2010. április 21., szerda

Ingo Kunzi: öt éves kora óta a zene megszállotja

Ingo Kunzi a német dance szcéna megkerülhetetlen figurájának számít immáron 17 esztendeje. Az elismertséget főleg Ayla projectjével, valamint a Safri Duo társproducereként vívta ki magának. Ingo azon német producerek táborába tartozik, akik felgyorsítói voltak a 90-es évek eleji nagy techno boom-nak. Munkabírását jól jelzi, hogy 1993 óta több, mint 200 megjelenéssel büszkélkedhet. 1993-ban számos zseniális sikerült alkotás született a germánoknál, így elég csak a darmstadt-i Culture Beat Mr Vain-jétől kezdve, a frankfurti Harthouse-nak és az Eye-Q-nak a release-eire valamint a Jam & Spoon formáció munkássága mellett a berlini feltörekvő tehetségekre, Cosmic Baby-re és Kid Paul-ra gondolni. Ez az év teli volt új hatásokkal és felejthetetlen darabokkal. Ki ne emlékezne például a Te Quiero-ra, az Always-re vagy a Dosta-ra, amit az Intrance project - melynek Ingo az egyik alapító tagja - játszott Torsten Fenslau legendás HR3 klubestjén. Ingo szoló bemutatkozására 1994-ig kellett várni, amikor is az Acido EP (Tandu-ként) napvilágot látott a Noom Records-nál. Tízezernél is többet adtak el ebből az EP-ből, amit a label legjobb megjelenései között tartanak számon. 1995-ben az Ayla álnév is megszületett. Az első single nemes egyszerűséggel az Ayla címet kapta, a hozzá készült Taucher remixszel masszív klubsláger volt világszerte. Az Egyesült Királyságban a Positiva vette szárnyai alá, emellett a McDonalds is használta reklámzeneként, valamint a Kevin & Perry mozifilmben is felbukkant. 1997 elején megjelent az Ayla Part II, amely szintén a német slágerlista legjobb negyven darabja közé jutott. Ingo a tracket Taucher-rel és Torsten Stenzel-lel közösen készítette. Még ugyanebben az évben Ingo saját hangzására adaptálta Cosmic Baby Liebe-jét, ami szintén magas pozíciót ért el a slágerlistákon. 1999 novemberében az új single, az Angelfalls kezdte meg hódító körútját. Különlegessége, hogy a hozzá készült videóklipet a braziliai Iguacu vízesésnél forgatták. 2000-ben jelent meg Ayla debütáló albuma a Nirwana. Bár Ingo ezt követően három évig pihentette a projectet, a visszatérés elég ütősre sikeredett. A Sun is coming out ismét elintézte a chart-okat. Erre az időszakra datálódik (konkrétan 2001-2004 között), amikor is Michael Parsberggel egyetemben a dán Safri Duo-nak a társproducere volt, akik 2001-ben elvarázsolták a világot a dallamos, percussion dobokkal feltúrbózott dance zenéjükkel. Az első single, a Played-a-Live mindent vitt, a második hit Samb-Adagio már nem volt ekkora siker, de még így is számtalan dj pörgette. Episode 2 címmel jelent meg a formáció első albuma, ami nagyot durrantott, 2002-ben jött a következő egészestés korong a 3.0, amelyről a Sweet freedom volt az egyik legnagyobb siker. Az elmúlt években Ingo release-k terén igencsak csendben volt, azonban a 2009-es évet nevezte meg új Ayla albumának megjelenési dátumaként. 2009 februárjában az I:Vibes csapata egy Tallával közös Technoclub-os fellépése alkalmával csípte el és interjúvolta meg Ingo-t.

— 1993 óta megállás nélkül készíted a jobbnál-jobb zenéket. Honnan jön ehhez a motiváció?
— A legjobb motiváció az a zenéimet hallgató emberek felől érkező pozitív visszajelzés. 5 éves korom óta zenélek, s ez biztat, hogy csináljam tovább.

— Az elmúlt években igencsak nagy a csend honolt körülötted. Mit csináltál, amíg nem hallottunk felőled?
— Itt volt az idő egy kis pihenőre. Akadtak gondjaim a lemezkiadómmal is, ami elég frusztráló volt. De úgy érzem bizton állíthatom, visszatértem.

— Kik voltak rád inspiráló hatással fiatal korodban?
— Egy csomó, különböző hatás ért. Ott volt például a Supertramp (igen ilyen öreg vagyok), Pat Metheny, de Talla Moskwa TV-je, vagy Cosmic Baby korai darabjai is hatottak rám.

— Hogyan folytál bele a korai 90-es évek zenei világába?
— Saját studióm van 1985 óta. Akkoriban rengeteg demo lemezt készítettem különböző bandáknak. Barátommal közösen elkészítettem a Te Quiero-t, ami igen népszerű lett és nyomattuk is az Intrance projektet ezután néhány éven át. Szóval nyakig benne voltam.

— Az Intrance egy hihetetlen project, amelynek három nagyszerű megjelenése — Te Quiero, Always, Dosta — is volt. Sikeres voltál vele, ám mintha a kezdeti feeling 1993 után alább hagyott volna. Ennek lehet oka, hogy akkoriban számtalan príma zene jelent meg?
— Sok jó produkció jött ki, s a techno szcéna ekkoriban kezdett alstílusokra bomlani, de nem hinném, hogy ez lett volna az oka az Intrance problémáinak. Ez inkább személyi természetű volt.

— Kikkel (dj-kkel/producerekkel) ismerkedtél meg a korai időszakban? Nehéz volt-e barátokat találni a német dance közösségen belül?
— Ez egy nagyon nagy "család" volt akkoriban. Emlékszem egy fellépésre az Intrance-szel (még a Te Quiero előtt). Ez egy stuttgarti parti volt, ahol Cosmic Baby élőben játszott. Ő mutatott be, egy akkoriban még ismeretlen dj barátjának, akit Paul Van Dyk-nak hívtak.

— Mit jelent a Tandu és az Ayla név? Miért pont ezeket választottad a projektek megnevezésére?
— A Tandu az elején egy projektnév volt, amit két másik sráccal Nico & Pierro-val csináltam. Amikor dj-zni kezdtem felvettem ezt a nevet. Az Ayla először csak egy számcím volt. A név egy lánytól származik, aki velem volt a studióban, amikor ezt a számot elkészítettem. Mivel nem egy kategória volt stílusilag, mint mondjuk Tandu - Acido-ja, nem szerettem volna a Noom-on megjelentetni. Az Ayla projekt így született.

— 1995-ben jött ki az Ayla, amit olyan további sikerszámok követtek, mint a Liebe és az Angelfalls. Szerinted miért olyan különleges az Ayla, és mi miatt került a dance szcéna fősodrába?
— Szerintem az érzelmes dallamok tették ezeket a darabokat igazán különlegessé.

— Az Ayla Part II szintén nagy sikert aratott 1997-ben, amit Torsten Stenzel-lel és Taucher-rel közösen készítettél. Hogy nézett ki a közös studiómunka? Tortsen-ról tudjuk, hogy studiógéniusz, Taucher pedig egy egyedi dj. Mi volt a te szereped a kooperálásban?
— Én készítettem a kávét (nevet). Torsten studiójában dolgoztunk, ahol három ember zsúfolódott és dolgozott a track-en, s ötletek valósítottak meg közösen. Ez Ralph-fal és Torstennel tökéletesen működött. Kedvelem mindkettőjüket.

— Az Angelfalls egy gyönyörű zene, amelyhez szép emlékeim fűződnek. Milyen inspiráció húzódik meg a zene mögött? Az egész egy bonyolult folyamat végeredménye volt?
— Az első rész a zenében ami megvolt az a zongoraszóló. Néha csak ülök a studióban és zongorázok. Ez a dallam is egy hasonló próbálgatás eredményeként született, ami a saját dolgaim közül a legkedvesebb a számomra.

— Az igen sikeres Safri Duo társproducere is voltál. Hogyan született ez a projekt, hogyan találkoztál a fiúkkal, illetve Michael Parsberg-gel?
— Még a Safri előtt Parsberg egy koppenhágai klubba szervezett nekem fellépést. Ekkor állt elő a Played-a-Live-val. Felkért, hogy az album keverési munkálatait én csináljam és az egész Safri dolog megszületett.

— A Played-a-Live különleges szám volt, ami egy újfajta, percussion dobokkal megtűzdelt hangzást adott a dance szcénának. Kinek az ötlete volt, hogy a dobokat vegyítsétek a dance elemekkel?
— A Played-a-Live egy az egyben Parsberg munkája. Csak annyi közöm van ehhez a zenéhez, hogy készítettem hozzá egy remixet.

— Melyik volt a legőrültebb élményed, amit Michael-lel közösen éltetek át?
— Épp Kanadában dj-ztünk. A klub vezetője úgy hirdetett bennünket, mint Safri Duo és néhány bongós go-go lányt pakolt a dj pult előtérbe. Azt hiszem ez volt a legőrültebb élmény, azaz van még egy. A dán Gorgeous klub kamiont indított a Loveparade-on. A probléma ott volt, hogy bár a kamion indulásra kész volt, a klub képviselete egy buszban várta, hogy kiszabaduljon egy forgalmi dugóból. A Parádé már dübörgött, én és egy barátom voltunk csak a kamionon. Két óra múlva a dánok is megérkeztek, onnatól közösen buliztunk tovább.

— Új Ayla albumot terveztél 2009-re. Milyen meglepetésekre számíthatunk a lemez kapcsán?
— Ha erre válaszolnék nem lenne már meglepetés...

— Miként látod a trance fejlődését az elmúlt öt évben? Melyek voltak a legnagyobb változások?
— A produkciók egyre jobb minőségűek. Sajnálatos, hogy ez a fejlődés ilyen későn jött.

— Sok trance produkció jelenik meg napjainkban, s sokkal egyszerűbb a névtelen producerek zenéinek népszerűsítése mióta az internet lehetőséget ad erre. Erről mi a véleményed?
— Nem tudom, hogy ez a jelenség jó-e vagy rossz. Jó, mert szinte mindenki csinálhat zenét, de rossz is, hogy nem mindenki tudja ezeket a dolgokat mindet meghallgatni.

— Hogyan jellemeznéd a Tandu féle dj-soundot 2009-ben. Mit várhatunk a dj szettedtől (Techno Club @ 2009 február)?
— Mivel ez egy klasszik szett lesz, nagyjából sejteni lehet mire számíthattok. Egyébként manapság inkább a progressive house-ban vagyok benne.

— Melyek voltak a főbb változások a számodra dj/producer-ként az elmúlt 17 évben?
— Az internet és az illegális letöltések.

— Az Ayla album mellett mire számíthatunk még tőled 2009-ben?
— Elkezdtem néhány új projektet. Párat közülük meghallgathattok a http://www.tandu.de-n.

— Milyen további zenei terveid vannak? Filmzeneírás?
— Igen, jó lenne, de az egy igen kemény üzletág.

— Melyik öt lemez tartozik számodra minden idők legjobbjai közé?
— Odysee Of Noises - Firedance, Energy 52 - Cafe del Mar, Cosmic Baby - Space Track, Cygnus X - Orange Theme, William Orbit - Adagio For Strings.

— Milyen hobbijaid vannak?
— Motokrosszozom, ez éppen elég, ezt mondja az orvosom is.

— Ha választanod kellene, hogy melyik lenne az az utolsó zene, amit a legeslegutolsó fellépéseden lejátszol, melyik lenne az?
— Tutira az Angelfalls.

3 megjegyzés:

  1. Nem gondolam volna, hogy Ingo-nak is az Angelfalls című alkotás jön be a legjobban.:)

    VálaszTörlés
  2. Azért sok kritika érte anno a német producereket (sláger house és Viva-vonal), de azt nem szabad elfelejteni, hogy nélkülük nem tartana ott a trance, ahol ma tart (a hollandok is ebből építkeztek). Én személy szerint örülök, hogy ismerhetem a Frankfurt-sound művelőit, életem meghatározó élménye ez.

    VálaszTörlés
  3. Már nem tudom hogy hol olvastam,de valamelyik német trance producer egyszer arról dumált, hogy 2000-2005 állóvíz volt a német trance. Pedig az ezredfordulón pl a deutsche Euphonic kiadó volt a trance egyik fellegvára. Ezek szerint elég kritikus a német producervonal. :)
    Dehát kinek mi tetszik kérem szépen.
    Egy tény, hogy a slágergagyi trance zenék nekem sem jönnek be.

    VálaszTörlés