Talán nem árulok el vele nagy titkot, hogy a Dj-szakma is a férfiközpontú foglalkozások közé sorolható. Vannak persze djane-k is, azonban számukra - ha lehet így fogalmazni - még jobban meg kell dolgozniuk a sikerért, mint férfi kollégáiknak. Jelen cikk azt a célt tűzi ki maga elé, hogy egy kicsit rávilágítson arra, hogy a gyengébb nem képviselői is képesek világszínvonalú lemezlovasi és produceri munkára. Így rögtön az elején leszögezném erősen szubjektív leszek, s terjedelmi megkötések miatt nem törekszem a teljeskörű felsorolásra. Szóval előre is bocs lányok, ha valaki lemarad a listáról! Érdekes, hogy elismertséget főleg a techno szcénában vitézkedő hölgyek szereztek maguknak. A fémes ütemek, kicsavart effektek, ipari dallamfoszlányok bizonyos értelemben idegennek hatnak a djane-ktől, de idővel a felsorolásban szereplők közül mindannyian gondoskodtak arról, hogy elfogultságtól és előítéletektől mentesen respektáljuk a tevékenységüket.
Monika Kruse
Monika szépségén túl a hallásával és sebészi pontos kezével keresi a kenyerét. Első valamire való megjelenése egy dj-mix volt, történetesen a Fine Audio Recordings Dj mix szériájának első darabja 1997-ben. Az első EP-jét Hoschi-val közösen készíti el, melyen soulful techno darabok kapnak helyet. 2000-ben saját dj-mix sorozatot indít On the road címmel, majd ugyanebben az esztendőben gründolja a Terminal M labelt, amely rövid alatt szép ismerettségre tesz szert. 2008-as Changes of perception című albuma már nevében is jelzi, hogy Monika módosította hangzását, ő is jobban húzott a minimal, illetve electro felé pályatársaihoz hasonlóan. Védjegyévé azonban a megkötésektől mentes igényes techno vált, amelyben elfért az ipari zúzda, a merengős stringorgia, latin életérzés. Kiemelkedő Monika Kruse zenék: Sand craweler, U like, Latin lovers, Highway Number 4, Needlehopper, Wavez.
Miss Djax
A holland Barbie termetű, de ördögi lelkületű az acid-techno kornázatlan királya. A szakmában ténykedő djane-k egyik korelnökének számít, hiszen már 1994-ben saját száma jelent meg X-Factor címmel saját labelen a Djax-Up-Beats-en. Produceri pályafutásának első szakaszát 1998-ban zárja, amikor is egy jóidőre, pontosabban hat évre „némaságot fogad” a studióban. 2004-ben aztán újult erővel bele magát a techno szcénába. Hangzása a még ördögibb lett, az acidet 140 bpm fölötti hard techno kalapálásra váltotta. azt mindenki maga ítélje meg, hogy a váltás meghozta-e a várt hatást, de tény a korai Miss Djax dolgozatok (amelyek megszólalása néhol igencsak nyers és torz) részei a techno történelemnek. Kiemelkedő Miss Djax darabok: Room 228, Pinbot, Hells bells.
Miss Kittin
A franciaországi Grenoble városában született Caroline Hervé aka Miss Kittin sem egy egyszerű figura. A testét az évek múlásával jónéhány tetoválással díszítette, fellépésein extravagáns külsejével sokkolja a közönséget. 1998 óta földijével The Hacker-rel már jelentetett meg zenéket (sikerességét nagyban köszönheti eme formációnak), első valamire való korongja saját néven 2000-ben jelent meg The vogue címmel, amit hamarosan egy Sven Vath-el elkövetett merénylet a J'taime moi non plus követett. Az electroclash gyors népszerűsége neki is meghozta a régóta várt sikert. Számtalan, a stílusban alkotott zenéje és albuma jelent meg. Igazából talán túlságosan is rabja lett e piszkos sound-nak, ami azért röpke másfél év alatt ismét undergroundba szorult. Azért két felejthetetlen klasszikussal jegyezte be magát az EDM történelemkönyvbe, mégpedig az enyhén obszcén szövegű és kegyeletsértő Frank Sinatra-val és egy szintén beteg gyilkos hangulatú Rippin Kittin-nel. Kiemelkedő Miss Kittin darabok: Rippin Kittin, Flexibility, Frank Sinatra, 1982.
Marusha
A görög felmenőkkel is büszkélkedő német műsorvezető-producer-dj Marusha Aphrodite Gleis (a studióban Klaus Jankuhn-nal és a Ravers Nature-rel kiegészülve) hihetetlen karriert futott be az elmúlt két évtizedben. A happy hardcore nemzedék hőseként tisztelte az időnként zöld szemöldökkel felbukkanó techno istennőt. Mesterien öntötte formában a boldogságérzést, pattogós dobok és idegesítő effektek kiséretében. Első nagy dobását 1992-ben jegyezte Ravechannel címmel. Az első meganthem-je a Somewhere over the rainbow happy hardcore átirata lett, amit jónéhány szolidabb sikerű zene követett a későbbiekben (Deep, Unique, Free love). Sikerének kulcsa abban rejlett, hogy mindik képes volt frissíteni hangzását. A Raveland kőkemény happy hardcore-t adott, a Wir már sokkal epikusabbra sikerült, a No hide no run a breakbeat-et és a tribalt is beemeli, az Offbeat szenzációs stíluskavalkád a deep house-tól a drum 'n' bass-ig, a Heat pedig már inkább az elektro-pop-techno felé kalandozik. Kiemelkedő Marusha darabok: Somewhere over the rainbow, Deep, Unique, Ravechannel, Go ahead, Free love, Your life, My best friend, Reich der mitte, Unconditional love.
Sandra Collins
Producerként igazán nagy karrier állt előtte, ám két viszonylag sikeres szám után (érdekes, de egyetlen remixet sem készített) felhagyott a zeneírással (megkockáztatom előtte se sok köze volt hozzá). Az 1998-ban a Fragrant labelen megjelent Ode to our minden idők egyik legmegkapóbb progresszív hímnusza, melynek formába öntésében Jason Blum és J Scott G azaz a Deepsky duó volt a segítségére. A kiállás olyan elementáris erővel hat az érzelmeinkre, hogy azt nehéz szavakba önteni, kár, hogy csak kevesen ismerik. Egy esztendővel később 1999-ben a Hook Recordings-nál látott napvilágot második sikerszáma a Flutterby, amit leginkább a zseniális jelzőt maximálisan kiérdemlő két X-Cabs (nice job Mr. Chris Cowie) átirat miatt vonult be a hallhatatlanok közé. Azt azért illik megjegyezni, hogy a studióban Jim Stout segített Sandra-nak megtalálni a zenéhez passzoló tökéletes hangokat. Itt talán már véget is érhetne Sandra története, ám hiszitek, vagy sem a hölgyemény a mai napig aktív formálója az EDM mozgalomnak. Öt darab mixalbum fűződik a nevéhez - az indusztriális technotól indulva a prog house-on át a tech house-ig eljutva -, s a mai napig meghallgathatjuk mire is képes a dj-pultban.
Gayle San
A szingapúri modell azon kevesek közé tartozik, akiknek a szépségét csak zenei tudása homályosítja el. 1995-ben adott először életjelet magáról, a The Way of the dragon-nal, ám az igazi áttörést az 1998-as Fine Audio Recordings Dj Mix szériájának kettes darabjának mixelése hozta meg a számára. Innestől indult be a szekér, egyre több EP látott napvilágot a neve alatt, tökéletesre gyúrt szikár ipari techno hangzása utat talált a hallgatósághoz. Még ugyanbben az évben újabb fontosabb fejezet nyílt Gayle San életében, nevesen megalapította az Equator labelt, amely égisze alatt olyan előadók tevékenykedtek a founder-en kívül, mint Alex Flatner, Justin Berkovi, Jay Denham és Christian Varela. Zenéi számtalan magasan jegyzett techno válogatáson jelentek már meg, igazából egy saját, egész estés album még hiányzik a repertoárjából. Mivel azonban Miss San szintén aktív dj napjainkban is, úgy gondolom ez a kívánságunk akár még teljesülhet is. Kiemelkedő Gayle San darabok: Fuse, Calling, Uncontrolled passion, Get crystalized, Chigo.
Misstress Barbara
Barbara Bonfiglio aka Misstress Barbara (és Barbara Brown) sziciliai születésű, de Kanadában élő dj, producer. Bár hiteles infóval nem rendelkezem róla, gyanítom, hogy jómaga is a modelledésből csöppent a nightclubbing-ba. A milleniumot megelőző nagy zenei boom őt is magával ragadta, 1999-ben jött ki első EP-je az April. Igazából ő se sokat cicózott, hogy kiadót keressen a zenéihez, még ugyanebben az esztendőben gründolta a Relentless Records-ot, ami ezután a hangcsövévé vált. Hangzása kezdetben az indusztriális techno-hoz volt hasonlítható, később egyre több soul és funk elem vegyült az acélos ritmusok és tüdőszaggató basszusok közé ellenpontként. 2009-es albumán, az I'm no human-en pedig maga is dalra fakad, zenéje valahol az elektro-pop és a tech-house elegyéből tevődik össze. Kiemelkedő Misstress Barbara darabok: Misstress Barbara vs Barbara Brown - Vol.1., Barbara Brown - Damello.
Távirati stílusban
Újvonalas női dj-k: Lisa Lashes, Mandy Reid, Claudia Cazacu, Sophie Sugar. Hazai pálya: Kyra, Sylvie, Virág, Ludmilla.
Újvonalas női dj-k: Lisa Lashes, Mandy Reid, Claudia Cazacu, Sophie Sugar. Hazai pálya: Kyra, Sylvie, Virág, Ludmilla.
Sex with the turntables avagy egy lehetséges, de igencsak kétes alternatíva
A női DJ-k egyik kitörési lehetősége a Kelet-Európa után a kontinens többi részét is fokozatosan meghódító topless lemezlovaskodás. Hogy ez a módszer szakmai szempontból mennyire értékelhető, arról igencsak megoszlanak a vélemények. Tény, hogy a ringó szilikontól itatott női keblek — amiket korábban már újságokban, vagy dvd-ken láthattunk viszont — megbabonázzák a zenére korántsem igényes közönséget, míg a vájtfülűek pont emiatt tartják távol magukat ezektől a rendezvényektől. Arra már gondolni sem merek, hogy a férfiak is megpróbálkoznak hasonlóval (Sven Vath és Dj Taucher ilyen téren is úttörőnek számít).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése