2010. április 24., szombat

Interjú Kay-D -vel (2009-05-15)

Kajdi Krisztián lassan több, mint tíz éve kattant rá az elektronikus stílusra, s kitartásának köszönhetően jutott el oda, hogy napjainkban már olyan oldalakon könyvelhet el sikereket, mint a progressivehouse.com, ahol Global Recession című dala nemrég a kilencedik helyig jutott.

Már egész korán kapcsolatba kerültél a zenével egy trombitán keresztül mesélnél errõl az időszakról?
Kb. 9 éves koromban szüleim beírattak zeneiskolába, ahol trombitálni tanultam. Mindig is zongorázni szerettem volna, csak nem kaptam zongorát, mert nem fért volna be a szobámba, így szüleim beszéltek rá a trombitára. Három évig jártam trombitálni, csak az történt, hogy az utca összes gyereke kinn tengózott délutánonként az utcán, én meg mindig cipeltem a trombitámat a zeneiskolába, így ezt a haverjaim nyomására abbahagytam, bár utólag már megbántam. Kaptam ezután egy apró gagyi szintetizátort, amit napi több órában püföltem, megpróbáltam mindent hallás után lejátszani, autodidakta módon végül is megtanultam az alapokat és elkezdtem dallamokat írni. 1992-93 környékén magával ragadott a techno-rave őrület, éveken keresztül az összes zsebpénzemet cd-kre költöttem, emellett egyre inkább égett bennem a vágy, hogy én is ilyen zenéket készítsek.

A családban nem egyedüli zenészként képviselteted magad hisz egy elismert és közismert zenész is a rokonságba tartozik, akivel régebben együtt játszottatok zenekészítés címén.
Így van, unokatestvéremmel Karányival 1996 körül kezdtünk el együtt zenélgetni, négykezes műveket írtunk zongorára, énekeltünk is rá, tele voltunk nagy tervekkel. Érdemi előrelépés hosszú ideig nem történt, aztán több évnyi próbálkozás után aztán szüleimtől kaptam egy Nord Lead 2 szintetizátort, amin megkezdődött a zenegyártás. Igazából két évig még számítógép nélkül, csak kézzel játszottam le élőben a zenéket, csak a szintetizátor nyújtotta kezdetleges programozási lehetőségeket kihasználva, és magnókazettára rögzítettem a számokat, dallamokat. Aztán lett számítógép is, Karányitól kaptam egy kezdetleges szoftvert (Cakewalk 3) akkor kezdtem el szerkeszteni a zenéket, amelyeknek végre volt valami normális felépítése is. Írtunk Karányival közös zenéket is, elutaztunk egymáshoz, és napokat töltöttünk reggeltől estig zenéléssel. Ő Pesten napi kapcsolatba került zenészekkel, folyamatosan tanulta az új trükköket, kapta a hangminta-anyagokat én meg találkozásaink során próbáltam ellesni egy s mást.

Karányival való kapcsolatod folytán több live act fellépésed is volt pár évvel ezelőtt, Süss Fel Nap, a Home club, a Pepsi Sziget Wan2 színpad, hogy telt ez az időszakod?
Ő elkezdett a zenéivel befutni, kezdték hívni fellépésekre, 2001-től 2003-ig számos helyen léptünk fel együtt live act-ekkel. Én közben egyetemre jártam Veszprémben, fellépések előtt 1-2 nappal felmentem hozzá Pestre, elpróbáltuk párszor a szettet. Ment számítógépről egy majdnem kész alap, amire általában 2-3 szintetizátorral játszottuk rá élőben a főtémát és mindenféle analóg tekergetéseket.

2001-ben beneveztél a Pepsi Sztárcsináló versenybe, milyen eredménnyel?
Elküldtem kazettán az akkori (még elég kezdetleges) zenéimet, és 14.-ként kerültem be az elődöntőbe. Behívtak Pestre egy stúdióba meghallgatásra, de csak a számítógéppel összerakott zenéimet tudtam vinni, színpadképes produkciót nem tudtam nyújtani (oda főleg az kellett volna), így aztán nem jutottam tovább.

Aztán egy hosszabb szünet következett, 2003-ban ugyanis hátat fordítottál az egésznek és 3 évig a sutba dobtad zenével kapcsolatos elképzeléseid. Mik voltak a kiváltó okok miért álltál le teljesen?
A fő ok a sikertelenség volt a saját zenék tekintetében, technikailag mindig le voltam kissé maradva, mindig tele voltam jó ötletekkel, de nem tudtam megvalósítani az elképzeléseimet a technikai háttér hiánya miatt. Meg az is sokat számított, hogy elszigeteltségben csinálgattam a zenéimet, nem konzultáltam más zenészekkel, és nem nagyon voltak pozitív visszajelzések, mert akiknek megmutattam a zenéimet, vagy nem szerették a stílust, vagy csak úgy alapból leszólták. Akkoriban több más elfoglaltság is adódott, és gőzerővel belevetettem magam az egyetemisták gondtalan bulizós életébe.

2004-ben két szabadtéri buli következett az Electronic Orgasm csapattal ami egy 4 színpados (techno, dnb, progressive, chill) elektronikus open-air fesztiválnak indult, de jelentős anyagi érvágást jelentett neked és társaidnak. Hogy végződött ez a kaland?
Egy hónappal a Gardens Of Fiction 2. fesztivál előtt ismerkedtem meg a csapattal, akik éppen finanszírozási gondokkal küszködtek. Hamar egy hullámhosszra kerültünk, én is gőzerővel belevetettem magam a munkálatokba. Ez egy minden szempontból álompartynak tervezett rendezvény volt, 18 milliós költségvetéssel, abszolút minőségi kivitelezéssel, de sajnos sok tényező szerencsétlen összjátékának köszönhetően (vele egyidőben Deep Dish buli Siófokon, hűvös idő, stb.) a vendégek száma töredéke lett a tervezettnek, és óriási anyagi bukta lett a dolog vége, amin a jóval szerényebb költségvetésű Gardens Of Fiction 3. megrendezése sem segített. A csapatra nehéz idők köszöntöttek, a tagok egy része mindent hátrahagyva felszívódott.

Mi lett a csapat azon tagjaival, akik nem vállalták az anyagi felelősséget?
Volt, aki külföldre költözött, mások egyszerűen azt az utat választották, hogy kiprovokáltak valami nagyobb vitát, amin aztán jól megsértődhettek, így legalább a saját lelkiismeretüket megnyugtathatták…

Azt hozzá kell tenni, hogy pozitív hatása is volt ennek a rendezvénynek, hisz kiderült kik az igazi barátok, és egy összekovácsolódó közösséget is kialakított körülötted, aki biztatására sikerült újrakezdened. 2006-ban fordulat következett, újból nekiálltál a zenélésnek, már korszerűbb körülmények között, milyen változásokat jelentettek ezek mind technikai mind pedig emberi téren?
Megváltozott a zeneszerzéshez való viszonyom az együtt töltött időnek köszönhetően, a csapattagok végre értékelték amit csinálok, és támogattak lelkileg. Beruháztam végre egy normális hangkártyára, új szoftvereket, és hanganyagokat szereztem, végre lett midi összeköttetés a számítógépem és a szintetizátor között (addig az se volt) és Cubase 3-mal dolgozva egyre színvonalasabb zenéket sikerült készítenem.

2007-ben jött mindannyiunk májszpésze, ahol ismét pozitív visszajelzéseket kaptál a kollégáktól.
2007 végén hoztam létre a myspace profilomat, feltöltöttem a legújabb zenéimet, és elkezdtem bejelölgetni a zenészeket, DJ-ket, kiadókat. Nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam, szinte el se hittem, hihetetlen érzés volt, ahogy a kedvenc DJ-im dicsérő kommenteket írtak az oldalamra.

Tavaly aztán elérkezett az áttörés, ugyanis megjelent első EP-d a CLS Recordsnál, és a remixfelkérések sem kerültek el. Azt is mondhatnám végre megérkezett a siker hosszú utad során. Milyen volt az EP fogadtatása és kikkel sikerült szorosabb kapcsolatot kialakítanod?
Az első EP-m, a Mysteries és a hozzá készült Ivan Nikusev remix fogadtatása csalódás volt számomra, alig fogyott belőle. Ez főleg annak köszönhető, hogy a kiadó a „nyers” verziót töltötte fel a Beatport-ra, nem lettek elvégezve rajta a mastering munkálatok, én nem értettem hozzá, a kiadó meg nem törődött vele. Ugyanez a probléma lépett fel a következő pár megjelenésemnél a Deepsessions Records-nál, a trackek hangzása nem ütötte meg a megfelelő szintet, így a siker ott is elmaradt. Azóta sok fejlődés történt e téren is, felvettem a kapcsolatot Downkillel, aki jó néhány zenémnél elvégezte a mastering-munkálatokat, de nekem is sikerült már több trackemet rendesen kimasterelnem. Akikkel jó kapcsolatba sikerült kerülnöm: D-phrag, Arion Grey, Ivan Nikusev, Downkill, Python Project, Jacco@work, Deeper Moments, Robert K, Roberto Traista, Vinnie Shuda, Deep Sepherd, Synhax, Koni, Michael & Levan.

Pár hónapja aztán egy nagyobb váltás következett be zeneszerzés terén ugyanis félre rakva az addig használt Cubase3-mat áttértél az Abletonra. Milyen változások és pozitívumok származtak a cseréből?
Az Ableton live hatalmas ugrást jelentett, összehasonlíthatatlanul könnyebb lett megvalósítanom az elképzeléseimet, annyival többet tud és egyszerűbb mint bármi amit addig használtam, amit azelőtt egy hónap alatt (se) sikerült megcsinálnom, az most akár egy nap alatt sikerül.

Cubase-t azért használsz még Kay-D?
Hát kellene igazából, mert egy rakás kész vagy majdnem kész trackem van Cubase-ben, amelyeket szeretnék befejezni, felújítani, és kiadatni, csak sosincs kedvem nekiállni, annyira nehézkes az egész, inkább mindig nekiállok valami új zenének Ableton-nal.

Végül elérkeztünk napjainkhoz, amit több kiadó is fémjelez, valamint készülõben van első önálló nagylemezed is, ami mindenképpen kiemelkedő eredménynek mondható. Milyen felvételek és hol várhatóak a jövőben tőled, és a nagylemezről is jó lenne pár szót hallani?
Az igazi siker a napokban köszöntött be, Michael & Levan kiadójánál, a Mistiquemusic-nál most jelent meg a Global Recession címû EP-m, amelynek nagyon jó lett a fogadtatása, rengeteg a pozitív visszajelzés (pl: Cattaneo, Darin Epsilon, Chloe Harris, D-phrag…), a progressivehouse.com TOP 20-as listáján eljutott a 9. helyig.
A mixeléssel csak pár hónapja ismerkedem, 3 vendég mixet hoztam össze eddig a Pure FM műsoraiba, ezeket sikerült szinte csak saját zenékből felépítenem, és ezt tervezem a jövőben is. A következõ hetekben-hónapokban több megjelenésem is várható;

- Kay-D - Harmony Inside EP 3 saját track-kel, a Carica records-nál, (május közepe)
- Python - Open Your Mind (Kay-D remix) a Green Snake recordsnál, (május 5.)

- Hypnotic Hour – Nuked (Kay-D remix) az Elektrax Progressive recordsnál (június)

- Kay-D - Without Delusion EP a LuPS recordsnál, (június)

- Vinnie Shuda - Love You (Kay-D remix) a 7SEAS recordsnál (május vége)

- Ali Inzel - Unnatural Hystory (Kay-D remix) a Deepsessions-nál (augusztus)

- Alexander Miquel - Ay Vol (Kay-D remix) a Green Snake recordsnál, (június)

- Kay-D - Lost Continent EP a Mistiquemusicnál (június elején)

- Kay-D - Elemental Nature EP a Mistiquemusicnál (augusztusban)

- LoQuai - Rich (Kay-D remix) a Mistiquemusicnál (s
zeptemberben)

Valamint ősszel lesz egy albumom is a Mistique Music -nál, a zenék nagyjából készen vannak már, csak még hátravannak a stúdió utómunkálatok. Ebből készül várhatóan egy remix album is. Elég mozgalmasan alakult az elmúlt pár hónap, és a nyár is hasonlóra várható, a saját album lesz számomra az igazán nagy lehetőség, megpróbálom minél tökéletesebbre összehozni.

MySpace: http://www.myspace.com/kaydx

(forrás: http://www.musicforever.hu)

3 megjegyzés:

  1. Attish örök hálám ezért az interjúért. Kay-D egy nagyon tehetséges producer, illene őt még jobban megbecsülnünk.

    VálaszTörlés
  2. 3 évig abbahagyta a zenélést a srác? Mélyen át tudom érezni a dolgot, óriási pacsi neki, hogy innen jött vissza.

    VálaszTörlés
  3. Krisztián szerintem a legjobb időben tért vissza, főleg most hogy a progresszív house egyre jobban hódít. A Source Of Miracles című debutalbum pedig nagyon über.

    VálaszTörlés