2010. április 16., péntek

Classic'S Gate Special II.: Scooter, avagy a nagy áthallók

Az unalmas délutánokon (kezdetben csupán önmagam szórakoztatására) zenei gyűjtőmunkákba szoktam kezdeni, olyan nem titkolt szándékkal, hogy azt majd később megosztom a blog hasábjain az olvasókkal. Jelen speciális Classic'S Gate epizód nem fog másról szólni, mint gyermekkorom nagy ikonjairól, a német Scooter-ről. No, nem kell megijedni, nem dicshimnuszokat fogok rebegni, hanem inkább rávilágítani arra, hogy a banda honnan, milyen elemeket vett át és épített be a zenéibe. Ez azért is érdekes, mert igencsak terjedelmes a lista. Ami külön pikantériát ad az egésznek, hogy néha bizony-bizony az állandóan változó és formálódó „Robogó-hangzástól” távol álló milliőből is merítenek, adaptálnak. Na ne is fecséreljük a szavakat csapjunk a közepébe. Az irományom forrását az igencsak összeszedett wikipedia-n található cikk biztosítja, ám igyekszem saját kútfőmből is bővíteni azt.
Rick J. Jordan az egészről ezt nyilatkozta korábban: „Őszintén szólva, az olyan klasszikusok, mint Carajan, Callas, vagy Pavarotti, saját stílusukat mások által készített művekből nyerték el, anélkül, hogy kétségbe vonnánk tehetségüket. Néha nekünk is ettől különlegesek a dalaink: a régi és az új ütközése miatt.”

…And the Beat Goes On! (1995)
Az etalon. Az első Scooter korong tényleg jól szólt akkoriban és minden szünetben illett róla valamelyik zenét beilleszteni a sulirádió programjába. Hiszitek vagy sem, itt a fiúk még nagyjából saját kútfőből dolgoztak, kevés kopi vagy lenyúlás.


Our Happy Hardcore (1996)
Az első lemez óriás közönségsikere után már kisebbfajta nyomás nehezedett a fiúkra. Éppen ezért nem folytathatták ugyanazt a vonalat, kommerszebb dolgok felé kellett nyitniuk. Talán ennek köszönhető, hogy a második korong repertoárján szerepel hidrogénszőke, ordibáló rocker-adaptáció, tradicionális zsidó néptánc techno alapokon (büfögéssel), valamint TV-shop főcímzene eszement BPM számon. Áthallások: Billy Idol - Rebel yell (Rebel yell), Hava Nagila (Last minute), Mr Marple TV sorozat főcímdal (Back in the UK)

Wicked! (1996)
Bár a skót duda hamarabb is felbukkant a fiúk zenei repertoárján (Let me be your Valentine kezdő taktusai), a Wicked intro-ja is ezen az instrumenten alapul. Összességében elmondható, hogy a korábbi tempó jócskán lassult, valószínű a itt jónéhány happy hardcore fan-t lefaragtak a szurkolóbázisukból. Áthallások: Scotland The Brave (Wicked introduction), Walking in Memphis - I'm raving (I'm raving).

Age of Love (1997)
Ha eddig még nem sejtettük hogyan szól a zúzós gitár techno alapokon most a Fire-ban megtudhatjuk. Egyébként meglepően jó zenék alkotják az albumot, imitt-amott már nem is Scooter-es a hangzás (Dancing in the moonlight, Don't waste no time). Sokan valszeg nem ezt tartják az életmű legértékesebb darabjának, ennek ellenére szerintem a leghallgathatóbb anyaguk. Bár a No fate konkrétan egyik albumukon sem szerepel, viszont ebben az időszakban született, így ezt is ide sorolnám. Ez sem egy egyedi darab, hiszen mint Attish korábban bemutatta Zyon - No fate-jének felújított változata. Áthallások: Depeche Mode - Leave in silence (Leave in silence), Terminator 2 Theme (The Age of love), Bass Bumpers - Runnin' (Keep me runnin')

No Time to Chill (1998)
Ferris Bueller el, Axel Coon, mint új arc. Az első tagváltás hangzásbeli vérfrissítéssel is járt (pumpálós alapok, s egy konstansan visszatérő beep, ami ATB-re emlékeztet erősen). A címadó dal (amelynek videóklipjét Budapesten forgatták), egy népszerű szerb dal adaptációja. Ennél a pontnál csapta meg a csapatot a break techno láz is, két zenét (We are the greatest, Frequent traveller) is ebben a stílusban alkottak meg. Újászületett a korai techno hímnusz a James Brown is dead, legalábbis egy kis intermezzo erejéig. A rock-techno most is visszaüt, szegény Kiss, illetve a techno balladázás újabb áldozata a Billy Idol (visszatérő vendég) Eyes without a face-e lett. Áthallások: Goran Bregovic – Ev Chistr 'Ta, Lau (How much is the fish), Break Machine – Street Dance (We are the greatest), L.A. Style – James Brown is dead (Call me Manana), Kiss – I was made for lovin' you (I was made for lovin you), Billy Idol - Eyes without a face (Eyes without a face).

Back to the Heavyweight Jam (1999)
A millenium szele és az Y2K a Scooter-t is megihlette, bár egy igencsak középszintű albumot sikerült megalkotniuk. Itt is vannak nyúlások, ám ezek talán nem annyira ismertek, nyilvánvalóak, mint korábban. Nekem az egyik azonban a szívemig hatolt ez mégpedig a Main floor, ami gyakorlatilag Emmanuel Top Acid phase (a baseline-t veszi át) és Art of Trance Madagascar-jának (annak is Ferry Corsten remixének) a keresztezése. Gyakorlatilag az első trance-s próbálkozásuk, kár, hogy semmi újat nem mutat. Áthallások: Billy Vaughn - Wheels, KLF - Fuck the millenium (Fuck the millenium), Hermen - Who Do I Care? (The revolution), Blancmange - Living on the Ceiling, Emmanuel Top - Turkish bazar (Kashmir), Art Of Trance - Madagascar, Emmanuel Top - Acid Phase (Main floor).

Sheffield (2000)
Hogy mennyire örülhettek Sheffield-ben, hogy a Scooter a friss albumukat róluk nevezték el, nem tudni, az viszont tény, hogy a fiúk erős lejtmenetbe kapcsoltak zeneileg. Két single (I'm your pusher, She's the sun) jött ki, utóbbi talán még sikeresnek is volt mondható, bár egy irtó nagy Depeche Mode - It's good koppintás. Van itt német nótafeldolgozás, Big Ben harangjáték, és lírai szerzemény a nyári borról. Áthallások: Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Summer Wine (Summer wine), Soft Cell - Sex Dwarf (Sex dwarf), Flieger, grüß' mit mir die Sonne (I'm your pusher), a londoni Big Ben harangjátéka (MC's Missing), Bomfunk MC's - Freestyler (Never slow down).

We Bring the Noise! (2001)
A vicces gyerekhangok és oldskool zongorafutamok albuma. Jó nagy retro tisztelgés ez a korong, s talán ettől van benne valami. Pedig nem nagy durranások az alapok, főleg, hogy itt is megy az átemelés, de az a gyermekies báj, ami átlengte anno a kilencvenes évek szerzeményeit is elviszi a hátán a produkciót. Áthallások: Dead Can Dance – Persephone (Habibi Halua), Harvey Summers – Fountain Of Dreams (Chinese whispers), Drax LTD II - Amphetamine (Remedy), Fatboy Slim - Star 69 (So Whatcha Want).

The Stadium Techno Experience (2003)
Axel Coon el, Jay Frog az új arc a csapatban. Itt már érződik a hardstyle előszele, gondoljunk csak a töpp-töpp-özésre (Maria). Itt már megjött a fiúk étvágya, Vangelis és az ABBA egy-egy száma is bekerült a szelekcióba (utóbbi miatt perre is mente ka felek). Azért akad tetszetős darab is a Soul train személyében, ami egy egész jó trance borulás. Áthallások: Marc Acardipane – I Like It Loud (Maria - I like it loud), Earth & Fire – Weekend; Push – Strange World (Weekend), Vangelis – Pulstar (Pulstar), Exposure – Magic Impulse; Valerie Dore – The Night (The night), ABBA – Arrival (Roll baby roll, majd egy jogi vita miatt a cím Swinging in the jungle-ra módosult), Chris Hülsbeck - Freedom (Level one), Liquid – Liquid Is Liquid (Liquid is liquid), Chris Hülsbeck – I Am Rushin' (A little bit too fast).

Mind the Gap (2004)
Na itt aztán elszabadult a sampler, kapunk innen-onnan, a funky és az etno, mint új elem lép be a képbe. Megtalálhatjuk KC & The Sunshine Band Shake your booty-jét, Elvis Crespo Suavemente-jét, sőt még Enya és Sheryl Crow is felbukkan egy-egy rész erejéig. Nekem túlságosan is hektikus az anyag, talán csak a Godspeed szintifutamára épülő utolsó track, a Trip to nowhere ragadt meg az emlékezetemben tartósabban. Áthallások: Neophyte - Always Hardcore (One), Depeche Mode, Rammstein - Stripped (Stripped), Elvis Crespo – Suavemente (Suavamente), The KLF – What The Fuck Is Going' On? (Killer bees), KC And The Sunshine Band – Shake Your Booty (Shake that), Tuxedomoon – No Tears (No eyes are dry), Sheryl Crow – All I Wanna Do (All I wanna do), Enya – Exile (Jigga jigga), Bad City Rockers - Panties Wanted (Panties wanted), Eddie Floyd – Knock On Wood (The avenger's back), BT - Godspeed (Trip to nowhere).

Who’s Got the Last Laugh Now? (2005)
Ezt az albumot sem igazán tudom méltatni, egyszerűen nem az én zenei világom. Talán nem is csoda, hiszen kapunk megint mindenből, repkednek a Police, a Future Sound of London, KLF, Aphrodite's Child minták. A legszörnyebb az, hogy a fiatal korosztály ezt kapja/kapta népnevelő szándékkal, ami egyben kimeríti a zenei sekélyesség fogalmát. Áthallások: The Future Sound of London - Lifeforms (Lights out), Gary Glitter – Hello, Hello, I'm Back Again, KLF - 3AM Eternal (Hello - Good to be back), The Police – Walking In The Moon (Privileged to witness), Jordan & Baker – Explode (Rock bottom), Aphrodite's Child – The Four Horsemen (The leading horse), Jimi Tenor – Take Me Baby (Take me baby), The Shadows - Apache (Apache), Jay-Jay Johanson – Automatic Lover (See me, feel me), Robert Knight – Everlasting Love (Everlasting love), Peter Maffay - Über sieben brücken musst du gehn (Seven bridges).

The Ultimate Aural Orgasm (2007)
Dal, népdal, filmzene...Mint egy nagy olvasztótégely. Aki szereti fogyassza, aki igényesre vágyik máshol keresgéljen. Ja új producer a csapatban Michael Simon személyében, aki korábban már dolgozott a csapatban. na innentől indult az ereszd el a hajam jumpstyle őrület náluk. Áthallások: 2001 Űrodüsszeia filmzene (Horny in Jericho), The KLF – What Time Is Love; Blue Oyster Cult - Don't Fear The Reaper (Behind the cow), Den Harrow - Catch The Fox (The united vibe), Kraftwerk – Radioactivity (UFO phenomena), Scotch – Disco Band (Lass uns tanzen), Scarborough Fair (ír népdal) (Scarborough Affair), She Moved Through The Fair (népdal) (Ratty's Revenge), RMB - Love Is An Ocean (Love is an ocean).

Jumping All Over The World (2007)
Hát ez a csúnyaság is megesett. Scooterék egy egész albumot egy stílusnak szenteltek. A régi idők bohókás happy hardcore ugrabugrálása próbál visszatérni modernebb köntösben jumpstyle néven. Nem hiszem, hogy nagy titkot árulok, el, hogy 15 évvel a kérészéletű HHC virágzása után ez eleve halott elgondolás... Áthallások: Boccherini Menüett + az angol Wikipédia Jumping szócikke (The Definition), Sailors - A Glass Of Champagne (Jumping all over the world), Mouth & MacNeal - How Do You Do (The question is what is the question), Orchestral Manoeuvres in the Dark - Enola Gay (Enola Gay), Limahl - The Neverending Story (Neverending story), Emilia - Big Big World (End no matches), Kim Wilde - Cambodia (Cambodia), Felix Project - I Am Lonely; Refresh - A Step Too Far (I'm lonely), Tetris Theme (Whistling Dave), The Sisters Of Mercy - Marian (Marian), Showtek - Fuck The System (The hardcore massive), Citizen - 1980, Status Quo - Whatever you want (Jump that rock!)

Under The Radar Over The Top (2009)
A legfrissebb Scooter album még szinte ropog, de, ha mögénézünk láthatjuk, hogy az alapanyag tekintetében már kihűlt. Még egy album, amin erőltetik a jump-ot, de minek. Úgy néz ki az ötletesség is messzejár már, sebaj kajálja a nép, a többi nem számít. Áthallások: Pradera - 10 Words (Stealth), Planet Funk - Chase The Sun, The Pitcher - I Just Can't Stop (J'adore hardcore), Crypsis & Kold Konexion - Sonic Sabotage, Technoboy - Ti Sento, Matia Bazar - Ti Sento (Ti sento), D-Block & S-te-Fan - War Coz I'm Hard (State of mind), Technoboy - Ti Sento, The Prophet - Cold Rocking (Where the beats), Krezip - I Would Stay (Bit a bad day), Showtek - It's My House, Black - Wonderful Life (The sound above my hair), Starsplash - Rainbow in the sky (See your smile), Pinocchio - Pinocchio (Clic clac), The Chameleons - Second Skin (Second skin), Lionel Richie - Stuck On You (Stuck on replay), Randy Katana - In Silence (Metropolis).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...