2010. április 19., hétfő

Kay-D csodaalbuma megmutatja a prog house igazi erejét

Mindig külön öröm számomra, ha magyar producerek külföldi sikereiről írhatok (de még jobban örülök, ha a külföldi sikereket itthon is kellőképp értékelik). Ez a helyzet Kay-D Source of Miracle című albumával, amit a közelmúltban a Mistique Music adott ki. A Mistique Music-t egyébként egy grúz származású testvérpár, nevesen Michael és Levan Dunamalyan alapította még 2008 novemberében. A labelnél olyan producerek adtak ki már lemezt (a teljesség igénye nélkül), mint Retroid, Human8, Aeron Aether, LoQuai, Faskil, Bobby Deep, Domased Electronica, Stiven Rivic, Abdomen Burst, Embliss, East Cafe, The Stain, Alex Rize, Python, Arthur Deep és még sokan mások.A neveket látva különösen nagy fegyvertény, hogy a progressive house legnagyobb fellegvárának számító Mistique karolta fel Krisztián első szerzői albumát. No, de nézzük, ki is Kay-D, ki bújik meg eme név mögött.
Kajdi Krisztian 1978-ban látta meg a napvilágot Ajkán.A zene iránti érdeklődése a 80-as évek végén kezdődött, három éven át konzervatóriumba, ahol is a trombita lett a hangszere. A kora '90-es években figyelme a német rave, acid house, hardcore techno és később a trance felé irányult. Krisztián 16 évesen vágott bele a zeneírás művészetébe, tehetségét a "Pepsi Star Maker" fantázianevű versenyen is bizonyította, ahol egészen az elődöntőig jutott. ezek után, mivel a családjában nem ő volt az egyetlen EDM-fan, közös munkába kezdett az unokatestvérével, Karányi Danival. A kollaborálás számos közös darabot eredményezett közösen léptek fel live act-ként több neves klubban is, mint például a budapesti Home és Cream, valamint Kelet-Európa legnagyobb szabadtéri zenés fesztiválján a Szigeten is villantottak valamit a magyar virtusból. 2003-tól abbahagyta egy időre a producerkedést, s csak a tanulmányaira koncentrált.2004 nyarán csatlakozott az Electric Orgasm elnevezésű elektronikus zenei csoporthoz, akik felkérték őt, hogy írjanak zenét közösen. A karrierjénben a 2007-es esztendő hozta meg az igazi áttörést, amikor legújabb zeneszerkesztő programot beszerezve otthonában ismét nekilátott a zeneírásnak.Számos stílus inspirálta munka közben, így a progressive house, a break, a tech-house, a tribal, a deep house és az electro. Az első EP-je a CLS Music égisze alatt jelent meg 2008 márciusában, amit még néhány saját zene és remix követett. Az elmúlt években Krisztián zene iránti szenvedélye mit sem változott, és alkotásaival manapság már a reneszánszát élő progressive house szcénát erősíti.
Ennek tökéletes iskolapéldáját hozza az albumán is. A nyitó Levitation nem sokat cicózik, egyből odahúz, s egy iszonyat pörgős alappal nyit. Egy keleties fuvallat is érkezik ,amely engem összhatásában Moshic-ék munkáira emlékeztet. A Fruitful love már komótosabb szerzemény, igazi intelligens house, amelyben egy effektelt elektromos gitárszóló adja a dal gerincét. Az Everyday miracles tribal elemeivel előre vetíti, hogy egy főidős darabbal lesz dolgunk, és igen. Szépen megidéződik a prog éra első fénykora, új köntösbe bújtatva. Egy furcsa szájharmónikára emlékeztető hangszer is beúszik, ami tovább fokozza az audiotökélyt. A Sunday night szerintem az album legjobb dala, már előszeretettel pörgettem a Float Away-ben. Rövid felvezetése nem igazán kedvez a hosszú mixelést preferáló dj-knél, de ha jó helyre illesztjük be irtózatosan nagyot szól dallamos-subgyilkos sound-jával. A Forbidden zone is nagyjából ezen a vonalon mozog, csak éppen egy szaxofon betét fokozza tovább az eufória érzést. A Hypnotized nevében hordozza a hangzását, ráadásul egy szépséges női vokál is csatlakozik, amely új spektrumokat nyit meg előttünk.A Reaching the surface is egy szép, dark-ba oltott vokális szerzemény, csakis a legjobb jelzőkkel tudom illetni. A Purple water hoz egy kis változatosságot, hiszen egy break alapokon nyugvó szerzeményről van szó, amely a Hybrid által naggyá tett break trance hangzást frissíti fel egy kicsit, kevesebbé figurás ritmusképlettel, de lényegesen összetettebb dallammal. Nem lehet panaszunk a felhozatalra, hiszen a Clear source újfent Krisztián zeneírói kreativitását dícséri. Egy combos 3 perces felvezetés után (amelyben az egzotikum és az egyházi kórusfoszlányok szépen megférnek egymás mellett) beindul a zakatolás, gyönyörű, nincs rá más szavam. A Destination sem gyengébb megnyilatkozás, itt ismét a szaxofon kerül elő, s ha már itt van ez viszi el a hátán a produkciót a dreamy pad-ok mellett. A záró Beautiful stranger sem okoz csalódást, vokál és dallam, pad és synth ölelkezik egymással harmóniában.
Összességében az év eddigi legjobb albumával gazdagodhatunk, ha beszerezzük Kay-D lemezét, amely megmutatja mekkora potenciál rejlik még mindig az egyszer már leírt progressive house-ban. 10/10, perfect job!

Kay D - Source Of Miracles

Label: Mistique Music
Katalógus szám: MIST 031
Megjelent: 2010 március
Stílus: Progressive house
Producer: Kajdi Krisztián

Tracklist:
1. Levitation (8:37)
2. Fruitful Love (9:37)
3. Everyday Miracles (7:28)
4. Sunday Night (8:18)
5. Forbidden Zone (6:46)
6. Hypnotized (Deep vocal mix) (9:39)
7. Reaching the Surface (7:33)
8. Purple Water (8:34)
9. Clear Source (8:55)
10. Destination (7:51)
11. Beautiful Stranger (7:48)

Preview and buy

3 megjegyzés:

  1. Komoly album, kedvem is lett összedobni valami prog/deep mixet az idei legjobb magyar zenékből.

    VálaszTörlés
  2. Bizony komoly, és sokan nem is tudják, hogy Kay-D-re duplán büszkék lehetünk, hisz magyar előadóról van szó. És ő még csak egy, ugyanis a prog house szcéna teli van ungarische talent-ekkel. Csak szét kell nézni!

    VálaszTörlés
  3. Idáig az év szerzői albuma!
    Elgondolkodtató, változatos, dallamos, egyszóval minden benne van ami miatt bármikor szívesen meghallgatom.:)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...