2010. április 22., csütörtök

Torsten Stenzel: „a legnagyobb álmom, hogy a zenével együtt öregedjek meg”

Legendák, mint Sven Vath, Torsten Fenslau, Talla 2XLC és Oliver Lieb voltak azok a meghatározó figurák, akik a Frankfurt-sound fejlődésért voltak felelősek. Ha őróluk beszélünk nem szabad megfeledkeznünk Torsten Stenzel-ről sem, aki 18 éve ontja magából a príma zenéket, és szintén frankfurti kötődésű. Kétségtelen, hogy Ő az egyik legsikeresebb német dance producerek egyike, akinek több, mint 250 trackje jelent már meg különböző kiadóknál.
Torsten öt évesen tanult meg zongorázni, és három éven át a helyi templomban orgonázott. A klasszikus zene nagyon fontos volt a számára, ám már viszonylag korán beleszeretett a techno/house zenébe. Elkezdte kiépíteni a saját studióját, s az első siker 1992-ben meg is érkezett, ez volt a Nuke. Ekkoriban kezdte meg hosszú és gyümölcsöző együttműködését Ralph Beck-kel aka Taucher-rel. 1994 és 1999 között olyan felejthetetlen darabokat jegyeztek közösen, mint a Miracle, az Infinity, az Atlantis, a Fantasy és a Child of the universe. Csak 1997-ben a Stenzel-Beck duó 53! remixet készített, őket Németország legjobb remixer duójának titulálták. Torsten 1998-ban két projektet is útjára indított, az egyiket Dj Sakin-nal a másikat testvérével Jörg-gel York néven. A legnagyobb sikerét Dj Sakin Protect your mind-jával aratta, melyből közel 700 ezer darabot adtak el, de a York-kal is hamar megtalálta a slágerlisták élére vezető utat. York-ként ügyesen vegyítették a dance ütemeket a gitárhangzással, ami a védjegyükké vált. Az első megjelenésük az Awakening volt, amely egy instrumentális klasszikus lett. 2003-ban számtalan új mix készült ehhez a darabhoz, köztük az egyik legjobb a Hiver & Hammer-féle átirat. A legnagyobb dobásuk kétségtelenül a Chris Rea klasszikus On the beach-ének átszabott változata lett. Ezzel Torsten olyan messzire jutott, hogy még az UK Top of The Pop-s műsorában is meghívták. Az ATB-vel közös Fields of love is nagy klubsikert aratott 2000-ben. Az utolsó York darabok az Iceflowers és a Mercury rising is szépen muzsikáltak.
Torsten 1999-ben hátat fordított Németországnak és Ibizára költözött, ahol továbbfolytatta a producerkedést. Mindig is imádta a house zenét, így 2002-ben egy saját house label-t indított útjára Chica Discos néven. Emellett olyan előadókkal dolgozott együtt, mint Tina Turner, az All Saints, Vanessa Mae, Moby, Faithless, ATB, Enigma és Westbam. A legutóbb Tarja Turunen-nel közösen készítettek albumot My Winterstorm címmel, ami platinalemez státuszt ért el több országban is. 2007 novemberében Európának is hátat fordított és az egzotikus Antigua szigetére tette át székhelyét. Az I:Vibes itt is megtalálta őt, s egy jóízűt beszélgetett a sokoldalú producerrel.

— Német vagy, de lassan már 10 éve külföldön élsz. Miért keltél útra?
— Már 1998-ban eldöntöttem, hogy elköltözöm. Van egy német mondás: addig menj, amíg minden jó. 1998-ban a frankfurti klubélet nagyszerű volt, de azt éreztem, hogy változásra van szükségem. Néhány évvel korábban amikor Dj Taucherrel Ibizán jártam, és az Amnesia-ban játszottam le voltam nyűgözve ettől a picike szigettől. Az a csomó őrült partiarc, az egész pozitiv energia és a szabdság különleges érzése keveredett itt. Imádtam. Eldöntöttem, amikor elég pénzem lesz rá ideköltözöm. 1998-ban a Braveheart jól szerepelt a slágerlistákon, ami jól jött a megtakarított pénzemhez. Nem fektettem azt egy új mixpultba, inkább vettem egy házat és kiköltöztem.

— 1999 és 2007 között Ibizán éltél, 2007 novemberében már Antigua-t tekintheted az otthonodnak. Miért költöztél erre a Karib-tengeri szigetre?
— Ibiza rengeteget változott az elmúlt években, és valljuk be nem igazán örültem ennek. Túl sokat építkeztek, az árak is az egekbe szöktek. Amikor Antigua-n nyaraltam és a parton ülve néztem a türkiz színű vizet azt mondtam: wow, itt akarok élni! Az a jó az egészben, hogy amikor egyszer elköltözöl, könnyebben teszed meg a következő alkalommal. Úgy érzem magam mint egy világpolgár, mindenhol otthon vagyok. Az internet a kreatív emberek számára olyan széles lehetőséget biztosít, hogy akár az Északi-sarkon is nyugodtan dolgozhatnak.

— Jól emlékszem Antigua-ra egy 80-as évekbeli Duran Duran videó kapcsán. Mennyiben más ez a hely, mint Ibiza? Tud-e ez az egzotikus sziget más jelelgű inspirációt adni a zenédhez, mint Ibiza adott?
— Antigua egy csodálatos hely, barátságos emberekkel. Az alapfelfogás sokkal pozitívabb itt, az európai emberek nagyon feszültek, mérgesek. Miért ennyire agressziv mindenki? Az emberek ordibálnak egymással, senki snincs semmire ideje. Amikor megérkeztem ide a repülőtérre egy másodperc alatt érztem a változást. Antigua sem tökéletes hely: az utcák piszkosak, sok dolog nem működik, de az emberek mosolyognak, még akkor is, ha szegények. Szeretem ezt a filinget, mivel pozitiv gondolkodású embernek vallom magam. Ez nagyban befolyásolja a zenét is.

—1999-ig bezárólag több mint 200 techno/trance produkció köthető a nevedhez. Amikor Ibizára költöztél sokkal ez érződött a zenéiden is. Tíz év után újra elköltöztél, most Antigua-ra. Ez azt jelenti, hogy egy teljesen új hangzást fogsz kreálni? Elmész a filmzenék irányába?
— Igen, inkább a filmzenék irányába mozdultam el. Még mindig szeretek dance számokat csinálni, de szükségem volt rá, hogy új dolgokat csinálhassak és ezt a klasszikus komolyzene jelentette. Az inspirált, hogy nagyzenekarokkal dolgozhassak együtt és ezt kombinálhassam az elektronikus hangzással. Nem hiszitek el, hogy a trance mennyire közel van a klasszikus zenéhez. Egyébként az első filmem készítem éppen, amit a washingtoni Karib Filmfesztiválon mutatnak majd be.

— Fontos szerepet játszottál a frankfurti hangzás fejlődésében. Melletted olyan ikonok, mint Sven Vath, Torsten Fenslau, Dj Dag, Marc Spoon, Oliver Lieb, Talla, Jam El Mar, Tom Wax, Pascal F.E.O.S. voltak felelősek ezért a sound-ért. Hogyan ismerkedtél össze velük, milyen élményeket őrzöl velük kapcsolatban?
— Kedvelem mindannyiukat és mindegyikőjük sokat tett a zene fejlődéséért. Torsten Fenslau-t számtalanszor meglátogattam a darmstadti studiójában. Sokat dolgoztam együtt Tallával és a label-ével. Dj Dag-gal jópár közös számot írtunk Ibizán, remixeltem Marc Spoon-nak és Jam El Mar-nak, Oliver Lieb-bel közösen ott volt a Paragliders project a Superstition égisze alatt. Tom Wax is egy rendes fazon, még a hard house-os időszakában találkoztam vele, amikor A&R menedzserként is tevékenykedett. Pascal F.E.O.S-t évek óta nem láttam, Sven Vath pedig még mindig őrülten adja elő magát.

— Taucher-rel együtt mi inspirált, amikor az Infinity-t, az Atlantis-t vagy éppen a Miracle-t készítettétek?
— Ennek már 12 éve. Csak azt csináltam, amit szerettem. Egy csomó harmóniát használtam, amit a klasszikus zenében tanultam. Taucher igazán jó segítség volt, mindig dallamokat fütyülgetett, amit én meg lejátszottam. Jó kis csapat voltunk. Szeretem változtatni a hagzást és nem használni mindig ugyanazt a beállítást, ezért fordulhatott elő, hogy mi használtunk először például tiszta „saw” hangzást az Ayla remixben, ami nagy klubslágerré tette az említett darabot.

— Senki sem feledi Dj Sakin Protect your mind-ját, ami 98-99 környékén az egyik leghíresebb dance szám volt. Ma amikor leülsz ésmeghallgatod ezt a zenét, milyen emlékképek tűnnek elő?
— Emlékszem a klubokban ácsorogva figyeltem a közönség reakcióját, amikor a dj játszotta a számot. Csupa pozitív visszajelzés érkezett, mindenki sikítozott. Kb. egy éven át pörgött a klubokban, mire az eladási listákra is betört. Néhány zenének több időre van szüksége erre, s így volt ez a Braveheart esetében is.

— Testvéreddel Jörg-gel, mint York számtalan egyedi zenét hoztatok össze. Hogyan nézett ki a studiómunka vele? Te voltál az ütemekért felelős, ő pedig a gitárral játszott valamit?
— Mindig másképp írtuk meg a zenéinket. Jörg-gel egy csomót játszogattunk a harmóniákkal egészen addig amíg elő nem állt egy megnyerő dallammal. Ez történt kb az Awakening-nál is. Ő játszott a gitáron én meg alátoltam az akkordokat.

— Tervezel e még York-ként számot írni?
— Igen tervezek egy új albumot és egy új single-t jövőre (2009). Megmaradunk a hangzásunknál. Az új albumunkkal szeretnénk visszatérni a gyökerekhez, és még inkább arra hajtunk, hogy a számok könnyebben játszhatóak legyenek a klubokban.

— A kezdettől fogva számos masszív remixet készítettél. Mi a legfontosabb a számodra egy remix elkészítésekor? Remixerként miben látod a sikeredet?
— Imádok remixelni, szeretem megváltoztatni a dolgokat, nem félek az eredetihez a saját ötleteimet hozzá adni. Azt hiszem ez teszi őket igazán sikeressé...

— A Sosa The wave-jéhez készült remixed az egyik kedvencem. Emlékszem amikor 97-ben megvásároltam a single-t rongyosra hallgattam. Ezt a remixet nehéz volt összehozni?
— A Sosa - The wave-jéhez egy nagyon külünleges remixet készítettünk, amely egy elképesztő kiállásban csúcsosodik ki. Több, mint két perces breakdown után, amikor bejön az ütem attól megőrülnek az emberek. Amikor megcsináltuk a remixet pont ezt képzeltük el.

— Miképp született meg a Mandala Bros ötlete?
— Dj Shog egy mandala játékot ajándékozott a kislányomnak a születésnapján. Ez egy olyan játék, amikor egy mintán keresztül kell rajzolnod. Tetszett a név, így ezt választottuk.

— A Sleepwalking gyönyörű atmoszférával rendelkezik és a férfivokál különleges ízt ad neki. Melyik volt a munka legnehezebb része, hogy a végeredmény olyan legyen, amilyet szeretnétek?
— A Sleepwalking igen hosszú utat járt be, mire elkészült. A vokált két évvel korábban rögzitettem és ott porosodott a winchesteremen. Nem tudtam hozzápasszintani a megfelelő háttérzenét. amivel kész voltam azt megmutattam Shog-nak, tetszett neki. Ezt követően három nap alatt a track-hez igazítottuk a vokált. Ez a zene már régóta nagy kedvencem.

— Milyen megjelenéseket várhatunk tőled 2008-ban?
— Hamarosan az új Tarja Turunen albumon kezdünk el dolgozni. Rágyúrunk egy jazzy fűszerezésű lounge albumra is a feleségemmel Asheni-vel, ez lesz a Butterfly Survival Kit, ami júliusban lát majd napvilágot. Emellett számos zenét készítettem ismert előadóknak. Hamarosan befejezek egy új trance albumot Ibiza Nation címmel, melyen Rhianna Kenny, a Faithless volt énekese vokálozik.

— A kedvenc zenéid közé tartozik Kid Paul 1993-as klasszikusa a Cafe del mar. Emlékszel, hogy mikor és hol hallottad először ezt a zenét? Mi teszi időtlenné ezt a darabot?
— Egy kicsi frankfurti klubban hallottam először, és azt mondtam: te jó ég!. A dallam kibontása és az akkordok fejlődése teszi tökéletessé. Ez egy igazi klasszikus.

— A paradicsomban érezheted ott magad Antigua szigetén. Milyen beteljesületlen vágyaid vannak még?
— Utazás szempontjából szeretném körbehajózni a Karib-szigeteket és szeretnék egy rövid időre Bali-n lehorgonyozni. A legnagyobb álmom, hogy a zenével együtt öregedjek meg.

2 megjegyzés:

  1. Odavernek rendesen ezek az interjúk.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon örvendezek ezeknek az interjúknak. Sok hasznos dolgot tudhatunk meg a producerekkel kapcsolatosan.:)

    VálaszTörlés