Aes Dana aka Vincent Villuis nem más, mint egy 35 esztendős francia zeneszerző, dj és az Ultimae Records társtulajdonosa. Tizenhat éve ambient aktivista, egyik megalapítója az Asura fedőnevű bandának, egyben néhány indusztriális projekt háttérmunkáit (samplingelés) is ő végezte. A diszkográfiája igencsak terebélyes: négy album, 40! válogatáson való részvétel és egy közös korong a svéd Solar Fields-szel (polgári nevén Magnus Birgersson-nal) H.U.V.A. NETWORK-ként. S ha mindez még nem lenne elég Vincent neve fémjelzi a FAHRENHEIT PROJECT válogatás sorozatot. Ennyi fáradság mind-mind a semmibe veszne, ha az ember valahogy nem bukkana rá az ilyen tehetségekre, mint a jó öreg Aes Dana. Szerencsére Attish barátom beajánlotta eme albumot, s azt hiszem ezzel "köveket" mozgatott meg bennem. Manapság ugyanis nem nagyon hallgattam ambient-tet és goa-t sem. Az elmúlt egy-két évben szerzett lemaradást azonban a Memory shell-lel sikerült bepótolnom, úgy, hogy a fentebb említett korong 5! évvel ezelőtti (kicsit megelőzte a korát, na). A nyitó tétel a Chernozem olyan, mintha egy barlangban járnánk, hallani s szinte érezni a legördülő vízcseppeket. Közben Mahiane egy történetet mesél, talán pont a barlangrajzokét, amiket évezredekkel ezelőtt készítettek. Kiérve egy tágasabb helyre megijedünk (szívdobogás effekt), majd vad mozgásba kezd a szemünk (Iris rotation). Folyamatosan egyre több inger ér bennünket, ezt az egyre komplexebbé váló zene is jelzi. A végén már a fémes dobok is betársulnak, fokozódik a baljós érzés. A Dusts madárcsicsergésszerű effektje még is azt érezteti, hogy kijutottunk a szabadba, ahol lélegzetelállító helyeken visz az utunk. A hosszú felvezetés után sodró groove visz bennünket tovább s tovább, az ambient-ből goa-ba csapunk át. Az Opalin nem cicózik egyből belecsap a közepébe, csak egy perc kell, hogy megérkezzenek a dobok. Hihetetlen mélységekbe merülünk alá, s térünk vissza. A Memory shell hullámzással indul, a finom ringatózást hangjegyekbe oltva tapasztalhatjuk meg. Csodálatos dallamok, mindenféle giccsességtől mentesen. A Haze-ben végre megérkezik a hőn áhított női vokál, ezzel egyidőben pedig a libabőrösség is. Tört ütemek, áhítat-szerű, könyörgő vokálrigmus, közben effektelt szintiszőnyegek úsznak a háttérben. A Shouting valley olyan, mintha egy visszhang-játék lenne (űrrhajós beszélgetések torzítva), amelyből Pascale Auffret megkapó vokálja vezet át a baljós nyugalomba. A Cities update előtt is le a kalappal, valami hihetetlenül össze van rakva a szám. Fémes alapok, goás basszusvonal, angyali foszlányok, dallamok. A Sub morphing ugyanezt a hangulatot hozza csak törtütemekkel és egy karakteres tabla-hanggal. A Grounds around és az Exposure is olyan atmoszférát fest elénk, amitől nem könnyű szabadulni, szabadjára engedhetjük fantáziánkat bátran, a zene kézen fog majd bennünket és kalauzol. A Chernozem záróakkordjai pedig szépen keretbe foglalják az audiótúránkat. Összességében kizárólag a legjobb jelzőket érdemli ki a Memory shell. Epikus, összetett, hömpölygős, acélos, merengős. Félelmetes, hogy egy hangkép hogyan szólal meg ambient-ként, majd goa alapokkal társítva. Tud valamit az öreg Vincent, ami miatt a jövőben illik majd fokozottan figyelni rá és zenéire.
Aes Dana - Memory Shell
Label: Ultimae Records
Katalógus szám: INRE 014
Ország: Franciaország
Megjelent: 2004. szeptember 29
Stílus: Downtempo, Ambient
Producer: Vincent Villuis
Tracklist:
1. Chernozem (3:24)
2. Iris Rotation (6:20)
3. Dusts (7:15)
4. Opalin (7:12)
5. Memory Shell (Lost Radio E-dit) (8:50)
6. Haze (7:42)
7. Shouting Valley (4:52)
8. Cities Update (5:53)
9. Sub Morphing (5:50)
10. Grounds Around (4:10)
11. Aural Planet - Exposure (Aes Dana Rmx) 6:28)
12. Chernozem (Closing) (3:08)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése