Rolf Ellmar-t aka Jam El Mar-t a trance stílus első pionírjai között tarthatjuk számon. Több lassan két évtizede gyártja a finomabbnál finomabb zenéket, s közel 50 évesen még korántsem gondolkodott azon, hogy abbahagyja. Mivel nem sok vele készült interjú kering a világhálón, így a deepzone csapata úgy gondolta érdemes egy régebbi, 2008. februárjában, az I:Vibes által készített interjút lefordítani, s közzétenni. Az interjúban Rolf elmondja aktuális véleményét a trance-ről, beszél aktuálisan futó projektjeiről, valamint megmagyarázza, hogy miért nem vágott bele a filmzene írásba.
Jam El Mar első projectje a frankfurti Dance 2 Trance (D2T) formáció volt Dj Dag-gal közösen. 1991-ben született meg a We came in peace című zenéjük, amit az első igazi trance darabkjént is aposztrofálhatunk. Az elkövetkező években a D2T olyan további klasszikusokkal örvendeztette meg a hozzáértőket, mint a Let's get rollin, a Tranceophobia, a Where is Dag, a Hello San Francisco vagy éppen a Remember Exxon Valdez. 1993-ban jött aztán a nagy áttörés a Power of american natives-zel, ami a német slágerlista legjobb tíz száma között landolt. Ezzel szinte egyidőben, 1992-ben Rolf Marc Spoon-nal közösen megalapította a Jam & Spoon-t. Első instrumentális szerzeményük a Stella volt, ami azóta bevonult minden idők legnagyobb trance klasszikusai közé. Számtalan remixet ért meg ez a darab, de még mindig az original mix a legjobb közülük. A Jam & Spoon 1992-ben készített egy változatot Age of Love - Age of Love-jához, ami azóta szintén kultikus magasságig szárnyalt. Ugyanebben az évben a British Magazine ezt az átiratot nemes egyszerűséggel az év remixének titulálta. 1993-ban a duó megjelentetette első albumát, a dupla diszkes Tripomatic Fairytales 2001-2002-t. Az első single a Right in the night volt, amely számos európai listán a top 10-ig szárnyalt. Ez egyben az angol vokalista Plavka-val való közreműködésük kezdetének is tekinthető. Később a Find me-ben az Angel-ben és a Kaledioscope skies-ban, Don't call it love-ban is az ő hangja csendül fel. A Jam & Spoon további két albumot jelentetett meg, 1997-ben a Kaleidoscope skies-t és 2004-ben a Tripomatic fairytales 3003-at. Ezekről az albumokról a Kaleidoscope Skies, az El Baile, a Don’t Call It Love és a Set Me Free ért el szép sikereket. Az utolsó nagy dobásukat 2001-ben követték el Be angeled címmel, a német énekes Reamon közreműködésével.
A Jam & Spoon-nal párhuzamosan két másik projectje is volt Marc-nak és Rolf-nak, mégpedig a Storm és a Tokyo Ghetto Pussy. A Storm-mal egy olyan formációt keltettek életre, melyben több mozgásterük volt, s nem volt akkora nyomás rajtuk, hogy megasikereket írjanak. Storm-ként 1999-ben jelentették meg a Time to burn-t, ami a legbefolyásosabb dance listákon szép sikert aratott, még az angliai lista top 5 produkciója közé is bejutott. Ezt további single-k a Storm, a Hurricane, Love is here to stay és a We love követték. Rolf relatíve korán megmutatta, hogy egy igazán professzionális producer, aki nem ragad le egyetlen hangzásnál sem. 1991-ben kipróbálta magát dance vonalon is. Itt annyiban volt könnyű dolgok, hogy olyan csapatok, mint a Snap, a Culture Beat és a 2 Unlimited már kimunkálták az aktuális hangzást, ahol a kemény ütemeket rap-pel házasították. Rolf ezen felbuzdulva 1991-ben útjára indította a BG The Prince of Rap projektet. Az első single-jük a This beat is hot világszerte sikeres lett, még a hírhedt American Billbord Chart-on is felbukkant. Az első album a Power of rhythm további szép sikereket ért el. 1994-ben kezdett el dolgozni BG második albumán a The time is now-n, amely a project 3 albuma közül a legerősebbnek bizonyult. Erről a legnagyobb sláger a Colour of my dreams lett, amely top 10-es státuszt ért el Európa több országában is. Sajnos 2006 januárjában Rolf barátja és kollégája Marc Spoon 39 évesen életét vesztette, ez véget is vetett a Jam & Spoon project további munkálkodásának. Azóta Rolf új utakon járva próbál (Jasmin Tabatabai féle rock illetve Eva-Diva dance/pop albumának produceri munkáit ő végezte) továbbra is az EDM szcéna releváns figurája maradni.
— Két éve, hogy barátod, studiópartnered Marc Spoon meghalt. Már nincs köztünk, de az emléke bennünk él. Hogyan bírkóztál meg az elvesztésével?
— Mark egész idő alatt itt van velem, még érzem a jelenlétét is. Néha még hallom is, amint magyaráz nekem a zenével, a munkámmal kapcsolatban.
— 2006-ban jelent meg a The Best Of Jam & Spoon (Remixes & Club Classics)’ című kiadvány, ami egy remek gyűjtemény volt a dance rajongók számára. Beszélték azt is, hogy lesz egy második része is a Best of-nak. Hogy is van ez?
— Igen, szerepel a terveim között, de a tökéletes időzítésre várunk. Amint 90-es években íródott zenék iránti rajongás újraéled, a kollekciót természetesen elérhetővé tesszük.
— Kollégád Nosie Katzmann (‘Mr. Vain’, ‘More & More’, ‘Right In The Night’) már kijött egy Best of albummal. Neked igencsak hosszú diszkográfiád van, számtalan remixszel és projekttel büszkélkedhetsz. Tervezel-e egy Best of Jam El Mar cd-t kiadni? Azt hiszem ez egy nagy ajándék lenne a rajongóknak világszerte...
— Oh, a Jam El Mar Best of gyakorlatilag megegyezik egy Jam & Spoon Best of-fal, szóval kettő az egyben.
— Az elmúlt két évben sem pihentél a zeneírás terén, néhány hónapja készültél el például a német énekesnő Jasmin Tabatabai I Ran című albumával. Milyen volt vele dolgozni, mire számíthatunk?
— A közös munka csodálatos volt, Jasmin nagyszerű énekes, dalíró, előadó egyben. Azt elárulhatom ez a lemez totálisan más lesz, mint amit eddig csináltam.
— Mi téged úgy ismerünk, mint aki dance zenét ír, de az I Ran-nel egy rock-os albumot alkottál. Nehéz volt-e az átállás az ilyen jellegű zenék készítésére? Mennyivel volt nehezebb, mint egy dance albumot összehozni?
— A produkció oldaláról megközelítve ez totálisan más volt. Mivel a hangszerek élőben szólalnak meg, így lettek felvéve - amit igen nehéz egyszerre kezelni - , ez teljesen más metódust igényel, mint az elektronikus zenéknél. Sokkal időigényesebb munka, de nagyon érdekes is egyben. A zene oldaláról nézve én mindig is képben voltam a rock-kal, mint stílussal kapcsolatban, hiszen ez jelenti a gyökereimet, így nem okozott problémát elmélyülnöm benne. Persze azt is meg kell említeni, hogy az egész album produceri feladatait nemcsak én végeztem, hiszen Jasmin ex-érje egy csomó előkészületnél segédkezett.
— Egy másik dance/pop projecten is dolgozol az énekes Eva-Diva-val. Hogyan találkoztatok, miért őt választottad?
— Igazából küldött nekem egy hangsávot, és abban ott bújkált az a különleges megszólalás, amit irtóra szeretek. Eva-nak karakteres hangja van, de másikrészt a selymesség is ott tanyázik benne.
— Úgy néz ki mostanság próbálod magad távol tartani a trance szcénától, vagy hallhatunk még ilyen stílusú zenét tőled a jövőben?
— Igazából a trance a mutálódással egy teljesen eltérő dologgá fejlődött, amit én már nem igazán kedvelek. Sokszor túl negédes, néha pedig eszméletlenül lélektelen egy-egy darab, s gyakorlatilag az unásig ismert formula ismétlődik állandóan. A trance-t zeneileg újra kell definiálni. Persze mindig vannak olyan zenék, amelyek kiemelkednek a tömegprodukciók közül.
— Még mindig Frankfurtban élsz és a legendás Allstar Studióban producerkedsz. Az elmúlt 17 évben sok minden változott a városban. Olyan emblematikus figurák, mint Tortsen Fenslau vagy Mark Spoon már nem élnek, klubok, mint a Dorian Gray vagy az Omen bezártak. Sok nagy öreg, mint Talla, Sven Vath, Dj Dag, Pascal F.E.O.S., Heinz Felber még mindig aktívak és teszik a dolgukat. Mi az ami a leginkább változott az eltelt időben, és mire emlékszel vissza a legszívesebben az aranykorból?
— A kora kilencvenes évebkben, amikor a dance terjeszkedni kezdett, na az egy izgalmas időszak volt. Akkoriban ez egy teljesen új stílusirányzat volt, ami felfedezésre várt, s egy jó játszótérnek bizonyult az érdekes ötletek terén. Mindig szívesen emlészem arra az atmoszférára, ami az általad említett nagy klubokban fogadott.
— Rengeteg hardware-d van a studióban. Ebből mennyit használsz még?
— Még mindig használok néhányat, gyilkosak tudnak lenni.
— Mi a legnagyobb erősséged a studióban?
— Hmmm, nem tudom, talán, hogy fesztelen vagyok.
— 1989-ben készítettél egy tracket, mégpedig a Mr. Vain-t Torsten Fensalu-val (R.I.P 1993) közösen. Hogyan születet ez produkció, és milyen közös emlékeket őrzől vele kapcsolatban?
— Elismertem Torsten tevékenységét, bár igazából nem voltunk barátok. Mindig volt köztün egy kis versengés. A lemez, amit közösen készítettünk egy rakás k*ki volt, egy idióta zene, amire nem is igazán szeretnék visszaemlékezni, bár tapasztalatszerzésnek mégis jó volt. Amikor egy gagyi lemezt csinálsz mindig tanulsz belőle valamit, ahogy én is.
— A Stella, a We came in peace, az Age of love már több, mint másfél évtizedesek, de abszolút időtlenek tűnnek. Amikor ezeket a zenéket ma meghallgatod átvillan-e rajtad hogy ezt te csináltad? Gondoltál-e anno arra, hogy ezek a számok 15 év múlva is ekkora sikernek örvendenek majd?
— Természetesen nem. Nem látok a jövőbe, azonban jó érzés hogy kivettem a részem ezekből a techno örökzöldekből. Mi csak tettük a dolgunk, nem gondolkodtunk koncepcióban, csak átéreztük a zenét.
— A korai darabok közül melyiket volt a legnehezebb összehozni?
— A Kaleidoscope albumot.
— Volt-e olyan terved, amit mindig is szerettél volna megvalósítani producerként? Nem értem miért nem készítettél például soha filmzenét...
— A filmzene egy teljesen más világ. Egy bizonyos körhöz tartoznod kell, és nagyon sok erőfeszítést kell tenned, hogy felnőjj a filmzene íráshoz. Egyébként a zenéink közül néhányat használtak filmekhez, sőt reklámokhoz is. Producerként, előadóként mindig azt akarod, hogy sikeres legyen a zenéd. Rengeteg felelősség nehezedik a válladra, ezért nem igazán akarsz hibázni. Az embereket nem érdekli, hogy amit csinálsz az egy club track, vagy egy milliós eladást produkáló lemez, szimplán sikeresnek kell lennie.
2010. április 20., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Az interjú első pár sora nagyon megindító, de aztán jól beolvas Rolf a Mr Vain-nél. XD Jót nevettem rajta.:D
VálaszTörlésNem egy szószátyár alak ez a Rolf, de amit kiprésel magából az mind-mind értékes gondolat.
VálaszTörlés