2010. április 22., csütörtök

BTC3 - 2006. május 26. - Above & Beyond (Tri-State Album Release)

Az Above & Beyond elnevezés egy olyan rendkívül tehetséges formációt takar, amit a tánczenei világban manapság az egyik legizgalmasabbnak tartanak. Korszakalkotó munkáik - melyek leginkább saját kiadójuknál, az Anjunabeats-nél jelennek meg - a világ minden vezető dj-nek szettjében megtalálhatók. Sőt, a trance zenék írásával foglalkozó, új generációs művészek is kiindulási pontként tekintenek az Above & Beyond darabokra. A Jono Grant, Tony McGuinness és Paavo Siljamäki alkotta formáció számos más néven is jelentet meg kitűnő trance felvételeket. Köztük van az Aalto, a Free State, a Nitromethane, Oceanlab, P.O.S és a Tranquility Base is.
Ugyanolyan otthonosan érzik magukat a dj-pultban, mint a stúdióban. Dj-ként olyan helyeken hallhatta a közönség táncparkettrengető mixeiket, mint a Godskitchen, a Gatecrasher és a Cream. A fiúk éppen most gyűjtötték be BBC Radio 1 méltán elismert Essential Mix of The Year díját. Az adást jegyző Pete Tong egyenesen az Egyesült Királyság új trance szupersztárjaivá kiáltotta ki őket. Az Above & Beyond-ot 3 kategóriában is jelölték az idei Miami Winter Music Awards-ra, benne a legjobb dance csapat kategóriájával, olyan neves előadók mellett, mint a Chemical Brothers, a Scissor Sisters és a Basement Jaxx. Az Above & Beyond szerzeményeket olyan Dj-k tartják táskájukban, mint Paul van Dyk, Oakenfold vagy éppen Tiesto. Nem beszélve arról, hogy rendszeresen játsza felvételeiket a BBC Radio 1-on Pete Tong és Judge Jules. Mindeközben olyan művészeknek készítettek már remixeket, mint Madonna, Dido, Britney és a Delerium. Számos mix-cd jelentettek már meg. Köztük a kitűnő Anjunabeats sorozattal, ami a saját kiadójuknál megjelent legnagyszerűbb darabokat gyűjti egy csokorba. De ez még mind semmi ahhoz képest, hogy 2006. tavaszán itt van első szerzői albumuk a Tri-State. A lemezen közreműködő művészek között megtaláljuk Zoe Johnston-t, Richard Bedford-t és Andy Moor-t.

Készül az első Oceanlab album!
a TranceTream.FM ezúttal az angol Above and Beyond nevű formációt kapta mikrofonvégre

A Budapest Trance Central partysorozat vendége Markus Schulz és Ronski Speed után májusban az Above and Beyond volt. A TranceTream.FM a formáció két tagját, Tony McGuinness-t és Paavo Siljamäki-t kérdezte a közeljövő terveiről. Riportunkból kiderül, hogy a srácok szerint van-e helye a laptopoknak a dj-pultban és beszéltek arról is, hogy hogyan segíti az internet a különböző zenei műfajok elterjedését.


TranceTream.FM: Első előadói lemezetek már a boltokban van. Milyen visszajelzéseket kaptatok?

TONY: A visszajelzések nagyrésze fantasztikus. Különlegesek, ami számunkra meglepetés. Igazán boldogok vagyunk. Azért is, mert valami különlegeset, a szokásostól eltérőt szerettünk volna csinálni. Egy olyan lemezt, amit inkább akkor hallgatsz meg, amikor hazaérsz egy buliból. Nincs szó tehát klubzenékről, még ha esetleg az emberek ezt is várták volna. De összességében a reakciók igazán pozitívak voltak és ennek nagyon örülünk. Te mit mondanál?

PAAVO: Azt, hogy nagyon rázósnak éreztem azt mondani a hosszú munka után: ez az a pont, ahol befejeztük, hogy az album kész van. Az ilyesmi ugyanis inkább olyan, mint egy soha véget nem érő történet. De hát döntenünk kellet: most már végeztünk, megjelentetjük. Rögtön utána nekem Japánba kellett repülnöm, úgyhogy az internetet nézegettem folyamatosan és nagyon elégedett voltam. Kifejezetten tetszett az embereknek.


TranceTream.FM: Klubzenét emlegettél. Az album egy kicsit különbözik attól, mint amit a rádióműsorokban megszokhattunk, a Trance Around The World-re gondolok. Mit jelent ez? Miért van így?

TONY: Azt hiszem, ahogy mondtam, ez egy olyan felvétel, amit inkább a klubból hazaérve vagy az autóban hallgatsz meg vagy bármilyen más módon, ahogy egy művész lemezét meghallgatod. Legyen az a Depeche Mode vagy a Coldplay. Ez nem mixalbum. A dalokról szól, a hangulatról, a zenehallgatás élményéről. Az általunk készített rádióműsor vagy a klubbokban hallható mixeink kifejezetten a klubzenékről szólnak az elejétől a végéig. Ez egy kicsit különbözik ettől.

PAAVO: Egy rakás házibuliban hallottam már. Kifejezetten érdekes látni olyan embereket, akiknek annak ellenére tetszik, hogy nincsenek oda a tánczenékért. Tehát sikerül vele átlépni bizonyos határokat. Nem azért készült, hogy klubbokban játszák. Egyszerűen azoknak szól, akik úgy általában szeretik a zenét.


TranceTream.FM: Van egy rakás különböző név, amit a különböző zenéitek megjelentetéséhez használtok. Mire szolgál ez?

PAAVO: A legfőbb számunkra az Above and Beyond. Az Oceanlab is mi vagyunk, Justine Suissa-val kiegészítve. Aztán ott van a Nitromethane, amit Tony csinál, néha testvérével közösen. Előfordul, hogy én magam egyedül dolgozom, ez a P.O.S., ha pedig Super8-tel közösen, akkor mint Aalto jelenünk meg. Ez mind azért van, hogy egy kicsit megkülönböztessen minket, ha másokkal dolgozunk együtt. De összességében mi vagyunk az Above and Beyond, és vannak Above and Beyond fedőneveink.


TranceTream.FM: Ez egyben azt is jelenti, hogy ezeken a neveken dolgoztok, ha egyedül alkottok valamit, ha pedig közösen készítetek egy felvételt, akkor az az Above and Beyond?

TONY: Korábban több figyelmet fordítottunk a fedőnevekre. Az elmúlt két évben azonban jóformán csak az Above and Beyond-dal foglalkoztunk. Most éppen egy Oceanlab album elkészítésehez szeretnénk hozzáfogni, néhány felvételt már rögzítettünk is ehhez. Néha azonban olyan dolgokkal hozakodunk elő, amik nem igazán passzolnak ezekhez. Ezt jelentetjük meg Tranquility Base néven. A szóló projektekkel meg akkor foglalkozunk, amikor van rá időnk. Bár történetesen nekem semmire sincs időm már 5 éve, ez lenne a Nithromethane (nevet). Például ha Paavo hazautazik Finnországba és Super8-tel közösen múlatja idejét, annak következménye, hogy megjelenik egy Aalto felvétel. De igazból ez nem tartozik szorosan a stratégiánkhoz. A lényeg az Above and Beyond. Egy különálló dolog az Oceanlab Justine-nel, a Tranquility Base pedig arra szolgál, ha valami olyat alkotunk, amit máshová nem lehet beilleszteni.


TranceTream.FM: Mit tudtok a magyar trance életről? Ismertek zeneszerzőket vagy tudjátok-e, hogy milyen a partyélet errefelé?

PAAVO: Történetesen nagyon szerencsések vagyunk, hogy összehozott minket a sors egy fiatal sráccal, Sunny Lax-szel Hollandiából. Az általa készített felvétel a Puma, ezt kiadónk, az Anjunabeats jelenteti meg. (TONY: Most Hollandiáról vagy Magyarországról van szó?) Állandóan Hollandiát mondok. Bocs, ő természetesen magyar! Rengeteg jó dolgot olvastam már róla. Shane54-t is ismerjük, aki a Far From In Love c. számunkhoz készített egyszer egy remixet még évekkel ezelőtt. Régóta volt már szó róla, hogy itt találkozzunk vele. És hát végül most itt vagyunk, Magyarországon!

TONY: Soliquid is itt van - remélem így kell mondani a nevét. Leszerződtünk vele egy felvételre, a The Inversed Puma-ra. Erről egyébként még most sem tudjuk, hogy van-e köze Sunny Lax Puma-jához. Nem vagyok benne biztos (PAAVO: Szerintem van benne néhány sample, egészen biztos vagyok benne!) Amúgy ő is játszik ma este velünk. Nagyon várom az élő játékot, ami előttünk lesz. Hozzá kell tennem még valamit. Állandóan meglepetést okoz, ha egy helyen, ahol fellépünk odajön hozzám valaki a művészeink közül - legyen az Magyarországon vagy San Diego-ban - és azt mondja: "Szia, én vagyok Soliquid vagy akárki más". Én meg: ó, te innen származol? Ez néha tényleg nehéz dolog. A felvételeket általában egy internetes hivatkozás formájában vagy estleg egy postán feladott cd-n kapjuk meg. Egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy az illető honnan származik. Ez tényleg egy nemzetközi világ. A honlapunk, a fórumunk is igazán nemzetközi. Nem igazán tartod számon, hogy ki honnan jön. A múlt héten San Diego-ban voltam és odajött hozzám az egyik művészünk, és hát mit mondhattam volna: "nem is tudtam, hogy San Diego-ban élsz!" Igazából a zeneszerzők nemzetisége egyáltalán nem olyan fontos, mint ahogyan az az ő hazájukból estleg annak tűnhet.


TranceTream.FM: Így viszont lehet, hogy már tudom is a választ a következő kérdésre. Ahogy rádióműsorotok címe mondja (Trance Around The World), stílusotokkal most tényleg körbejárjátok a világot. Van különbség az egyes országok partyzói, partyélete, illetve az elektronikus zenei életben az egyes helyek között vagy ez ugyanúgy működik az egész világon?

PAAVO: Engem tényleg meglep, ahogy az internetnek köszönhetően a zene terjed. Egészen hasonlóvá válik, annak ellenére, hogy az emberek különböznek. Nemrég Brazíliában jártunk. Bizony ott más volt a hangulat a klubban. Energikusabb, majdhogynem agresszív és barátságos egyszerre - ha egyáltalán el tudod képzelni e két fogalmat egy mondaton belül. Viszont hiába különbözőek az emberek, a zene összekapcsolja őket. A zene ugyanaz, a partik viszont egy kicsit különbözhetnek.

TONY: Szerintem más-más helyeken határozottan más a hangulat is. De azt nem mondanám, hogy egyik vagy másik jobb lenne. Ez csak arról szól, hogy a különböző emberek reakciói is különböznek, másként fejezik ki az érzéseiket. A japánok egészen másként szórakoznak, mint az oroszok vagy éppen az angolok. De azt hozzáteszem: minél többet utazom, annál kisebbnek tűnik a világ. És itt visszatértünk ahhoz, hogy ezek nemzetközi művészek, nemzetközi kiadók, nemzetközi márkák, nemzetközi zenei élet. Abból következően, hogy az internet különböző országokból származó emberek kisebb csoportjait is képes összekötni, ez az egész egy sokkal nagyobb dolgot eredményez. Úgy vélem, hogy a zene nemzetközi jellege egyre fontosabb lesz, mivel a legtöbb zenei stílus, az egyes speciális műfajok egyre inkább elkülöníthetővé válnak. Ha nem lenne az internet, akkor még száz-száz ember sem lenne ebből vagy abból az országból. Így viszont összeadva ez az egész már valami olyat eredményez, ami jelent valamit. Egy rakás híres művész, akiket ismerünk, sehol sem tartanának.


TranceTream.FM: Egy előadói album elkészítése egy művész életében mérföldkőnek számít. Az Above and Beyond számára mi lesz a következő lépés?

PAAVO: A következő nagy dobás a mi Oceanlab lemezünk lesz, amiről még mindig nem tudjuk mikor fog megjelenni. Még csak most kezdtük el, úgyhogy hosszú ideig fog tartani. De biztos, hogy ez lesz a következő nagy dolog.

TONY: Négy Oceanlab single már elkészült másik két felvételt pedig már rögzítettünk. Eddig úgy éreztem - annak ellenére, hogy sokat játszottuk az Oceanlab felvételeket az elmúlt években -, hogy soha sem koncentráltunk igazán erre. Az elmúlt két évben csak az Above and Beyond-dal foglalkoztunk. Úgyhogy azt gondolom, hogy éppen itt az ideje, hogy az Oceanlab legyen a célkeresztben. Aztán pedig jöhet az újabb Above and Beyond album. De dj-ként továbbra is Above and Beyond-ként lépünk fel. Az Oceanlab egy olyan projekt, ahol inkább producerek vagyunk, mint művészek. Ebben sokkal inkább Justine a művész. Az Oceanlab-hangzást az ő hangja és személyisége fémjelzi. Mi a hátsó sorokban foglalunk helyet.

PAAVO: Mi vagyunk az Above and Beyond, az Ocenlab pedig egy olyan dolog, amit az Above and Beyond csinál.


TranceTream.FM: A zeneszerzés mellett dj-ként is dolgoztok. Manapság a dj-zés egyre inkább jelent valami olyan dolgot, amit számítógépekkel csinálnak. Ezzel szemben ott áll a mixelés élőben. Ti melyik oldalon álltok?

TONY: Én kifejezetten ellene vagyok ennek az egész laptop dolgonak. Egy újságíró például azt kérdezte Paul van Dyk-tól: "ha nem játszol többé lemezekkel, minthogy számítógéppel dolgozol, akkor ez azt is jelenti, hogy te többé nem vagy dj? Erre ő történetesen felállt és elsétált. Szerintem viszont ez egy elvont, de valójában nagyon jó kérdés. Laptopon játszani nagyon élvezetes annak, aki csinálja, de én nem vagyok annyira biztos benne, hogy ez a produkció mások számára is annyira élvezetes lenne. Én így érzem. Nem igazán szeretem, ezért bakelit és cd lemezeket játszom. Mivel a bakeliteket nem tudom állandóan cipelni, ezért inkább persze az utóbbit használom és ezzel elégedett is vagyok.

PAAVO: Engem korábban nagyon érdekelt abból a szempontból, hogy hogyan lehet élőben zenét előállítani a klubban. Voltak is ilyen kísérleteim. Azonban inkább Tony-val értek egyet abban, hogy zenéinket a stúdióban kell tökéletesíteni, ahol jól lehet együtt ötletelni és megvalósítható ugyanaz az élőnek ható dolog, amit persze rögzíteni is lehet. Aztán felírhatod egy cd-re, a cd-t elviheted magaddal a klubba, rajta a zenékből készített saját verzóiddal, amiket persze le is játszhatsz a közönségnek. Ahogy mondani szokták: a gépeket hagyd otthon és bulizz!


TranceTream.FM: Van egy másik hasonló dolog a bakelit lemezekkel és a cd-kkel. Ezzel mi a helyzet?

TONY: Lehetetlen annyi felvételt bakeliten magaddal vinni, mint cd-n. Komoly hátfájással nézhetnél szembe. A múlt héten Calgaryban voltunk. Volt ott egy srác az első sorban és egy bakelitet lobogtatott, rajta a No One On Earth-el. Folyamatosan mondogatta: kérlek, játszátok le, játszátok le! Erre én: micsoda fantasztikus lehetőség! Mostantól ezt nem kell magammal vinnem! Úgyhogy kivettem a kezéből, kihúztam a borítóból, felraktam a lemezjátszóra és bekevertem. Nagyszerű volt, nem kell bakelitet cipelnem! Sokkal élvezetesebb hagyományos lemezekkel játszani, de túl nehezek, ez a probléma velük.

PAAVO: A bakelitekről szólva. Saját verziót készíthetsz egy számhoz - mint ahogyan azt most éppen mi tesszük a Tri-State album felvételeivel -, benne új ütemekkel, elemekkel. Olyan zenéket játszhatsz a klubban, ami senki másnak nincs meg. Szóval ha ezt megteheted, akkor ki az, aki csak bakelitet akarna játszani? Éppen fent voltam a szobámban egyedül, megírtam néhány új cd-t és egyszerűen csak azt a nevet adtam nekik "Le Meridien's" (ebben a szállodában szállt meg az Above and Beyond két tagja Magyarországon - a szerk.). Mindez sokkal szélesebb teret enged a kreativitásodnak.

TONY: Ez sokkal inkább hasonlít egy médiához. Manapság már mindenki digitális úton szerzi be a felvételeket. Az emberek sokkal inkább rá vannak pörögve a zenékre. Heteket kellene várnunk egy darab bakelitre, hogy valamit a klubban még ugyanazon héten le tudjunk játszani, ami elhangzott az aktuális Trance Around The World-ben. Ezen már túlhaladt az idő, egyszerűen így kell lennie. Szerintem itt található meg a megfelelő egyensúly ebben a kifejezetten számítógép-központú világban. A cd egy valódi média. Csinálhatod hagyományos lemezzel is, csak nem célszerű.


TranceTream.FM: Az Above and Beyond egy trió, de mégis mindig csak ketten léptek fel. Hogyan választjátok ki, hogyan döntitek el, hogy ki áll a pultba?

PAAVO: Tudod, nekem éppen most született gyerekem, úgyhogy Ázsiában a fiúk játszottak, aztán Jono alig aludt valamit, úgyhogy én most itt vagyok Magyarországon. Aztán persze, ha valaki el akar jutni valahova, akkor ő megy, de van, hogy feldobunk egy érmét.

TONY: Próbáljuk váltogatni. Például Paavo és én voltunk most Amerikában, úgyhogy legközelebb biztosan Jono megy. Ahogy én szoktam mondani: három az osztagban, kettő a csapatban. Egy csomó érv szól amellett, hogy ketten lépjenek fel. Egymásnak adhatják a pultot, van egy kis időd közben gondolkozni, hogy melyik lemezt választod következőnek. Könnyebben tartod a kapcsolatot a közönséggel, tudsz közben inni vagy bármi mást csinálni, amit szeretnél. Ha hárman lennénk, akkor viszont már túl sokat kellene várni a másikra, túl sok lenne a pihenőidő. A kettő a legjobb. Sokkal élvezetesebb ketten játszani, mint egyedül. Kis meglepetések sorozata, hogy melyik lesz a következő lemez. Ugyan elég hasonló az ízlésünk, de természetesen van abban egy kis különbség, hogy ki melyik zenét választja következőnek. Amiből aztán pedig van bőven! Közel 600 felvétel van most a táskámban. Sok minden eszedbe jut, hogy mit játszanál. Ha valaki mással együtt dolgozol, akkor mindig ott vannak a kis meglepetések és ez élvezetesebb szerintem.


TranceTream.FM: Mire számíthatunk ma este Magyarországon? Mivel készültetek?

PAAVO: Igazán nagyon friss, új demókra számíthattok, clubmixekre, amik a Tri-State album felvételeihez készültek. Ezek azok, amiket most írtam fel cd-re, úgyhogy letesztelünk néhány olyan dolgot, amit azelőtt soha senki nem hallott még.

TONY: És persze - hogy őszinte legyek - mindig a közönségnek játszunk. Bármit, amiről úgy tűnik, hogy a közönség szívesen fogad. Van egy rakás saját felvételünk, amikről kifejezetten tudjuk, hogy az emberek hallani szeretnék. A djzés megváltozott az elmúlt néhány évben. A vezető djk között sokkal több a producer. Az emberek azért mennek el ezekre a bulikra, hogy hallják őket. Ha elmegyek megnézni Paul van Dyk-ot, de ő nem játsza a For An Angelt, akkor rendkívül szomorú leszek. Ha viszont felteszi, akkor az nagyszerű lehet. Együtt lenni Paul van Dyk-kal, amikor ő a For An Angelt játsza. Az emberek ugyanígy éreznek a mi felvételeinkkel kapcsolatosan is. Ismered a Far From In Love-ot vagy az Alone Tonight-ot, az Oceanlab Satellite-ját. Az emberek megindulnak, ha ezeket játszuk a klubban. Hallani, hogy az egész terem végigénekli valamelyik számunkat, talán ez a legnagyszerűbb érzés, amiben valaha is részem volt.

Kapcsolódó Linkek:
Video interjú angolul / English video interview (177 Mbyte - 16 perc / minutes)
Party video: Above & Beyond in Budapest (633 MB - 56 perc / min.)
Party video: Soliquid (Special Live Appearance) vs Inpieces (354 MB - 32 perc / min.)
Biográfia / Biography
Flyer

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...