2010. április 20., kedd

Markus Schulz interjú BTC1 - 2005. december 17.

A millennium utáni időszak a trance stílus számára némi fásultságot eredményezett, és azok a producerek akik a kilencvenes évek tájékán még előszeretettel lépkedtek a stílus mezsgyéjén sokuk közülük hirtelen műfajt váltott és más irányába kezdett el kutakodni. De arra is szép számmal akadt példa, hogy volt amelyik producer pont ebben az időszakban talált magára, és vált ismertté. Viszont a nagyvilágba hiába hódított magának egyre nagyobb teret a trance, sajnos nálunk még vagy jó négy évet kellett várni ahhoz, hogy elfogadott műfajjá váljon és a trance ne szitok szóként legyen közhasználatban. Nagyjából 2004-ben jött a váltás, és az itthoni EDM hívek egyre nagyobb hányada kezdte felfedezni a trance-et. Az első két nagy név akiknek a neve szélesebb körben is ismertté vált itthon Tiesto és Paul van Dyk volt, de vannak akik ez idő tájt már Ferry Corsten és Armin van Burren producereket is jól ismerték. Az egyik hazai fórum, a TranceTream is nagyjából ez idő tájt jött létre, amely 2005-ben Budapest Trance Central néven saját party sorozatot indított, hogy a stílus itthoni szerelmesei magyar honban is bulizhassanak kedvenc producereik zenéire. Az első BTC -s party sztárvendége Markus Schulz volt. A vele készült interjút amit a Budapest Trance Central stábja azaz Tenge készített Markus-szal, azt most itt mindenki végig elolvashatja. De a kapcsolódó linkeket is meózzátok le, mert azok is nagyon érdekesek lehetnek!



Itt van velünk Markus Schulz, köszönöm, hogy szakítottál időt ránk.
Köszönöm, hogy gondoltatok rám.


Németországban születtél, Miamiban élsz. Ha valaki megkérdezi, hogy honnan érkezel, akkor mit mondasz?
Pontosan ezt: Németországban születtem, de Miamiban élek.


Hangzásvilágod a Coldharbour nevet kapta. Mit jelent ez számodra?
Játékommal mindig a house és a trance határán egyensúlyozok. House az alapokban, de trance dallamok rápakolva. Ez volt mindig is, amit szerettem volna csinálni. Londonba költöztem és két évig ott éltem. Volt egy stúdióm a Coldharbour Lane-en. Ez egy olyan dolog, ami megpendítette azt a húrt, amivel rátaláltam a névre. Számomra a Coldharbour név azt mutatja meg, ami én vagyok, ahonnan ez az egész származik. A progressive, melódikus trance dallamokat a Coldharbour Lane-en találtam meg, Nagy-Britanniában, Londonban.


Első művészalbumod az ősszel jelent meg. Mi ihletett, kikkel dolgoztál együtt?
Az album elkészítése gyakorlatilag 2 évet vett igénybe. 22 dal készült, 13 került fel a lemezre, azaz 9 másik a széfben pihen. Sok művésszel dolgoztam együtt, így az Airwave-el, Gabriel & Dresdennel, Interstate-tel, Anita Kelsey-vel, Elevation-el, Carrie Skipperrel. Senkit sem akarok kihagyni. Departure énekel a Without You Near-ben. Számomra, amikor az albumon dolgoztam, az volt a cél, hogy páratlan felfedezést tegyünk. Olyan emberekkel, akik munkáját elismerem, akikkel mindig is szerettem volna együtt dolgozni. Ahogy mondtam, 2 évig tartott megcsinálni, nagyon-nagyon nehéz volt, de nagyon megérte. Amikor egy művészlemezt készítesz, az más, mint egy mix cd. A művészlemeznél visszatekintesz pályádra és azt mondod: itt vagyok zeneileg. Addig egy mix cd mindig olyan, mint egy pillanatfelvétel arról, amit játszol, amit szeretsz. Olyan munka ez, amit tényleg szívesen csinálsz.
Mennyire vágtak egybe az elvárásaid a végeredménnyel?
Igazából nem tudtam mire számítsak. Őszintén szólva a lemez szívből jött. Nem mondtam azt, hogy szükségem lesz inkább trance-esebb darabokra, illetve szükségem lesz ilyen vagy olyan típusú dalra. Abból építkeztem ami a szívemben volt. Megszületett a végeredmény és elég ideges voltam. A lemez ugyanis úgy készült, hogy egy percig sem gondoltam arra, hogy hogyan lehet ezt majd eladni. Ez az én hangzásvilágom, ami a szívemből jön. Aztán vártam, hogy tetszik-e majd az embereknek, nagyon ideges voltam. Felkeltem reggelente, megnéztem az elektronikus leveleim, van-e köztük értékelés vagy bármi más az albummal kapcsolatban. Csak vártam, hogy az embereknek tetszik-e a munkám vagy sem.

És mik voltak ezekben az e-mailekben? A kollégák, a rajongók mit mondtak?
Egyszerűen nem jutok szavakhoz. Még most se. Jöttek a pozitív visszajelzések, köztük olyanokkal, amik arról szóltak, hogy hogyan változtatta meg emberek életét az album. Tudod, csak ültem ott, bámultam az e-mail-ekre és csóváltam a fejem: nem hiszem el. Nagyon keményen dolgoztam, oly sok van benne a lelkemből és a szívemből. És ez most azt mondatja emberekkel, hogy megváltoztatta az életüket. Ez olyan megindító. Az. Tényleg az. Ha egy művész a szívével készít egy valódi művészalbumot, akkor ez egy valóban megindító időszak számunkra.


Másik dolog, a Global Dj Broadcast. Volt néhány változás az idén, mivel el kellett hagynod a Party 93.1 rádióállomást. A műsor most a di.fm-en hallható. Mi a különbség, ha van egyáltalán különbség? A hallgatók például? Arra gondolok, hogy Miamiban az éjszakai órákban ment az adás, most főműsoridőben, de európai idő szerint. Szóval, mi a különbség?
Ez az egyik nagy különbség. Amikor a 93,1-en voltam - és a 93,1 egy kísérleti rádióállomás volt -, akkor ott valóban lehetett kísérletezni. Arra használtam azt az időt, hogy a Coldharbour hangzást népszerűsítsem. Most már az emberek tudják, hogy mit jelent a Coldharbour hangzás. A di.fm-en sokkal inkább lehet azt mondani, hogy főműsoridőben megy az adás. Nem akarom azt mondani, hogy most nem kísérletezem annyit, mert erre szükségem van. De tényleg sokkal jobban koncentrálok. A Coldharbour hangzás egy kialakult dolog. Az emberek tudják, hogy mit várnak, ha a Global Dj Broadcast-ot hallgatják. Például, amikor a 93,1-en voltam, mindenféle vendég dj volt nálam. Volt techno, volt house. Olyan emberek, akik ihletet adtak nekem, akiket csodáltam. Most a di.fm-en, ráadásul a trance csatornán sajnos ilyen embereket nem hozhatok, pedig szeretném, ha lehetne. Ez az egyik nagy különbség. De ezzel párhuzamosan sokkal inkább a Coldharbour hangzásra fókuszálhatok. Az embereket ezzel hívom utazásra.


Milyen terveid vannak a műsorral? A közeljövőben lesz egy klasszikusokból összeálló adás, ami...
...igen, ami az újévi műsor lesz. Mindig is szerettem volna egy olyan újévi adást csinálni, ami kizárólag klasszikusokból áll. Emlékszem, amikor kisfiú voltam, az egyik újév reggelén felkeltem és bekapcsoltam a rádiót. Mindig rádiót hallgattam. Csak klasszikusok mentek, régi disco slágerek. Csodálkoztam, mi ez? Azt hittem újév van, aztán mégis visszamegyünk az időben. Kölyökként egész nap a szobámban feküdtem és csak hallgattam. Ezek az emlékek az évek során bennem maradtak. Mindig azt mondtam, hogy akarok egy olyan újévi műsort, ahol csak régi slágerek szólnak. Az emberek ülnek a házukban, ülnek a szobájukban, hátradőlnek és azokra az évekre gondolnak, amiket már maguk mögött hagytak. Így hát most újévkor ez lesz a Global Dj Broadcast történetének első olyan adása, ahol csak klasszikusok szólnak.


Volt nálad egyszer egy bedroom dj verseny. Tervezel hasonlót?
Mindenképpen. Nagyon sajnálom, hogy az idén elmaradt a bedroom dj verseny. Hadd magyarázzam meg. A Coldharbour hangzás, az alkotók következő generációjának hangzása. Az öreg global undergruond zenészek jelentik az előző generációt. Nekem az a meggyőződésem, hogy a Coldharbour hangzás mai művészei jelentik a következő generációt. Szeretnék nekik segíteni, hogy ki tudjanak törni. Ez a verseny egy ilyen lehetőség. Az első ilyen alkalommal az ausztráliai Elements lett a legjobb. Próbálom segíteni a pályáját. Most már Ausztrália-szerte játszik. Mindezt egy évvel azután, hogy nyert. Fantasztikus producer. Megadni ezt a lehetőséget, aztán pedig látni, hogy ez a lehetőség mit jelent számukra, szóval nem szeretnék még egy évet kihagyni. A következő évben tehát biztosan lesz bedroom dj verseny és tényleg nagyon sajnálom, hogy az idén elmaradt. Tényleg nagyon izgat ez a dolog, mert a zenészek következő generációja egy rakás nagyon tehetséges művészből áll és ezt jó dolognak tartom.

A zenészek következő generációjáról beszélsz. De mi a helyzet az elektronikus zenék következő generációjával?
A trance mindig egy körpályán mozog. Én már háromszor láttam bejárni ezt a kört. Ott vannak a nagy, néha túlkomponált, hangos, riftekkel tarkított igazán dallamos darabok. Aztán ezt az emberek megunják és ez egész ismét sötét, földalatti műfajjá válik. Most éppen megint a kör alján vagyunk, amikor minden egyszerűsödik, sötétebb, mélyebb lesz. De azt is gondolom, hogy a körforgás nem áll meg, csak 2-3 évet kell várni. Az utolsó ilyen 1999-ben volt. Nagy trance zenék mentek akkor, majd berobbantak a Global Underground dj-k, akik inkább a progressive hangzást képviselték. Aztán újra elkezdett épülni, jött Tiesto, Paul van Dyk, Armin. Most pedig ismét lefelé megyünk. Meggyőződésem, hogy a mai hangzás a Coldharbour hangzás. Aztán persze ebből majd megint lehet építkezni. Ez a jövő szerintem. Mindig látni fogod ezt a körforgást, ami nagyjából 5-6 éves ciklusokra osztható. Így jár a csúcsra, aztán megy mélyebbre ismét.

Mi a helyzet mindezzel az Egyesült Államokban? Azt mondják, hogy ez a zene elsősorban Európában népszerű, de mi helyzet az USA-val? Te mégis csak ott élsz...
Az USA nagyon-nagyon jó helyszín. Az Egyesült Államokban ez darabokban terjed, de minden nagyon közel van egymáshoz. Bizonyos szempontból persze ez a feldarabolódás nem előnyös, de a nagy helyeken - mint New York, Chicago, Miami, San Francisco, Los Angeles - jó a közösség. A legjobb partyk közül, ahol játszottam, nagyon sok az Egyesült Államokban található. De hát ott van az internet is. Az internet segítségével nem számít, hogy az USA-ban vagy, Budapesten vagy Sanghaiban. Az internet egy globális közösséget hozott létre. Azt gondolom, hogy az a zene, amit mi csinálunk, ebben az első. De legalábbis a második, mert lehet hogy a klasszikus zene volt az első. De ledől minden nyelvi korlát, hiszen a zenék többsége instrumentális. Nem számít hol vagy, mindenki megérti, mindenki érzi ezt a zenét. Ez egy különleges dolog.

Ha már itt tartunk. Mi a helyzet az internetes zeneletöltésekkel?
Most itt ülve papolhatnék arról, hogy letölteni rossz dolog, meg minden ilyesmi. De az a helyzet, hogy a letöltések nélkül én magam sem lehetnék ilyen népszerű. Ezért szerintem az a lényeg, hogy ez emberek megértsék: ha letöltenek valamit, akkor valahogy adjanak is vissza valamit ennek a közösségnek. Mindannyiunknak rá kell erre feküdni, együtt kell működnünk ahhoz, hogy ez a közösség folytathassa, amit elkezdett. Rengeteg tehetséges zenészt látok, de képzeljük el mi lenne, ha reklámzenéket kellene írniuk, mert másként nem tudnak megélni. Gondoljatok csak bele, ha a Beatles lemezeit senki sem vásárolta volna meg, akkor mit veszítettünk volna! Ez ugyanerről szól. Egy szó mint száz: együttműködés. Együttműködés ezért a közösségért.

Mi a helyzet Magyarországgal? Mit tudsz az itteni közönségről, előadókról?
Amikor látták, hogy Budapest szerepel a naptáramban, mindenki csak arról beszélt, hogy milyen csodálatos a közönség itt és hogy jó lesz itt játszani. Úgyhogy nagyon várom.

Kik meséltek erről?
Barátaim, akik jártak már itt. Austin Leeds például. A városról mesélt. De ott van Shane54, várom már, hogy találkozhassam vele. Már 2 vagy 3 éve, hogy megkedveltem a zenéjét, vendég is volt a Global Dj Broadcastban, tehetséges srác. Persze továbbra is figyelek, ez az első alkalom, hogy itt vagyok. Várom, hogy milyen emberekkel találkozom, várom, hogy milyen magyarországi, a producerek következő generációjához tartozó zenészekkel lesz alkalmam beszélni.


Egy éve már, hogy egy interjúdban azt mondtad - éppen Finnországba indultál -, hogy nem viszel bakeliteket, csak cd-ket. Mi a helyzet ezzel a dologgal?
Most már egy éve, hogy nem hordozok magammal bakelit lemezeket. A nap, amikor a bakeliteknek búcsút intettem, szomorú volt számomra. Hiszen ezeket meg lehet érinteni, meg lehet szagolni. De képtelenség vele utazni. Nem tudod felvinni a repülőre, elveszik a csomag, nehéz is. Szóval most már egy éve nem játszom bakelitről, áttértem a cd-re. Meg hát tudod, a digitális világ a jövő...


Oké, és akkor mi van ma este a cd-táskádban?
Rengeteg ID. Ki szeretnék próbálni néhány zenét, amit még senki sem hallott. Hoztam néhány újdonságot, amik jövőre jönnek ki a Coldharbournál. Persze itt vannak azok a nagy zenék is, amiket mindenki ismer, a Coldharbour zenék.

Köszönjük, hogy válaszoltál!
Köszönöm én is, és köszönöm Budapestnek, mindekinek aki itt van és segített. Hálás köszönet érte!

Kapcsolódó linek:
- Party video: Markus Schulz Budapesten / Markus Schulz in Budapest

- Markus Schulz - RTL Klub (in Hungarian TV) / (Fókusz - 2005.12.20.)
- Video interjú angolul / English video interview (170 Mbyte - 15 perc / minutes)
- Flyer

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése