2010. április 16., péntek

Classic’S Gate - Hard Trance (Part 1.)

Egy jó ideig nem vonzott a stílus, mert túl erőltetettnek tartottam, pedig itt is akadnak nagy alkotások. Eltelt 15 év és rájöttem, hogy az idő elteltével egyre inkább megszerettem ezt a kemény ütemekkel, eszeveszett szintetizátor hangokkal tarkított zenei stílust. Kezdetekben techno-s és rave-es hangzású számokkal találkozhattunk. Aztán kicsit változott a trend, és ugyan maradtak a jól bevált kemény basszusok, és szintetizátoros kiállások, de inkább a progresszívebb irányba tolódott el az egész. Első találkozásom a hard trance-el 1996-ra tehető. Az egyik haverom elektronikus zenéket tartalmazó kazettáját hallgattuk, és akkor figyeltem fel egy zenére, aminek se az előadóját, se a szám címét nem tudtam. Nem voltunk ez utóbbi miatt nagyon elkeserdeve, hiszen már az is nagy dolognak számított, hogy „modern elektronikus zenét” hallgathattunk.Aztán teltek-múltak az évek, és kaptam pár Club Rotation cd-t amelyeken rajta volt jónéhány Cosmic Gate zene. Végül felfedeztem a Beam vs. Cyrus & The Joker - Launch In Progress című számot, szintén a Club Rotation albumsorozat jóvoltából. Ez a darab amolyan cyborg track volt, de nagyon megkedveltem. Az ezredforduló után egyszercsak azon kaptam magam, hogy hard trance függő vagyok! És hogy ez tovább fokozódjék, arról ismételten a Cosmic Gate duó gondoskodott. Ami fantasztikus, hogy CG-ék nem ragadtak le a hardstyle-nál, hanem tovább fejlődtek és mára az egyik legkiválóbb producerei a progresszív szcénának! Claus és Stefan nem felejtette el a gyökereit, és a mai napig beleépítik a zenéikbe a hard hangzást. Nos a bevezetőt le is zárnám, és akkor nézzük meg, hogy mely producerek alkottak nagyot ebben a stílusban, és mely zenék váltak klasszikussá.
 
Commander Tom - Are Am Eye?....
....-ja1995-ben jelent meg. Nagyon rave-es, technos zene, amelyre a vokál is rátesz egy lapáttal, hogy még jobban azt higyjük, hogy egy szimpla rave vagy techno alkotással van dolgunk. De aztán következik egy éles váltás, és kapunk egy kis zongorázgatást, amin annyira meg sem lepődünk, hiszen semmi extra. Kb fél perc telik el és egy kis brummogás veszi kezdetét. Nem sokkal rá következik valami olyan brutális szintetizátor hang, hogy csak ámul az ember, és nem érti, hogy most akkor mi is van!? Olyan érzés kerít minket hatalmába, mintha egy galaktikus űrtámadás részesei lennénk.Visszatérve kicsit a bevezető szöveghez, elárulom, hogy ez volt az a szám amelyre felkaptam a fejem, és amely számomra sokáig anonim zene volt. Mint oly sok klasszikus ez sem kerülhette el a remixelést, többek között a Yves Deruyter, Reloop and Kaylab, Martin Eyerer és Marc Van Linden is generált belőle egy saját változatot.

Yves Deruyter - Back to Earth


Szintén egy nagy klasszikus, a Bonzai Records gondozásában jelent meg az ezredfordulón. A Back to earth rave elemekkel telitűzdelt hard trance zene, ami tökéletesen magába sűríti a Bonzai Records korai megjelenéseinek minden egyedi elemét. Valami morzéhang-szerű püttyögés adja a fődallamot, amit egy jól megküldött saw-os bassline ölel körbe. Talán mondani sem kell, hogy a nagy alterego-halmozó Mike Dierickx alias M.I.K.E keze is benne van ebben a számban (a programozásban, studiómunkában). És még azt hittük nem lehet ezt tovább keményíteni, ekkor jött Frank Zenker aka Dj Scot Project (Ramon "Hardfloor" Zenker rasztahajú kistesója) és készített egy remixet közfalbontó átiratot a Back to earth-höz, ami óriási sikert aratott.
Darude – Sandstorm (1999)

Az egyik legismertebb trance sláger. Nem nagyon kell bemutatni, hiszen mindenki ismeri. Viszont az kevesen tudják, hogy ez is hard trance zene. Hatalmas, kalapácsszerű alap, analóg basszus, csörgő kígyóféle igen erős szintihang, középen sípolós kiállás - röviden ezek jellemzik a számot. Darude egy finn producer Ville Virtanen, aki rendkívül hamar ismerté vált a ezzel a szerzeményével, amelyet a Feel The Beat (2000) „Sandstorm – reinkarnáció” követett, ami szintén nagy durranás volt. A homokvihart végigsöpört a világon, gyakorlatilag a kereskedelmi rádiók is sűrű rotációban adták. Persze a hirtelen jött hírnév egy kicsit megárthatott Ville-nek, aki egyszerűen nem volt képes elszakadni hőn áhított telített string hangzásától, így idővel érdektelenné vált a közönség számára. Ettől függetlenül a Sandstorm megdönhetetlenül klasszikus marad.
Svenson and Gielen - The Beauty Of Silence

Az I&DT Records gondozásában látott napvilágot 2000-ben. E páros nevéhez számos minőségi trance zene köthető, hiszen ki ne ismerné Allegro - Moments In Love-ját, vagy az Airscape project Delerium – Silence-éhez készített remixét. Főhőseink egy szimulációs világ részeseivé válnak néhány perc erejéig, ahol megpróbálnak úrrá lenni a helyzeten. Ebben az állandó vibrálásban lévő világban nem könnyű egy kis nyugalmat találni. Svenson és Gielen mégis megkísérli a lehetetlent, és átveszi az irányítást. A csönd szépségére mindenkinek szüksége van. Utóbbi monológon elgondolkodva megkérdezi az ember, hogy no, de hol itt a csönd?! A track közepén van egy icipici kis szünet, ahol abbamarad a zene, aztán pár másodperces kis „szünet” és ezután következik egy atomrobbanással felérő szintis kiállás!
Fast – Transmission (2000)

Egy képzeletbeli kibernetikus világba röpít minket, ahol a szintetikus emberszabású robotok vagyis a Cyborg-ok uralkodnak. De hiába, az emberi tudatot nem lehet birtokba venni, és megszűnik a kontroll. Pár ember kiszabadul a kiborg fogságból, és elkezd breakelni, ezzel is adva a Freedom Feeling-nek, tudatva a világgal, hogy az ember szabadnak született. Dj Mellow-D ezúton rászolgált a hátbaveregetésre, mert készített egy kitűnő remixet ehhez a számhoz!

 
Cosmic Gate - Exploration Of Space-e...



....a következő megálló. 2001-es zene. Korábban már tettem említést CG-ékről, hogy a zenéik mennyire hatottak rám régebben, és sokat hallgattam őket (Menthal Atmosphere, a The Drums) Aztán szinre lépett az Exploration Of Space, amely megkérdőjelezhetetlenül a legismertebb zene CG-ék régebbi alkotásai közül és egyben a legnagyobb klasszikusuk. Tényleg elénk tárul egy űrbéli világ, amit tökéletesen előállítanak a használt hangszinek. Az acides alap, földbe döngölő dobbal és torz cinekkel halad előre, majd a kiállásban bejön egy egyszerű dallam, amit még a sarki fűszeres is fütyülne, ha nem lenne a mulatós zenéknél lemaradva. Hangulata miatt engem PPK - Ressurection-jére emlékeztett egy picit.

Dj Scot Project - O (Overdrive) (2001)


Extravagáns imázs, kőkemény zenék, pár szóban kifejtve ezek jellemzik Frank Zenker alias Dj Scot Project stílusát. Neve garancia a minőségi hard trance-re! Az egyik legnagyobb név ebben a stílusban (hanem a legnagyobb!?). Elindul a zene, iszonyat kalapácsolás veszi kezdetét, egy kis monoton "óverdrájv" vokállal megspékelve (mintha egy terminator filmben lennénk). Aztán jócskán várnunk kell arra, hogy történjék már valami! Végül csak megérkezik amire vártunk ez idáig, és egy nagyon szép kiállásban lesz részünk. Az O (Overdrive) kemény bassline-elemek, borongós, komor dallamok bámulatos összjátéka! Ami viszont naggyá tette ezt a track-et az az Airplay Remix. Igazi mega-hyper sláger (bár furcsa duplázós ritmusa miatt k*rva nehéz mixelni).

Warp Brothers vs. Aquagen - Phat Bass (2000)


A Phatt Bass két német banda fúziójából nőtte ki magát világsikerű klasszikussá. A Blade című film nagyban hozzájárult ahhoz, hogy még az is megismerhesse ezt a zenei stílust, aki nem ismeri vagy nem szereti az elektronikus muzsikákat. Ki kell emeljem az Aquagen Club Mix-et, ami magasan viszi a prímet a többi közül! Az alaptéma New Order Confusion-jének Pump Panel remixéből lett átvéve, az acid minta egyébként is jól illik a Warp Brothers hangzásvilágába, akik anno egy Josh Wink sample-t használva alkották meg első slágerüket a Blood is pumpin-t. Később ez a minta annyira megtetszett nekik, hogy gyakorlatilag minden zenéjükben ellőtték.Aqagen-ek (főleg Olaf Dieckmann aka Wippenberg révén) bedobtak egy király dallamot a közösbe, így egyből egy szerethető darab született.

Meg kell említsem egy kiváló német producer, Gary D. nevét. Gary D. sokat fáradozott azért, hogy a hard trance-et népszerűsítse és ismertté tegye. A D. Trance mixalbum sorozat szintén az ő nevéhez köthető. 1995-ben indult útjára, és sikere mind a mai napig töretlen. Nem csak a D. Trance gondoskodik arról, hogy kedvenceinket mixben is viszonthallhassuk, hanem a Tunnel Records is, amely szintén német érdekeltségű kiadó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése