél úgy, hogy lemezboltban dolgozz?
Tijs: Minden egyszerre történt, elkezdtem írni, és szerettem volna a Basic Beat-ben dolgozni, de erre várnom kellett 2 évet. Aztán amikor odakerültem, akkor kezdtek felgyorsulni az események Hollandiában. Találkoztam az összes fontos emberrel, partiszervezőkkel, producerekkel, promoterekkel, mindenki bejön a Basic Beat-be, lehetőséget adva arra, hogy játszhassak és zenét készíthessek. A Basic Beat nélkül nem tartanék most itt. Majdnem mindent nekik köszönhetek. Aki annak idején fölfedezett, most az egyik legjobb barátom, ő felelős az új CD-m dizájnjáért is.

FREEE: Rezidens vagy most valahol?
Tijs: Már nem, két hónapig voltam az amszterdami Time-ban, de sajnos nem ment jól a klub - nem voltak elegen, csak szombaton, az én napom pedig a csütörtök volt. Most minden hónap utolsó szombatján vagyok a Tune-ban. Abbahagytam a rezidensséget, mert már csak partikon akarok játszani, azonkívül pedig a stúdióban készíteni a felvételeket, vagy esetleg csak elmenni bulikra, hogy meghallgassak más DJ-ket.

FREEE: Van erre időd?
Tijs: Mindig szakítok rá időt. Sokat járok Belgiumba, ahol mindig sokáig tartanak a bulik, úgyhogy néha átruccanok egy fellépés után, vagy az egész éjszaka stúdióban vagyok, majd egy kis alvás után átmegyek. Persze ez nem olyan sűrűn jön össze, kb. egyszer egy hónapban.

FREEE: Mi a véleményed a holland lemezlovasokról, van valami új tehetség a láthatáron? Kik a legnépszerűbbek?
Tijs: Pillanatnyilag Michael De Hey a legnépszerűbb DJ Hollandiában, de ott is rengeteg tehetséges fiatal van, akik nem jutnak lehetőséghez. Viszont valamilyen szinten ők a legjobbak, mert akik a csúcson vannak - mint például Dimitri vagy Remy - már nem igazán "éhesek". Már mindenhol voltak, mindent láttak, így már nincs ami inspirálja őket, nem is játszanak már annyira jót, mint azelőtt. Az én véleményem szerint, ha egy DJ már mindent látott, akkor jobb ha inkább befejezi, mert nincs, ami motiválja. Szerintem minden országban megvan ez a probléma a Top DJ-kkel - nincs már olyan inspirációjuk, mint az új fiatal kezdőknek (már akik lehetőséghez jutnak), őket az emberek jobban szeretik mert frissek, újat nyújtanak. Igazság szerint két-három évente a top DJ-knek "el kell tűnniük", helyet adva a fiatal kezdő Dj-knek, ez lenne az igazi. persze ez nem lehetséges, hisz a kör be van zárva, mert a promoterek nem mernek új DJ-ket booking-olni, félnek hogy nem jön el annyi ember a bulira, úgyhogy mindig csak a top DJ-kkel foglalkoznak, ezáltal messze nincs még meg az egyensúly ebben a dologban.

FREEE: Meg tudnád számolni, hogy hány lemezed gyűlt eddig össze?
Tijs: Kb. 3-4 ezer, de kétezret elvesztettem Hollandiában egy nagy vihar során - mind eláztak, és használhatatlanná váltak. Nagyon rossz élmény volt, de ha a másik oldalát nézzük, mindig arra törekedtem, hogy új zenéket játsszak, nem sok régit szoktak, mert szerintem mindig fejleszteni kell a hangzásvilágodat. Néha viszont nagyon szórakoztató régi zenéket hallgatni.

FREEE: Ha mondjuk vendég vagy külföldön és első alkalommal lépsz fel, hogyan válogatod ki a lemezeidet, tudod már hogy mit fogsz játszani?
Tijs: Az a probléma, hogy amikor külföldön játszom, csak egy lemeztáskát vihetek magammal, úgyhogy elég nehéz kiválasztani 100 darab lemezt. Én mindig azokat választom, amik szerintem pillanatnyilag a legjobbak - egy kis klubzene, egy kis trance, egy kis techno, stb. Aztán megpróbálom eltalálni a közönség ízlését, és abba a hangzásba mélyedek bele, ami a legjobban tetszik nekik. Magyarországon az emberek szeretik a jó "kiállásokat" és a hangzások sűrű váltakozását.

FREEE: Volt már olyan hogy három lemezjátszóval léptél fel? Egyáltalán népszerűek Hollandiában az ilyenfajta virtuózkodások?
Tijs: Nem igazán, de volt '92-ben egy országos mix-bajnokság. Mindenkinek fél órát kellett játszani, ami alatt és 27 lemezt tettem fel három lemezjátszóra, második helyezést értem el. Csak a győztes lett publikálva, akinek nyereménye egy mix CD elkészítésének lehetősége volt, amin egyébként az első pár helyezett és a helyszín is fel volt tüntetve. Amúgy nagyon jó buli volt, csak sajnos elég ideges voltam, hisz napi négy óra gyakorlás után fél órában kellett bemutatni, hogy mit tudok, és ha egy hibát vétek, kiesem.

FREEE: Viszont két lemezjátszóval gondolom akár becsukott szemmel is tudsz mixelni...
Tijs: Két lemezjátszóval játszani olyan, mint az autóvezetés, vagy a biciklizés, már 14 éve csinálom, úgyhogy elég könnyen megy.

FREEE: Mik a terveid a jövőre nézve?
Tijs: Elsősorban a kiadóm fejlesztése, kiterjesztése, aztán hogy folytassam, amit eddig csináltam, rengeteget játszani - de mégsem túl sokat, hetente egyszer-kétszer szeretek fellépni, ennyi elég nekem. Sok más országba szeretnék még eljutni, mert jobban szeretek külföldön játszani, mint Hollandiában.

FREEE: Már meguntad a holland szcénát?
Tijs: Egy kicsit igen, bár most egyre jobb a helyzetem, hisz egyre népszerűbb leszek. Sokáig unalmas volt ott játszani a már előbb említett körülmények miatt - tehát hogy a klubok már nem nyitottak az új zenék (trance, jungle, akármi) felé, túlságosan konzervatívok.

FREEE: Mindenhol jellemző az a tendencia, hogy a szervezők nem mernek új dolgokat kipróbálni - talán azért is, mert már túl sok csalódás érte őket.
Tijs: Azért is, de legfőképpen mert legtöbben csak a pénz miatt vannak benne a zenei üzletágban. Ez az egyik legnagyobb probléma, hogy legtöbbször csak azért rendeznek egy partit, hogy minél többet keressenek rajta, a pénzen kívül semmi más nem érdekli őket, a producerek is csak a minél nagyobb bevétel érdekében tevékenykednek. Pénz, pénz, pénz, persze hogy szükség van rá, de másképp is lehet a dolgokat csinálni - mint ahogy te is mesélted, hogy Magyarországon is vannak olyan helyek, ahol ritkán tudnak anyagilag jövedelmező partit összehozni, mégis újra és újra szerveznek bulikat, mert egy buli lehet nagyon jó és mindenki számára emlékezetes, még úgy is, ha a költségvetése esetleg deficites, mivel ezek a bulik még mindig a zenéről és nem a piacgazdaságról szólnak. Sajnos Hollandiában már nincs meg ez a lelkesedés.

FREEE: Van valami üzeneted a magyar közönség felé?
Tijs: "Keep the beat alive!" (Tartsd életben az ütemet!") ha DJ vagy, meg kell tartanod a hitedet, a csúcsra jutás egy nagyon hosszú és kemény folyamat, de mindig van lehetőség valahol.

FREEE: Azon a ponton vagy, amikor már azt csinálhatod, amint szeretnél, akkor, amikor szeretnéd, sok időt tölthetsz a stúdióban stb. és még mindig magáért a zenéért csinálod. Mindezt összevetve azt kell, hogy mondjam, te tényleg egy nagyon szerencsés ember vagy.
Tijs: Ez igaz, de még egyáltalán nem vagyok a csúcson, mert a zenémnek mindig tovább és tovább kell fejlődnie, minden nap tanulok valami újat, a lemezlovaglást tekintve is még mindig "éhes" vagyok, még mindig a partik a legfontosabbak, csak most felgyorsult az egész. Két évvel ezelőtt a legnagyobb álmom az volt, hogy játszhassak a Tribal Gathering-en az Egyesült Királyságban, most májusban fel fogok ott lépni, azt hiszem, számomra mindent ez jelent. ha ott fölléptem, akkor mondhatom, hogy a csúcson vagyok.

(Forrás: FREEE Magazin/1998.04, riport: Dee Dee)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése